کد خبر: ۶۲۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲ 09 July 2018

مردم سیستان و بلوچستان با دیگر در سالروز شهادت مظلومانه صادق آل محمد(ص) امام جعفر صادق(ع) سیاه پوش شدند و از شب گذشته با حضور در مساجد، تکایا و حسینه ها به عزاداری پرداختند.

به گزارش ایرنا در پی فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه رییس مذهب جعفری، سیستان و بلوچستان غرق در عزا و ماتم شده و شیفتگان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت با برپایی آیین های عزاداری و سوگواری در مساجد و حسینه های استان عشق و علاقه خود را به آن امام همام به نمایش گذاشتند. 
مراسم سوگواری و عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) با حضور عاشقان خاندان امامت و ولایت از یکشنبه شب به صورت محوری در مسجد امام جعفرصادق(ع) زاهدان آغاز شده است.
همچنین مساجد علی بن ابیطالب (ع)، المهدی (عج) ، صاحب الزمان(عج) و سایر مساجد و تکایای زاهدان از شب گذشته و امروز میزبان عزاداران ششمین امام شیعیان جهان بودند.
آیین عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) همچنین با حضور قشرهای مختلف مردم ولایتمدار شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، دلگان، بزمان، سرباز، کنارک، نیکشهر و چابهار در مساجد و تکایا برگزار شد.
برپایی ایستگاههای صلواتی و توزیع نذورات و برگزاری مجالس روضه خوانی در مساجد، منازل و اماکن عمومی از دیگر برنامه های اجرا شده در سالروز شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت در استان سیستان و بلوچستان است.
امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الاول سال 80 هجری معروف به سال قحطی در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و کلینی، ولادت آن حضرت در سال 83 هجری اتفاق افتاده است. لیکن ابن طلحه روایت نخست را صحیح ‏تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره می گوید: چنان که ذراع برای ما نقل کرده، روایت نخست، سال 80 هجری، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزی از ماه شوال و بنا به نوشته مولف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتی نیمه ماه رجب سال 148 هجری روی داده است. با این حساب می‏توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت.
مدفن ایشان در بقیع در کنار پدر و جد بزرگوار و عم بزرگش امام حسن(ع) است. مادر آن حضرت ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر بود. روایات و نصوصی که دلالت بر امامت آن حضرت دارد بسیار است.
لقب آن حضرت صادق بود زیرا هرگز جز سخن درست نفرمود. رسول الله (ص) درباره او خبر داد که «کلمه حق و پیک صدق است». منصور عباسی همیشه او را با این لقب می‏نامید. او را فاضل و طاهر و صابر نیز می‏خواندند ولی اشهر القاب او که تاریخ ثبت کرده است همان صادق است.
امام صادق (ع) حدود 12 سال در کنار جدش امام زین العابدین (ع) و 19 سال بعد از رحلت آن حضرت با پدرش امام محمد باقر (ع) به سر برد و بعد از پدر بزرگوارش مدت 34 سال امامت مسلمانان را عهده‏دار بود. آن حضرت ده فرزند داشت به ترتیب ذیل: 1)اسماعیل، 2)عبدالله، 3)ام فروه که مادر ایشان فاطمه دختر حسین بن علی بن حسین علیهماالسلام بود، 4)امام موسی کاظم(ع)، 5)اسحاق، 6)محمد، 7)عباس، 8)علی، 9)اسماء، 10)فاطمه، که از مادران مختلف بودند.
امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان سال 148 هجری قمری به دست خلیفه عباسی منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق(ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی تر است، حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی(ع) دفن کردند. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار