کد خبر: ۶۴۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 08 August 2018

جیمی دنال ویلز (Jimmy Donal Wales) ، بنیانگذار و رئیس بنیاد ویکی مدیا، سال ۱۹۶۶ در ایالت آلاباما آمریکا دیده به جهان گشود.

به گزارش ایسنا، جیمی دنال ویلز، ۷ اوت سال ۱۹۶۶ در شهر هانتسویل ایالت آلاباما ایالات متحده آمریکا متولد شد.

جیمی ویلز بنیانگذار و رئیس بنیاد ویکی مدیا است. بنیاد ویکی مدیا شرکتی غیرانتفاعی است که مجری پروژه ویکی پدیا و شماری دیگر از پروژه‌های ویکی است.

جیمی ویلز و سه خواهر و برادر دیگر او در مدرسه‌ای که مادر و مادربزرگش مدیر آنجا بودند، به تحصیل پرداختند.

وی تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه راندولف گذراند و پس از آن وارد "دانشگاه اوبرن" شد و توانست در سال ۱۹۸۶ مدرک کارشناسی خود در رشته دانش مالی اخذ کند پس از آن وی برای ادامه تحصیل وارد "دانشگاه آلاباما" شد و توانست مدرک کارشناسی ارشد همان رشته را نیز دریافت کند.

در سال ۲۰۰۰ او موفق به تاسیس وبسایت نیوپدیا شد. نیوپدیا دانشنامه‌ای تحت محیط وب و به زبان انگلیسی بود. این وبسایت از سال ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۰۳ فعالیت می‌کرد. مقالات نیوپدیا توسط متخصصان نوشته شده و تحت اجازه‌نامه محتوای آزاد منتشر می‌شد.

در سال ۲۰۰۱ او با همکاری "لاورنس مارک لری سنگر " توانست دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا را بنیانگذاری کند. وبسایت ویکی پدیا و نیوپدیا برای مدتی با هم اداره می‌شدند اما چندی بعد آنها متوجه شدند که وبسایت ویکی‌پدیا بازدیدکنندگان بیشتری دارد بنابراین تصمیم گرفتند تا زمان بیشتری را صرف توسعه این وبسایت بگذارند.

لاورنس مارک لری سنگر فیلسوف اهل ایالات متحده بود که چند سال پس از تاسیس ویکی پدیا، آنجا را ترک کرد و این وبسایت را مورد انتقاد قرار داد و پس از مدتی نیز دانشنامه "سیتیزندیوم " را بنیان نهاد.

ویلز همچنین در سال ۲۰۰۴ شرکت ویکیا را که یک سرویس میزبانی وب است با کمک "آنجلا بیسلی" تاسیس کرد. ویکیا مجموعه‌ای از ویکی‌ها است که توسط شرکت ویکیا که اجتماعات گوناگونی را در خود دارد، اداره می‌شود. استفاده از این مجموعه برای خوانندگان و ویرایشگرانش رایگان است و درآمدش را نیز از تبلیغات بدست می‌آورد.

تمام مطالب ویکیا باید تحت "مجوز مستندات آزاد گنو" منتشر شوند. ویکیا اشتراکات زیادی با ویکی پدیا دارد و معمولا صفحات این وبگاه به مقاله مرتبطش در ویکی‌پدیا پیوند دارد.

ویلز به دلیل تاسیس وبسایت ویکی پدیا که اکنون بزرگترین دانشنامه آزاد آنلاین جهان به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۶ در لیست افراد تاثیرگذار مجله تایم قرار گرفت.

ویلز تاکنون سه بار ازدواج کرده و سه دختر نیز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار