کد خبر: ۶۲۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱ 14 July 2018

سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که کشورش با توجه به تهدید آمریکا در زمینه خرید نفت از ایران، هر اقدامی که لازم و در جهت منافع دهلی‌نو باشد را انجام خواهد داد.
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، هند با توجه به تهدید‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه خرید نفت دیگر کشورها از ایران، اعلام کرد که هر چه در توان دارد انجام می‌دهد تا از منافع ملی خود در زمینه واردات نفت از ایران حمایت کند.

بنابر گزارش «اسکرول»، «راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند در این مورد گفت: «ما هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.» این موضع‌گیری کومار پس از آن صورت گرفت که «مسعود رضوانیان راه حقی» یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در هند با هشدار به مقام‌های این کشور گفت: «اگر هند نفت ایران را با کشورهایی چون عربستان، روسیه، عراق و آمریکا جایگزین کند، خود را از دیگر امتیازهای تهران به دهلی نو محروم می‌کند.»

کومار همچنین گفت که سخنان وی اشتباه نقل شده است و سفارت ایران هم در این زمینه توضیح داده است. وی روز پنجشنبه در جریان کنفرانس خبری در این مورد گفت: «ایران برای هند شریکی مهم در زمینه انرژی و خطوط اتصالی است. در مطلبی که سفارت ایران به منظور روشنگری در این زمینه منتشر کرده، توضیح‌های فراوانی در این زمینه داده شده است. به من در این مورد اطلاع‌رسانی شده است. سوء برداشت شده و آنها تصور کردند که باید در این مورد توضیح داده شود. آنها موضع ما را درک کرده‌اند و البته ما رابطه بسیار قوی داریم.»

این مقام هندی در ادامه گفت که کشورش در زمینه مسایل متعددی با ایران در ارتباط بوده است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران از جمله این موارد بوده است و در زمینه کاهش واردات نفت ایران به هند هم گفت که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که تمایل دارد که ارتباط برقرار کند و یا آمادگی مذاکره با کشورهای متعددی را دارد. البته آنها به طور خاص از هند نام نبردند و ما خواهیم دید که اقدامات ضروری در این زمینه چه هستند.»

به تازگی مسعود رضوانیان در مجلس هند گفت که ایران سعی کرده در مواقع لازم به دهلی نو در موارد راهبردی چون انرژی و خطوط اتصالی کمک کند اما وعده‌های سرمایه گذاری این کشور در توسعه بندر چابهار تاکنون محقق نشده است.

دیپلمات ایرانی در این زمینه تصریح کرد: «در دور قبلی تحریم‌های آمریکا خلال سال‌های 2012 تا 2015، ایران بهترین اقدام‌ها را برای تامین امنیت عرضه نفت به هند انجام داد با این حال، اگر هند نفت ایران را با کشورهایی مانند عربستان سعودی، روسیه، عراق، آمریکا و دیگران برای تامین 10 درصدی نیاز نفتی خود جایگزین کند، این به مفهوم سلطه دلار و محروم شدن از همه امتیازهایی است که ایران تاکنون به این کشور عرضه کرده است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا 8 ماه می (18 اردیبهشت) اعلام کرد که این کشور از توافق هسته ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های سنگینی را علیه تهران اعمال خواهد کرد. آمریکا همچنین چندی پیش تاکید کرد که هم‌پیمانان این کشور که هند هم از جمله این کشورهاست تمامی واردات نفت خام را از ایران را تا 4 نوامبر (13 آبان)‌متوقف کنند. یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده است که اگر کشورهای وارد کننده نفت از ایران، میزان واردات خود از ایران را به صفر نرسانند در این صورت هدف تحریم‌های واشنگتن قرار خواهند گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار