کد خبر: ۶۴۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 14 August 2018

البته مشتریان نفت ایران برخلاف تحریم سال‌های قبل به راحتی زیر بار حرف آمریکا نرفتند و بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. با این‌حال برخی کارشناسان بر این باورند که میزان صادرات نفت ایران حداکثر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،درحالی که حدود سه ماه تا بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باقی مانده، التهابات این اتفاق در بازارهای جهانی نفت کاملا مشهود است. زیرا چنانچه نفت ایران از بازارهای جهانی حذف شود، کشورهای تولید کننده نمی‌توانند این خلا را جبران کنند و این موضوع باعث کمبود عرضه و در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد.

دو ماه بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، آمریکا از از مشتریان نفت ایران خواست که تا نوامبر (آبان ماه) خرید نفت ایران را متوقف کنند. در این راستا یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: شرکت‌هایی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند باید تا ابتدای نوامبر خرید نفت را به طور کامل متوقف کنند، در غیر این صورت با تحریم‌های قدرتمند آمریکا مواجه خواهند شد.

البته مشتریان نفت ایران برخلاف تحریم سال‌های قبل به راحتی زیر بار حرف آمریکا نرفتند و بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. با این‌حال برخی کارشناسان بر این باورند که میزان صادرات نفت ایران حداکثر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود اعلام کرد تسهیل نگرانی‌های اخیر نسبت به تامین نفت ممکن است موقتی باشد، زیرا بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران به همراه مشکلات تولید در سایر کشورهای تولیدکننده، ممکن است حفظ تامین جهانی را بسیار چالش برانگیز کند. بدین ترتیب دورنمای بازار نفت ممکن است به اندازه مقطع کنونی آرام نباشد.

در این راستا، رضا پدیدار، کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه خلا نفت ایران در بلندمدت بازار جهانی نفت را دچار مشکل خواهد کرد گفت: در حال حاضر ایران روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام و حدود ۴۰۰ هزار بشکه معیانات گازی صادر می‌کند و اگر در بدترین حالت میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به صفر برسد قیمت‌ها افزایش چشم‌گیری خواهد یافت.

وی درمورد ظرفیت تولید نفت عربستان توضیح داد: آمریکا از عربستان خواسته بود تولید خود را یک تا دو میلیون بشکه افزایش پیدا دهد درحالی که عربستان درحال حاضر توانایی افزایش تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه‌ای را دارد و در بلند مدت می‌تواند افزایش تولید خود را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برساند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای صادرات نفت به اروپا گفت: ایران در حال حاضر به هفت کشور اروپایی نفت صادر می‌کند. آمریکا در بهترین شرایط ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند ودر نهایت بتواند ۵۰۰ هزار بشکه از نفت خود را به اروپا یا کشورهای متقاضی نفت ایران صادر کند.

پدیدار درمورد رفتار مشتریان نفت ایران نیز اظهار کرد: توافق با چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه صورت گرفته است و آن ها کف خرید خود از ایران را دارند. هفت کشور اروپایی هم نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرند که طبق اخرین اطلاع از سوی کمیسر انرژی اتحادیه اروپا این کشورها اعلام کردند به خرید نفت ادامه می دهند.

 

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار