یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» تصمیم دارد صادرات نفت این کشور را به دست بگیرد و حمایت امارات در زمینه فروش آن خارج از کانال‌های تایید شده توسط سازمان ملل را جلب کند.
کد خبر: ۶۳۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶ 16 July 2018

مقام‌های امارات متحده عربی با یک فرمانده ارتش لیبی وارد گفت‌وگو شده‌اند که تصمیم دارد با کمک کشورهای حوزه خلیج فارس نفت لیبی را خارج از کانال‌های مورد تایید سازمان ملل به فروش برساند. این خبر را مقام‌های لیبی، امارات و اروپایی اعلام کردند. 

«خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» پس از موافقت امارات در ماه گذشته میلادی، از طریق یک شرکت انشعابی در بخش تحت کنترل خود شروع به صادرات نفت کرده و تلاش کرد از صادرات روزی ۸۵۰ هزار بشکه رقبای خود در غرب این کشور، پیشی بگیرد. این تصمیم در حقیقت به سال‌ها تلاش جامعه جهانی برای اتحاد لیبی و بالا بردن قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به مرز بشکه‌ای ۸۰ دلار پشت می‌کند. 

در پی فشارهای جهانی، حفتر از برنامه خود عقب نشست. طرح حفتر برای صادرات نفت، نقض تبصره شورای امنیت سازمان ملل است که بر اساس آن صادرات این کشور از مجرایی به‌جز شرکت ملی نفت لیبی ممنوع است.

ماه گذشته میلادی، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا قول دادند که علیه چنین اقدامی واکنش نشان دهند. 

به گفته مسئولان اروپایی، مقام‌های امارات متحده عربی با حفتر در گفت‌وگو بودند تا فروش مستقل نفت را از سوی نیروهای این فرمانده تسهیل کنند. حمایت آن‌ها از فروش مستقل نفت این بخش از لیبی نشان از آن دارد که این فرمانده نظامی تلاش دارد شرکت ملی نفت این کشور را دور بزند.  

 

 

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار