فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه لوژنیکی مسکو با جدال پرگل دو تیم فرانسه و کرواسی برگزار شد و ستاره های نجومی و خروس نشان با استفاده حداکثری از موقعیت ها موفق شدند چهار بار دروازه نسل طلایی کروات ها را باز کرده و با اختلاف آنها را شکست دهند و پس از بیست سال، بار دیگر فاتح جام جهانی شوند.
کد خبر: ۶۳۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳ 16 July 2018

دیشب(یکشنبه) از ساعت 19:30 به وقت تهران در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو، تیم‌های ملی فرانسه و کرواسی با قضاوت نستور پیتانای آرژانتینی در بازی فینال جام جهانی به مصاف هم رفتند که این بازی با پیروزی 4 بر 2 فرانسوی‌ها پایان یافت تا پرونده جام بیست‌و‌یکم با قهرمانی خروس‌‌ها و ثبت دومین قهرمانی آنها در تاریخ جام جهانی بعد از قهرمانی‌شان در سال 1998 بسته شود.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ فرانسوی‌ها در دو فینال قبلی خود در میانه میدان «زیدان» را به عنوان رهبر در اختیار داشتند و این اولین بار بود که بدون زیدان به فینال رسیدند. کروات‌ها هم که یک بار در جام جهانی ۱۹۹۸ در گام آخر برای رسیدن به فینال ناکام ماندند و در بازی نیمه نهایی مقابل فرانسه میزبان رقابت‌ها تن به شکست دو بر یک دادند، در بازی امشب در تلاش بودند تا انتقام آن بازی را از فرانسوی‌ها بگیرند و قهرمان جهان شوند؛ اما شکست سختی متحمل شدند.

خستگی زیاد ناشی از سه بازی پیاپی 120 دقیقه ای خودش را در نیمه دوم روی عملکرد کروات ها نشان داد و اکثر ستاره های این تیم در سی دقیقه پایانی افت شدید فیزیکی داشتند.

دیدیه دشان بیست سال قبل در جام جهانی 1998 به‌عنوان کاپیتان فرانسه کاپ قهرمانی را بالای سر برد و حالا توانست در قامت سرمربی، خروس‌ها را برای دومین بار به این مهم برساند تا در فوتبال کشورش تاریخ‌ساز شود. فرانسه بعد از قهرمانی در جام جهانی 98، در فینال 2006 مغلوب ایتالیا شدند، ولی این بار فرصت کسب رتبه اول را از دست ندادند و توانستند برای دومین بار به مهم‌ترین جام فوتبال دنیا دست پیدا کنند.

دقایق حساس
دقیقه ۹۵ - پوگبا ارسال دقیق و استثنایی گریزمان را نتوانست از فاصله سه متری دروازه به گل تبدیل کند و سایه توپ را زد تا گل پنجم فرانسه به ثمر نرسد.

دقیقه ۶۸ - گل دوم برای کرواسی: مانژوکیچ فریب لوریس را نخورد و توپ دروازه بان فرانسه را از زیر پایش به گل دوم تیمش تبدیل کرد. اشتباهی بزرگ از دروازه بانی که معمولا اشتباه نمی کند.

دقیقه ۶۵ - گل چهارم برای فرانسه: این بار امباپه پشت محوطه جریمه صاحب توپ شد و به راحتی و شوت روی پا توپ را به تور دروازه کرواسی چسباند.

دقیقه ۵۸ - گل سوم برای فرانسه: باز هم یک ضد حمله سریع از فرانسه توپ را درون هجده قدم به گریزمان رساند تا این ستاره بعد از سه روپایی توپ را برای شوت پوگبا مهیا کند و دومین شوت این بازیکن را به تور دروازه کروات ها چسباند.

دقیقه ۵۴: در حالی که بازی در تسلط کامل کرواسی بود یک توپ در زمین فرانسه لو رفت و پاس بلند به امباپه و سرعت بالای این بازیکن یک فرصت تک به تک نصیب خروس ها کرد که سوباشیچ توپ را گرفت.

دقیقه ۴۸: پاس عمقی و زیبای راکیتیچ به ربیچ با شوت پای چپ زیبای او از زاویه بسته همراه شد که لوریس با نوک انگشتان به کرنر فرستاد.

دقیقه ۴۵: ویدا با ضربه سر روی ارسال بلند راکیتیچ می توانست، بازی را قبل از پایان نیمه نخست مساوی کند اما توپ به شکل خطرناکی از کنار دروازه فرانسه به بیرون رفت.

دقیقه ۴۴: سانتر خطرناک راکیتیچ از روی کرنر را ربیچ با ضربه پشت سر به سمت دروازه زد که اومتیتی سراسیمه توپ را به کرنر فرستاد.

دقیقه ۴۴: ارسال مودریچ از میانه زمین توسط پریشیچ و در ادامه پاوارد با ضربه سر تأثیر گذاشته شد و به ربیچ رسید که ضربه او به پوگبا برخورد کرد و راهی کرنر شد.

دقیقه ۴۲: سانتر پریشیچ از جناح چپ با شوت کم قدرت ربیچ در پشت شش قدم همراه شد که ضربه او بعد از برخورد به واران و سردرگمی مانژوکیچ در زدن ضربه نهایی در اختیار لوریس قرار گرفت.

دقیقه ۳۳ - گل دوم برای فرانسه: کرنر فرانسوی ها به تیر اول پس از برخورد به دست پریشیچ با اعتراض سرمه ای پوشان همراه شد و داور آرژانتینی هم پس از بازبینی ویدئویی نقطه پنالتی را نشان داد تا گریزمان آن را به گل تبدیل کند.

دقیقه ۲۸ - گل برای کرواسی: ضربه ایستگاهی را مودریچ به راست ارسال کرد تا با کنترل و ارسال به درون محوطه جریمه، ایوان پریشیچ روی خط هجده قدم به توپ رسیده و با کنترل سینه و شوت محکم و زاویه دار پای چپ به زیبایی دروازه فرانسه را باز کند و بازی را به تساوی بکشاند.

دقیقه ۱۹- گل برای فرانسه: خطایی که بروزوویچ روی گریزمان انجام داد، این ستاره ریزنقش را پشت توپ قرار داد تا با ارسال دقیق از روی ضربه ایستگاهی نخستین فرصت جدی بازی به گل تبدیل شود. ارسال گریزمان به دهانه دروازه باعث شد تا مانژوکیچ به اشتباه دروازه خودی را با ضربه سر باز کند.

ترکیب کرواسی:  دانیل سوباسیچ، سیمه ورسالیکو، ایوان استرینیچ(81-پیاتزا)، ایوان پریشیچ، دژان لاورن، ایوان راکیتیچ، مارسلو بروزوویچ، لوکا مودریچ، آنته ربیچ، ماریو مانژوکیچ و دوماگوی ویدا

ترکیب فرانسه:  هوگو لوریس، بنجامین پاوارد، رافائل واران، ساموئل اومتیتی، انگولو کانته (54- انزونزی)، پل پوگبا، اولیویه ژیرو(80-نبیل فکیر)، آنتوان گریزمان، کیلیان ام باپه، بلیز ماتئودی(72-تولیسو) و لوماس هرناندس

اخطارها: انگولو کانته(28) و لوکاس هرناندز(41) از فرانسه/ ورسالیکو(92) از کرواسی

 
Image result for france croatia 2018
 
دو تیم فرانسه و کرواسی آخرین بار در جام جهانی ۱۹۹۸ و در بازی نیمه نهایی مقابل هم ایستادند که فرانسه میزبان، در وقت اضافه به زحمت کروات ها را کنار زد. در تاریخ جام‌های جهانی فقط چهار بار اتفاق افتاده که دو تیمی که با هم در فینال بازی می‌کنند، در گذشته در نیمه نهایی جام جهانی هم با هم بازی کرده باشند. از این ۴ فینال، ۳ فینال را تیمی که در بازی نیمه نهایی شکست خورده بود، موفق شد با پیروزی پشت سر بگذارد و قهرمان جهان شود و فقط یک بار در سال ۱۹۸۲ بود که ایتالیایی‌ها توانستند، در حالی که در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۷۰، آلمان غربی را شکست داده بودند، در فینال هم مقابل این تیم به پیروزی برسند و قهرمان جهان شوند.
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار