کد خبر: ۶۳۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 01 August 2018

در طرح توسعه چابهار و مکران، شکل‌گیری مجتمع‌های پتروشیمی نیز دیده شده و مقرر است چابهار، گرمای بیشتری به سفره تولید و صادرات پتروشیمی آورد. این درحالی است که فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار نیز روز گذشته توسط رییس‌جمهور افتتاح شد؛ تنها بندر اقیانوسی ایران که فعالان پتروشیمی برای کاهش هزینه صادرات محصولات خود به آن چشم دوخته‌اند.

علی‌محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در گفتگو با «انرژی امروز» درباره مزیت‌های چابهار برای توسعه صنعت پتروشیمی گفت: چابهار، از شرایط مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی و صادرات برخوردار است.

وی تصریح کرد: هرچه مجتمع‌های پتروشیمی به دریای آزاد نزدیک باشند، هزینه حمل و نقل، کمتر می‌شود و قیمت تمام شده کاهش می‌یابد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به کاهش فاصله حمل محصولات پتروشیمی از بندر مکران به جای بندرامام، بر عمق زیاد آب در منطقه چابهار اشاره کرد و گفت: کشتی‌های بزرگتر می‌توانند در آن منطقه لنگر بیاندازند؛ کشتی‌هایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن می‌توانند محصولات پتروشیمی را بار بزنند.

بساق‌زاده درمورد نگرانی‌ها پیرامون فراهم بودن شرایط توسعه پتروشیمی در مکران نیز گفت: مکران به دریای آزاد نزدیک است و از سوی دیگر گاز به ایرانشهر برده شده و از آنجا هم به چابهار منتقل می‌شود؛ مکران نزدیک به بازارهای هدف چون هند، پاکستان و افغانستان است و صادرات به این کشورها در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتر صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار