کد خبر: ۶۴۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 13 August 2018

صنعت گردشگری در اقتصاد دنیای امروز جایگاه و ظرفیت های زیادی برای پذیرش گردشگر در زمینه های مختلف دارد. سیستان و بلوچستان با داشتن آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی در جذب گردشگر قابلیت های ویژه ای دارد. هم مرز بودن استان با افغانستان و پاکستان و داشتن مرزهای مشترک آبی با بسیاری از کشورها سبب شده است استان به یکی از قطب های ویژه برای پذیرش گردشگران خارجی تبدیل شود. در این میان استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت می تواند گردشگران زیادی را به این استان جذب کند. قسمتی از گردشگری سلامت متمرکز بر وجود مراکز درمانی قوی و کادر مجرب پزشکی در زمینه ای خاص است که به پذیرش مسافران بسیاری با هدف درمان منجر می شود. امکانات و تجهیزات درمانی استان می تواند ظرفیت ویژه ای برای جذب گردشگران سلامت به سیستان و بلوچستان باشد و از این نظر رشد و توسعه استان را به همراه داشته باشد. یکی از هم وطنان مقیم کرمان که برای جراحی آب سیاه چشم به زاهدان آماده است به خبرنگار ما می گوید: زاهدان از گذشته به عنوان قطب چشم پزشکی کشور شناخته شده است و مراجعه کنندگان زیادی برای درمان بیماری های چشمی خود به این استان می آیند. «حاج امینی» بیان می کند: یکی از مشکلات برای درمان بیماران در زاهدان اقامت آن هاست. بسیاری از بیماران توان پرداخت هزینه های سنگین را ندارند و لازم است در این زمینه حمایت شوند. البته برخی از بیماران همچون ما هم در این استان آشنایانی دارند و می توانند در مدت درمان در منازل آن ها اقامت داشته باشند، اما بسیاری از مردم این امکان را ندارند و باید شرایط برای اقامت راحت آن ها فراهم شود. «سورکی» یکی از هم وطنان مقیم بیرجند که برای درمان چشم فرزند خردسالش به زاهدان آمده است به خبرنگار ما می گوید: مراجعه به زاهدان برای درمان برخی از بیماری ها مانند بیماری های چشم هزینه کمتری نسبت به دیگر استان ها دارد و به علاوه چشم پزشکی در زاهدان از شهرت خوبی برخوردار است و بیماران زیادی برای درمان از گوشه و کنار کشور و حتی از کشورهای همسایه به این استان می آیند. «رودینی» یکی از ساکنان بمپور می گوید: دخترم دیابت دارد و هر دو ماه یک بار به دلیل کمبود امکانات درمانی در شهر محل زندگی مان مجبور هستیم به زاهدان سفر کنیم، خانم و سرپرست خانواده هستم و پرداخت هزینه های سفر و درمان برایم سخت است، کاش بیماران دیابتی از سوی مسئولان حمایت شوند.«قلجایی» که از افغانستان به استان سفر کرده است می گوید: هم جواری افغانستان با ایران فرصت خوبی است تا افغانستانی ها از امکانات درمانی این کشور استفاده کنند، زیرا تجهیزات درمانی سیستان و بلوچستان نسبت به افغانستان بیشتر است. من هم با هدف درمان وارد این استان شدم و به دلیل این که خدمات چشم پزشکی به بیماران خارجی نیز ارائه می شود در این زمینه اقدام به درمان کردم.
2 بیمارستان دارای مجوز پذیرش بیماران خارجی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به خبرنگار ما
می گوید: گردشگری سلامت یکی از اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این دانشگاه هم اقدام هایی در این باره انجام داده است. سیستان و بلوچستان در همسایگی افغانستان و پاکستان و کشورهای حوزه دریای عمان قرار گرفته است که به لحاظ داشتن نیروهای تخصصی ضعیف هستند و نمی توانند بیشتر نیازهای خود را برآورده کنند. از این نظر بسیاری از مشکلات درمانی و تشخیصی آن ها می تواند در استان که با این کشورها هم مرز است انجام شود. دکتر «قاسم میری علی آباد» می افزاید: دو بیمارستان استان مجوز آی. پی. دی یا پذیرش بیماران بین المللی را دارد که شامل بیمارستان چشم پزشکی الزهرا (س) زاهدان و بیمارستان امام علی (ع) چابهار است، اقدام های لازم برای جذب بیمار بین المللی و دریافت مجوز آی. پی. دی در بیمارستان های علی بن ابیطالب (ع) و خاتم الانبیا (ص) زاهدان و رازی سراوان در حال انجام است. وی تصریح می کند: بیمارانی هم که پذیرش می شوند ویزا دارند. سال گذشته 250 بیمار از پاکستان، افغانستان، عمان و قطر در دو بیمارستان دارای مجوز استان پذیرش شدند که 140 نفر در بیمارستان چشم پزشکی درمان های لازم را دریافت کردند. پذیرش بیماران خارجی استانداردها و زیرساخت هایی دارد که دو بیمارستان استان این زیرساخت ها را در اختیار دارند. وی اضافه می کند: حضور بیماران خارجی مزیت هایی دارد و از نظر درآمدی منبعی برای بیمارستان است. به علاوه ظرفیت های ویژه ای هم برای درمان بیماران خارجی وجود دارد که یکی از آن ها جراحی قلب است. در زاهدان مرکز جراحی قلب باز وجود دارد که در ماه 35 تا 40 نفر در این مرکز جراحی می شوند. همچنین در زاهدان امکانات کامل تشخیص و درمان سرطان کودکان و بزرگ سالان وجود دارد. وی ادامه می دهد: برای رادیو تراپی یا پرتو درمانی مرکزی در زاهدان فعال است که می تواند به بیماران کشورهای همسایه خدمات دهد. به علاوه مرکز درمان ناباروری در زاهدان فعال است که به زوج های نابارور خدمت می دهد و می تواند به بیماران خارجی هم خدمات دهد. تعدادی از مراکز جراحی محدود مانند مرکز جراحی امام حسین (ع) هم در راه دریافت مجوز پذیرش بیماران خارجی است و بخش خصوصی نیز در این باره ورود کرده است.
4مرکز دولتی و خصوصی در راه دریافت مجوز
وی بیان می کند: امسال برای جذب مجوز بیمارستان های علی بن ابیطالب (ع) و خاتم الانبیا (ص) زاهدان و رازی سراوان برنامه ریزی انجام می شود، زیرا در صورت دریافت مجوز تعداد بیماران خارجی پذیرش شده بیشتر می شود. سایت بیمارستان هایی که مجوز آی. پی. دی دارند، صاف تا کمی ابری و غبارآلود دو زبانه است و پرستاران این بیمارستان ها هم به زبان خارجی مسلط هستند. باید تا چند ماه آینده چهار مرکز دولتی و خصوصی این مجوز را دریافت کنند.
هم مرزی با 19 کشور
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم می گوید: سیستان و بلوچستان علاوه بر افغانستان، پاکستان، هندوستان و عمان با 19 کشور در حاشیه اقیانوس هند هم مرز است. «مجتبی میرحسینی» ادامه می دهد: گردشگری سلامت در برخی از مراکز درمانی انجام می شود. برای این که انگیزه سفر به استان حتی برای گردشگران داخلی ایجاد شود با جامعه هتل داران گفت و گو شده است که در طول سال و هنگامی که ضریب اشغال هتل ها 40 تا 60 درصد است افرادی که برای درمان مراجعه می کنند بر اساس توافق انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی اقامت رایگان داشته باشند و آن دانشگاه هم از محل درآمد ناشی از حضور آن ها قسمتی از هزینه هتل را پرداخت می کند.وی می افزاید: افرادی که برای درمان وارد استان می شوند با تاییدیه مرکز درمانی می توانند در هتل ها برای اقامت پذیرش شوند. بنابراین بیماران برای مراجعه به استان دغدغه اقامت ندارند و ارزان سازی سفر برای آن ها انجام می شود، به علاوه هتل ها هم تخفیف اقامت را به گردشگران می دهند. وی خاطرنشان می کند: مراکز درمانی نیز باید تجهیزات و استانداردهای لازم را برای دریافت مجوزهای پذیرش بیماران خارجی آماده کنند. حضور در نمایشگاه های گردشگری سلامت عمان، پاکستان و ... هم می تواند زمینه را برای پذیرش بیماران خارجی در استان فراهم کند.

روزنامه سیستان و بلوچستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار