کد خبر: ۶۳۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵ 01 August 2018

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان مصرف کنونی آب آشاميدني استان حدود 40 میلیون مترمکعب در سال است که اگر مصارف سایر حوزه ها از قبیل روستایی و کشاورزی و صنعت را در نظر نگیریم، با توجه به تبخیر شدید آب، چنانچه الگوی مصرف را رعایت نکنیم این ذخایر نیز در کمتر از یک سال به اتمام می رسد .

 اتابک جعفری افزود: در چهار دهه اخیر وزارت نیرو با احداث سدها وپروژه های زیادی در مقوله مدیریت منابع آب کارهای فراوانی انجام داده است.

این مقام مسئول گفت: شرکت آب منطقه ای استان با در نظر گرفتن اولویت تامین آب شرب وتوجه به همکاری بخش خصوصی واستفاده از پتانسیل شبکه های آب بران با همکاری دستگاههای زیربط با پشتیبانی وهمکاری مردم استان در حال مدیریت منابع آب استان می باشد و مردم استان با در نظر گرفتن اصل صرفه جویی و مصرف بهینه به خدمتگزاران خود در این بخش اعتماد داشته باشند .

وی بیان کرد: از مجموع 22 سد در دست بهره برداری استان ، هفت سد مخزنی و 15 سد تغذیه‌ای است که 69 درصد ظرفیت آنها خالی است .

جعفری ظرفیت ذخیره سازی این سدها را یک میلیارد و 967 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: هم اکنون 603 میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره شده که حدود 300 میلیون متر مکعب آن در چاه نیمه های شمال استان و مابقی در سدهای جنوب استان است .

وی گفت: میزان کاهش آب سدها نسبت به مدت مشابه پارسال 49 درصد است و این شرایط ، وضع بحرانی را برای تامین آب منطقه ایجاد کرده است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان تبخیر شدید آب ، نبود ورودی آب کافی به سدها و قطع حقابه ایران از کشور افغانستان را از مهمترین عوامل کاهش ذخائر آب استان عنوان کرد و افزود: در سال جاری فقط در دو سد زیردان و پیشین در جنوب سیستان و بلوچستان میزان 6 و نیم میلیون متر مکعب آب ورودی داشتیم که آن هم از بارندگی های هفته گذشته در این منطقه بوده است .

جعفری همچنین از ساخت چند سد دیگر در استان خبر داد و گفت: مهمترین سدهای در دست ساخت در این استان شامل سد مخزنی کهیر کنارک با حجم 314 میلیون متر مکعب، سد تغذیه ای گوهرکوه خاش با حجم 10 میلیون متر مکعب و سد شهری کور مهرستان با حجم 103 میلیون متر مکعب است .

وی افزود: با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان و بلوچستان به 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت .

همچنین سرپرست فرمانداری زاهدان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: یکی از مهم‌ترین چالش ها و مشکلاتی که در استان و به ویژه زاهدان با آن مواجه است، مشکل کمبود منابع آبی است به طوری که در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته بارندگی و نزولات جوی در استان نسبت به کل کشور ۴۱ درصد و مخازن آب استان نیز نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است .

عبدالرحمن شهنوازی افزود: سهم مصارف آب از منابع زیرزمینی برای شرب چهار درصد، صنعت یک درصد و سهم کشاورزی ۹۵ درصد است که با توجه به نبود الگوی کشت مناسب باید ترویج و آموزش کشاورزی نوین، کشت گلخانه ای، استفاده از آبیاری قطره ای و تحت فشار و کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارد توسط سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گیرد .

وی خواستار افزایش سهم زاهدان از کنتورهای هوشمند شد و اظهار کرد: هزارو 829 مجوز برداشت آب در زاهدان وجود دارد که نیازمند نصب کنتورهای هوشمند حجمی به منظور کنترل و مدیریت برداشت از منابع آبی است که متاسفانه به دلیل قیمت بالای این این کنتورها روند به کندی پیش می رود و شرکت آب و فاضلاب استان نصب این کنتورها را به صورت اقساط 36 ماهه از طریق بخش خصوصی در دستور کار دارد .

وی ادامه داد: برای طرح احیای آبکان های کشور، تقویت گروه‌های بازرسی در زاهدان به چهار گروه، انسداد چاه های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه های برداشت از چاه آب به ویژه در بخش کورین، نصب کنتورهای هوشمند، ساماندهی شرکت های حفاری از طریق نصب دستگاه جی پی اس، متوقف کردن سه دستگاه حفاری چاه غیرمجاز، پر کردن ۱۶ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای امسال، پلمب هفت حلقه چاه غیرمجاز، آبیاری فضای سبز شهری از طریق پساب تصفیه شده و آبیاری های پیشرفته، کاشت درختان سازگار با اقلیم زاهدان، اصلاح کشت و کشاورزی انجام شده است و در آینده هم ادامه دارد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار