کد خبر: ۶۳۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 01 August 2018

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی، ایران که به خاطر اعمال تحریم های آمریکا، با خطر کاهش چشمگیر دلارهای نفتی مواجه شده است، به متحدان خود نیاز دارد. فعلا، اتحادیه اروپایی به رغم فشارها از سوی واشینگتن، به تلاشهای خود برای حفظ توافق پیرامون برنامه هسته ای ایران ادامه می دهند، از این کشور حمایت می کنند.

«نیلس آنن»، مشاور رسمی و سخنگوی حزب سوسیال دموکرات آلمان در امور سیاست خارجی وزارت امور خارجه این کشور، - یکی از هواداران حفظ برجام است. وی در مصاحبه ای اعلام کرده که فشارهای آمریکایی ها بر متحدانش با هدف ناگزیر ساختن آنها به امتناع از نفت ایران، خشمگین کننده است. بی جهت نیست که هند برای گفتگو پیرامون نفت ایران اعلام آمادگی کرده است. دهلی نو یکی از سه وارد کننده اصلی نفت از ایران است. به اعتقاد وی، هند باید پیرامون رعایت و یا عدم رعایت تحریم های آمریکا به طور مستقل، تصمیم گیری کند. آنن معتقد است که باید مکانیسم مالی برای فائق آمدن بر تحریم های آمریکا طراحی شود. فرانسه در این زمینه پیشنهاداتی دارد.

می بایست خاطر نشان کرد که ظاهراً، تهران از عملکردهای دهلی نو هراسی ندارد. روز ٢٣ جولای، هند اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال جاری، ایران از عربستان سعودی پیشی گرفته و در میان صادرکنندگان نفت به دهلی، جایگاه دوم را از آن خود کرده است. به رغم آن، در سال جاری، حجم ارسال نفت ایران به هند کاهش یافته است. هند از ایران ٩,٨ میلیون تن نفت خریداری کرده و این در حالیست که در سال گذشته، این حجم ١٣.٤ میلیون تن نفت بوده است. 

در ماه می، دولت هند اعلام کرده بود که قصد ندارد، تحریم های آمریکا علیه ایران را رعایت کند، زیرا فقط تحریم های سازمان ملل متحد را به رسمیت می شناسد، اما بعد، تغییر عقیده داد. چند هفته پیش، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، به دهلی سفر کرد. یک روز بعد از پایان این سفر، هند اعلام کرد که برای کاهش شدید و یا امتناع کامل از نفت ایران آمادگی دارد. در حال حاضر، شرکت های بزرگ هندی Nayara Energy و Reliance Industries حجم خرید نفت ایران را کاهش داده اند و قصد دارند، این حجم را به نصف برسانند. 
گفتنی است که دولت هند در انتظار پایان مذاکرات میان اتحادیه اروپایی و ایران است و تمامی گزینه های ممکن را در نظر گرفته است. در هفته گذشته، هیاتی از ایران به دهلی سفر کرد تا هندی ها را به عدم کاهش حجم خرید نفت ایران متقاعد سازند. بعد از ایرانی ها نیز دیپلمات هایی از آمریکا به هند سفر کرده و تلاش کردند تا این کشور را به جایگزین کردن نفت عراق و عربستان سعودی به جای نفت ایران متقاعد سازند. زمان زیادی تا تصمیم گیری نهائی هند باقی نمانده است. این کشور باید تا قبل از ماه اکتبر تصمیم خود را اعلام کند.

 

دولت ترکیه نیز اعلام کرده که قصد ندارد از تحریم های ترامپ علیه ایران پیروی کند. به عقیدۀ مقامات آنکارا اقدامات صورت گرفته توسط آمریکا درست نیستند.  مقامات این کشور اعلام کردند که قصد دارند روابط تجاری خود را با ایران حفظ کنند. واشنگتن با ترغیب ترکیه به وفادار ماندن به دستورات ناتو و عدم حمایت از رهبری مبهم ایران، واکنش نشان داد.  چاوش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه طی دیدار رسمی خود از قبرس شمالی اعلام کرد که دولت ترکیه از تحریم های آمریکا در قبال ایران حمایت نخواهد کرد. وی معتقد است که تحریم های مزبور باعث تشدید تنش های موجود در خاورمیانه خواهند شد. وی سپس از آمریکا خواست به نام صلح و احترام میان کشورها، رفتاری سازشکارانه در قبال ایران در پیش بگیرد. به گفته چاوش اوغلو، این رفتار آمریکا مانع رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای دیگر خواهد شد. ما نمی توانیم اجازه دهیم که تقابل میان ایران و آمریکا ادامه یابد. 
وی بر علل اقتصادی تصمیم ترکیه مبنی بر عدم پیروی از خط مشی سرسختانه در قبال ایران تأکید نمود و گفت که نفت و گازی که از ایران وارد می کنیم برای صنایع کشورمان بسیار حائز اهمیت می باشند. ضمن اینکه حفظ روابط حسنه با تهران به معنای حمایت از منافع بازرگانان ما نیز می باشد. بازار ایران مملو از فرصت های سودآور برای شرکت های ترک می باشد. 

واشنگتن فوری به این سخنان واکنش نشان داد و بر خواست خود مبنی بر اجرای تحریم هایی که در ماه می گذشته اعمال گردیده، تأکید نمود. پمپئو، وزیر خارجۀ آمریکا نیز گفت که چاوش اوغلو نمایندۀ یکی از کشورهای عضو ناتو است. این سازمان بر لزوم اینکه اعضایش رفتار واحدی را در قبال بحران های بین المللی در پیش بگیرند، متمرکز است و در این دورۀ تاریخی ناتو نباید از درون دچار اختلاف شود. مارشال بیلینگسلی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا تهدید به پیامدهای سنگین برای کشورهایی نمود که قصد ندارند با تدابیر اتخاذ شده توسط ترامپ همسو گردند. وی در این رابطه گفت که دولت آمریکا با جدیت هرچه تمام تر تحریم ها را به اجرا در خواهد آورد. کشورهایی نیز که همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه دهند، با عواقب سنگینی در عرصۀ اقتصادی مواجه خواهند شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار