کد خبر: ۶۴۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 14 August 2018

نه مجوز اکتشاف نفت وگاز به شرکت چندملیتی 'اکسون موبیل' Exxon Mobil اعطاء شده است و نه این شرکت آمریکایی نفت وگاز در این منطقه مشغول اکتشاف یا حفاری است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،وزارت انرژی پاکستان، اظهارات اخیر 'عبدالله حسین هارون' وزیر امور خارجه دولت انتقالی این کشور مبنی بر کشف میدان عظیم نفتی در مرز ایران و پاکستان را تکذیب کرد.

«عبدالله حسین هارون» وزیر خارجه دولت انتقالی پاکستان اخیرا در جمع اعضای اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان در کراچی اعلام کرده بود که به زودی ذخایر نفتی در پاکستان کشف می شود که میزان ذخایر آن بیشتر از کویت است و این کشور را به 10 کشور بزرگ دارنده ذخایر نفتی تبدیل می‌کند.

وی گفته بود: شرکت «اکسون موبیل» آمریکا حفاری‌های عمیقی نزدیک مرز ایران انجام داده و پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفتی کشف شده در این منطقه از ذخایر نفت کشور کویت بیشتر باشد.

هارون اظهار داشت: هزینه اکتشاف میدان نفتی در نزدیکی مرز ایران حدود 10 میلیارد دلار بوده و 25 درصد نفت اکتشافی به این شرکت آمریکایی تعلق می‌گیرد.

این خبر از سوی منابع آگاه در وزارت انرژی پاکستان تکذیب شد.

به گزارش تارنمای خبری تحلیلی اقتصادی 'پروفیت پاکستان'، مقامات بلندپایۀ وزارت انرژی پاکستان ادعای وزیر امور خارجه دولت انتقالی این کشور مبنی بر کشف منابع عظیم نفتی در نزدیکی مرز ایران - پاکستان را تکذیب کردند.

براساس این خبر، نه مجوز اکتشاف نفت وگاز به شرکت چندملیتی 'اکسون موبیل' Exxon Mobil اعطاء شده است و نه این شرکت آمریکایی نفت وگاز در این منطقه مشغول اکتشاف یا حفاری است.

یک رسانه پاکستانی نیز با اشاره به منتشر نشدن خبر اکتشاف میدان نفتی بزرگ در مرز ایران و پاکستان در تارنمای آمار اطلاعاتی نفتی این کشور و متناقض بودن برخی داده‌های این خبر با واقعیت‌های موجود نوشت: انگیزه انتشار این خبر که ظاهرا با واقعیات تطابق ندارد، می‌تواند ایجاد فضای مثبت در بازار نفت و گاز باشد.

«دیلی پاکستان» خبر برخی رسانه‌ها درباره کشف یک میدان بزرگ نفتی در مرز ایران و پاکستان را تکذیب کرد.

براساس این گزارش، پاکستانی‌ها از اینکه در رسانه‌ها خبر کشف بزرگترین میدان نفتی کشور را مشاهده کردند متعجب و خوشحال شده‌اند؛ اما واقعیت‌های روی زمین حاکی از جعلی بودن بخشی از این خبر است.

براساس این گزارش، رسانه‌های پاکستانی درحال حاضر با اخبار جعلی و فراگیر فصل انتخابات و احتمال نامزدی‌ها در روز‌های پیش‌رو مشغول هستند.

این رسانه نوشت: برخی واقعیت‌ها جعلی بودن این خبر را ثابت می‌کند؛ اول از همه اینکه شرکت اکسون موبیل در ایالت بلوچستان فعالیتی ندارد و درگیر هیچ اکتشافی نیست. دلیل دوم نادرست بودن این خبر این است که سرویس اطلاعات نفت پاکستان که آمار‌های اکتشاف در کشور را در دست دارد، هیچ اشاره‌ای به این کشف در تارنمای خود نکرده است.

این رسانه در ادامه نوشت: «کشف نفت یادآور اکتشافات بزرگ طلا و نقره و مس و سنگ آهن در منطقه پنجاب در سال 2015 است، آن زمان نوازشریف نخست وزیر وقت پاکستان و دانشمندان برجسته با این امید که منابع معدنی می‌تواند اقتصاد کشور را تکان دهد، به همه ملت تبریک گفتند، درحالی که نتایج این اکتشاف و جزییات آن هنوز مشخص نیست»

به گزارش این رسانه پاکستانی، به ‌رغم این واقعیت که وزیر،کشف ذخایر عظیم نفت و اکتشاف آن ازسوی شرکت «اکسون موبیل» را تایید کرده، به نظر می‌رسد این یک خبر جعلی باشد.

«دیلی پاکستان» نوشت: «جالب اینجاست که اکسون موبیل، 25 درصد سهام حفاری دریایی در پاکستان را در ماه می‌ امسال به دست آورده است و پیش‌تر شرکت ایتالیایی انی، شرکت پاکستانی پترولیوم لیمیتد و کمپانی توسعه گاز، هر کدام 33 درصد سهام حفاری دریایی در پاکستان را به خود اختصاص داده بودند، اما این توافق سهام آن‌ها را به 25 درصد کاهش داد».

براساس این گزارش،«اکسون موبیل» که تجربه زیادی در حوزه حفاری دریایی دارد، نه نامی از پاکستان در وب سایت خود برده و نه حرفی از این کشف در مرز ایران و پاکستان زده است.

این رسانه نوشت: «انگیزه انتشار چنین خبری که ظاهرا با واقعیات تطابق ندارد، می‌تواند ایجاد فضای مثبت در بازار نفت و گاز باشد. با این حال زمانی که واقعیت افشا شود، سرمایه‌گذاران خشک‌شان خواهد زد».

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
ای بابا، دل خوش به همین مقدار بودیم که نشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار