کد خبر: ۶۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ 07 July 2018

بخشدار بخش جالق سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: بیش از هزار نفر از نخیلات خرمای این بخش در پی 2 آتش سوزی در شبانه روز گذشته طعمه حریق شد.

عبدالحکیم شاهمیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین آتش سوزی ساعت 19.15 روز جمعه آغاز و در ساعت چهار بامداد امروز شنبه مهار شد.
وی افزود: 343 نخل بارور و هزار نخل پاجوش در این حادثه طعمه حریق شد.
بخشدار جالق گفت: همچنین 25 منزل مسکونی در محاصره آتش قرار گرفت که با حضور به موقع و تلاش آتش نشانان از سرایت آتش به منازل مسکونی جلوگیری شد.
وی با اشاره به آتش سوزی دیگری در ساعت 7.15 صبح امروز در محله خوشاب بخش جالق سراوان اظهار داشت: در این آتش سوزی 25 نخل بارور و 70 نخل پاچوش طعمه حریق شد.
شاهمیری بیان کرد: 6 منزل مسکونی در محاصره این آتش سوزی بود که به 2 منزل مسکونی خسارت هایی وارد شد.
وی در خصوص علت آتش سوزی ها در مزارع و نخیلات افزود:‌ با توجه به سنتی بودن کشاورزی در منطقه، هرس و جمع آوری نکردن ضایعات در باغات، نبود راه دسترسی بین مزارع و غیر اصولی بودن کاشت نخیلات به شیوه سنتی از دلایل آتش سوزی است.
بخشدار جالق گفت: وزش باد شدید و گرمای بیش از حد هوا نیز در گسترش این آتش سوزی ها موثر بوده است. 
وی افزود: با توجه به بافت شهر جالق که تمامی محلات و منازل مسکونی در مجاورت و یا بطن نخلستان‌ها قرار دارند خطر آتش سوزی و گسترش آن به منازل وجود دارد و امیدواریم با تجهیز پایگاه های آتش نشانی جالق، ناهوک و تخصیص ماشین آتش نشانی به دهستان کله گان تا حد بسیار زیادی از خسارات وارده جلوگیری کرد. 
شاهمیری گفت: انتظار داریم تا جهاد کشاورزی نسبت به ایفای نقش راهنما و کمک کننده که متولی اصلی بحث کشاورزی است با در اختیار قرار دادن حداقل امکانات هرس و جمع آوری ضایعات به کشاورزان کمک کند.
وی بیان کرد:‌ با توجه به حجم بالای آتش‌ سوزی‌ها در بخش جالق نیازمند بررسی عوامل انسانی دخیل در این قبیل حوادث است و انتظار داریم نیروهای امنیتی و انتظامی با همکاری مردم نسبت به شناسایی افراد خرابکار و سهل انگار از جمله معتادان و جمع آوری پاتوق هایی که در نخیلات ایجاد شده اهتمام ورزند.
به گزارش ایرنا در هفته گذشته نیز آتش سوزی در شهرگشت سراوان موجب خسارت به کشاورزان شد.
در این حادثه 700 نخل مثمر و 800 نخل غیر مثمر و 500 پاجوش طعمه حریق شد.
شهرستان مرزی سراوان به عنوان یکی از نقاط مستعدد کشاورزی سیستان و بلوچستان دارای افزون بر 12 هزار و 851 هکتار انواع باغات و سه هزار و 409 هکتار زمین زراعی است.
سراوان در 347 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار