رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار گفت: جامع شدن دریایی با افزایش رشته‌های مرتبط، راهبرد اصلی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار است.
کد خبر: ۶۳۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 15 July 2018

دکتر محمود نصیری اظهار داشت: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار هم‌اکنون عمده رشته‌های مربوط به حوزه دریا و اقتصاد دریا محور را پا به پای دانشگاه­های دیگر دنیا تدریس می‌کند. این دانشگاه علاوه ‌بر آنکه قطب آموزش مهندسان، کارشناسان، هیات‌علمی و ایده‌پردازان حوزه دریا و شیلات ایران است قابلیت تبدیل شدن به قطب آموزش دریایی منطقه را نیز دارد.

وی افزود: حرکت ما حرکت به سمت جامع شدن دریایی دانشگاه با افزایش رشته‌های دریایی و شیلاتی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و عمدتاً رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شود در محدود دانشگاه‌های ایران وجود دارد.

رئیسدانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تصریح کرد: مرتباً درخواست‌هایی از ما برای افزایش رشته‌های دریایی صورت می‌گیرد که دلیل آن، نیاز کشور به متخصصین دریایی است که ما وظیفه تربیت آن‌ها را بر عهده‌ داریم.حرکت ما حرکت به سمت رشته‌هایی است که در ایران موجود نیست، همچنین موفق شده‌ایم مجوز رشته‌های جدید و نوینی مثل عمران و سازه‌های دریایی، صید و بهره‌وری آبزیان، شیمی دارویی و ترکیبات طبیعی دریایی، اقتصاد دریایی و ارشد برق و مخابرات دریایی را اخذ نمائیم و احتمالاً پذیرش دانشجو در دو یا سه رشته از مهرماه امسال خواهیم داشت؛ این رشته‌های بین‌المللی در ایران تدریس نمی‌شود و براساس نیازسنجی‌ها قرار است تدریس در این دانشگاه انجام گیرد.

عمده بدنه دریایی ایران را فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تشکیل می‌دهند

دکتر نصیری با بیان اینکه بیش از 2 هزار نفر از متخصصان فنی دریایی ایران از دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار فارغ‌التحصیل شده‌اند، اضافه کرد: این متخصصان همگی هم‌اکنون در شرکت‌هایی مثل کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش، سازمان بنادر و ارگان‌ها و شرکت‌های دیگر دریایی در رده‌های کارشناس، کاپیتان، سرمهندس و حتی مدیران ارشد دریایی فعالیت می‌نمایند و درواقع عمده بدنه دریایی ایران را فارغ‌التحصیلان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تشکیل می‌دهند.

وی گفت: دانشجویان فنی دریایی که در سال‌های گذشته در این دانشگاه به‌صورت بورس ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی پذیرش می‌شدند، عمدتاً به دلیل تأسیس آموزشکده‌های دریایی در این شرکت‌ها و آموزش دانشجویان و متخصصین موردنیاز آنها در آنجا، از سال 94 تاکنون بورس این دانشجویان تعلیق شده است.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ادامه داد: با این‌وجود اما همچنان بر تخصصی بودن دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تأکید می‌شود و همه ارگان‌ها بر توانمندی بالای این دانشجویان به دلیل آموزش‌های مداوم و سخت‌گیرانه تأکید دارند و ما همچنان به دلیل نیاز کشور و نیز نهادهایی که برای برآورده شدن این نیاز از ما توقع دارند، به پذیرش دانشجویان دریایی در سالهای آتی علی رقم تعلیق بورس ادامه خواهیم داد.

دکتر نصیری تأکید کرد: فعلاً مشکل دانشجویان دریایی ما کارورزی در دریا است که قول‌های مساعدی از سوی سازمان بنادر به ما داده‌ شده است، درصورتی‌که این قول‌ها عملی شوند ما همچنان در سال‌های آتی به پذیرش دانشجویان دریایی ادامه خواهیم داد و هم‌زمان بورس دانشجویان را هم پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: این قول‌ها عملی می‌شوند اما امکان دارد وقفه‌ای در آن‌ها ایجاد شود که به‌خاطر این وقفه احتمال اینکه ما یک سال پذیرش دانشجویان فنی دریایی را متوقف نمائیم وجود دارد تا دانشجویان مشکلی به لحاظ رفتن به کارورزی دریایی نداشته باشند.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار خاطرنشان کرد: هدف ما از توسعه کمی و کیفی رشته‌های فنی دریایی رفع مشکل کارورزی و احیاناً بورس رشته‌های عرشه، موتور و برق و مخابرات کشتی می باشد و همچنین با توجه به نیاز کشور در رشته های  تحقیقاتی و کارشناسی دریایی، اقتصادی، شیمی و شیلاتی و بعضاً برخی رشته های مهندسی،‌ همچنان تدریس را ادامه می دهیم  و افزایش این رشته‌ها را هم همان‌طور که اعلام کردم در دستور کار داریم.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار