مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: دستورالعملی در ارتباط با مذاکرات صادر نشده و بحث بر سر این است که اگر آمریکا تمایل دارد وابستگی اروپا به روسیه کم شود بهتر است در بخش ال.ان.جی و یا خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا سرمایه گذاری صورت گیرد و از این طریق وابستگی اروپا به گاز روسیه کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۶۳۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵ 16 July 2018

مهران امیرمعینی درباره پیشنهاد مشارکت آمریکا در توسعه ال.ان.جی ایران اظهار داشت: موضوع مطرح شده در حد پیشنهاد است و دستورالعملی در ارتباط با مذاکرات صادر نشده است. بحث بر سر این است که اگر آمریکا تمایل دارد وابستگی اروپا به روسیه کم شود بهتر است در بخش ال.ان.جی و یا خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا سرمایه گذاری صورت گیرد و از این طریق وابستگی اروپا به گاز روسیه کاهش پیدا کند.

وی گفت: این موضوع در حد پیشنهاد است و بحث اینکه با آمریکائی‌ها با این سرعت وارد مذاکره شویم، نیست.

مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران تاکید کرد: تا مباحث سیاسی حل نشود بعید است بتوانیم وارد مسائل اقتصادی شویم، بنابراین این موضوع مفری برای بحث مذاکره در ارتباط با تامین نیاز گاز اروپا است و لاغیر.

وی یادآور شد: مشکل ما با آمریکائی‌ها فعلا سیاسی است وقتی این مسئله حل شود مباحث اقتصادی خود به خود حل می‌شود، بنابراین طرح این موضوع می‌تواند به نوعی منجر به تعدیل سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تلقی شود.

روز جمعه حسین کاظم پور اردبیلی  نماینده کشورمان در هئیت عامل اوپک به رویترز گفته بود: اگر ایران قادر بود طرح‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خود را توسعه دهد،  تهران می‌توانست به کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه، موضوعی که مورد علاقه آمریکاست، کمک کند.

وی همچنین تصریح کرده بود: ترامپ نگران وابستگی اروپا و آلمان به گاز روسیه است، پس چرا شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های اتحادیه اروپا با همکاری یکدیگر در طرح‌های ساخت کارخانه‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟! ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان است.

به گفته کاظم‌پور اردبیلی ترامپ روز چهارشنبه (۲۰ تیرماه) به دلیل همکاری آلمان با روسیه در پروژه انتقال گاز  از دریای بالتیک، به برلین حمله لفظی شدیدی کرد و گفت آلمان به اسارت روسیه درآمده است. 

احتمال برگزاری جلسه شورای راهبری در عمان برای صادرات گاز؛ در آینده نزدیک

امیر معینی در ادامه درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان نیز بیان کرد: مذاکرات ما با این کشور ادامه دارد، احتمالا در آینده نزدیک یک جلسه شورای راهبری در عمان برگزار شود و در ارتباط با ادامه راه تصمیم‌گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ما با عمان با جدیت ادامه دارد، دنبال این هستیم که چارچوب همکاری را تدوین کنیم و به استحضار وزرا برسانیم.

 مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران اظهار داشت: با عمان به توافق رسیدیم که از طریق خط لوله 42 میلیون متر مکعب در روز گاز انتقال دهیم.

وی افزود: همچنین توافق شده که بخشی نیز تبدیل به ال.ان.جی شود و بخش عمده باید بازاریابی شود که با توجه به طولانی مدت بودن این پروژه، وقت کافی برای بازاریابی داریم.

 

 

منبع:ایلنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار