کد خبر: ۶۳۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 17 July 2018

«هربار که اتفاق مهمی رخ می‌دهد، برخی می‌کوشند با مسأله‌ای دیگر، اذهان را منحرف کرده و آن را به نوعی لاپوشانی کنند»؛ این ادعایی قدیمی ا‌ست که این روز‌ها با قدرت بیشتری مطرح می‌شود و از قضا برای طرحش شاهد و گواه هم موجود است.

به گزارش «تابناک»؛ از انتشار لیست برخی از دریافت کنندگان ارز دولتی تا منتشر شدن خبر دستگیری یکی از کاربران پرطرفدار اینستاگرام ـ که فیلم‌هایی از رقصیدنش را روی صفحه شخصی اش بارگزاری می‌کرد ـ گاه برخی اتفاقات آنقدر پشت سر هم به صدر اخبار می‌رسند که چاره‌ای نیست جز اینکه بپذیریم این توالی‌ها می‌تواند اتفاقی نباشد.

مفروضی که این بار برای طرح آن شاهد و مثال هم وجود دارد. کدام شاهد؟ همین خبر دستگیری دختری که فیلم رقصیدن هایش را در صفحه شخصی اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد و بعد از انتشار خبر دستگیری اش و حواشی فراوانی که به دنبال داشت، جزئیات عجیبی از آن منتشر شد.

رویدادی که مشخص شد، نه به تازگی که حدود یک ماه پیش به وقوع پیوسته و حتی به نوعی کذب هم بوده است، چون وی تنها برای ساعاتی بازداشت و سپس آزاد شده و خبر دستگیری اش صحت نداشته است. جالب آنکه در آن چند ساعت، مقابل دوربین نشانده و از اعترافاتش در حالت روحی نامناسب فیلم تهیه شده و این فیلم برای مدتی به آرشیو سپرده شده است.

فیلمی که پس از تصمیم وزیر جوان کابینه به شفاف سازی در خصوص لیست دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات تلفن همراه، از رسانه ملی پخش شد تا آذری جهرمی به شدت به آن واکنش نشان دهد و روایتگر ماجرایی باشد که برای همه مان آشناست؛ اینکه برخی تلاش دارند برخی اخبار و رویداد‌های مهم را به حاشیه برانند و لاپوشانی کنند!

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ـ که درباره احتمال فیلترینگ اینستاگرام مورد سؤال قرار گرفته بود ـ در این باره گفت: «این زمزمه‌ها مطلب جدیدی نیست و موضوع بستن شبکه‌های اجتماعی از سال ۹۲ شکل گرفت. به نظرم این زمزمه‌های اخیر، بحث انحرافی برای انحراف افکار عمومی از موضوع شفاف‌سازی بود و اتاق فکر‌هایی پشت آن قرار دارد.»

وی در ادامه با پیش کشیدن موضوع بازداشت دختر مشهور اینستاگرامی افزود: «البته نه اینکه بگویم صداوسیما و مسئول محترمی که در این موارد مصاحبه کرده است، اتاق فکر هستند، اما وقتی فضای کشور روی مطالبه شفاف‌گرایی قرار گرفته تا تکلیف ارز‌هایی که گرفته شده مشخص شود، یکباره خانمی تبدیل به سوژه خبری بزرگی می‌شود که کل دنیا شروع به صحبت کردن درباره او می‌کنند که به نظر من طبیعی نیست.»

اشاراتی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند؛ موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلالگران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها بازگردند.

ماجرایی که توجه‌های زیادی به خود جلب کرد و بحث‌هایی را زمینه ساز شد که بسیاری شان بسیار قدیمی هستند و لاینحل جلوه می‌کنند. داستانی که هنوز اوج نگرفته، رقیب دیگری برای گرفتن جایگاهش در صدر اخبار خودنمایی می‌کند؛ ماجرای جانشینان تلگرام و محل قرارگیری سرورهایشان.

داستان داغ دیگری که با بحث پیرامون محل قرارگیری سرور‌های «هاتگرام» و «تلگرام طلایی»، دو نسخه ناامن و غیر اصلی تلگرام آغاز می‌شود و به اطلاع برخی مسئولان از پشت پرده این نسخه‌های غیررسمی و محل سرور آن‌ها و دسترسی برخی نهاد‌ها به اطلاعات کاربران آن‌ها می‌رسد تا در نهایت برخی بکوشند وزیر شفاف ساز را در مخمصه‌ای خاص قرار دهند و مجابش کنند به جای فرجام ارز‌های دولتی اختصاص یافته به واردات تلفن همراه، درباره این اخبار کم اهمیت‌تر سخن بگوید.

اظهارنظر درباره اینکه آیا سرور‌های فلان نسخه تلگرام در طبقه نهم بهمان ساختمان در زیرمجموعه وزارت ارتباطات قرار گرفته یا جای دیگری؛ مورد ویژه‌ای که موجب شده بسیاری با وزیر جوان کابینه هم عقیده شوند که معتقد است اتاق‌های فکری مانع از آن می‌شوند تا بحث‌های کلیدی‌ مانند شفاف سازی ارزی پی گرفته شود!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار