حمل و نقل فوق سنگین محموله‌های ویژه علاوه بر نیاز به برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت خود وسیله‌ای برای سنجش دو پارامتر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است؛ در بعد سخت افزاری می‌توان به توان پل‌ها، عرض جاده، پیچ‌ها و معابر، میادین و دکل‌ها و سیم‌های مخابراتی و برق‌های فشار قوی، متوسط و ضعیف اشاره نمود و در بعد نرم‌افزاری توان مدیریت و هماهنگی بخش‌های مختلفی چون اداره راه، امور برق (توزیع و انتقال)، اداره مخابرات، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و سایر ارکان درگیر را می‌سنجد.
کد خبر: ۶۴۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ 14 August 2018

کار جهادی مدیریت برق چابهار در 5 ساعت/ قدرت‌نمایی مدیریت برق چابهار در هماهنگی، مهندسی، ایمنی و سرعت عمل

به گزارش خبرنگار تابناک، حمل و نقل فوق سنگین محموله‌های ویژه علاوه بر نیاز به برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت خود وسیله برای سنجش دو پارامتر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است؛ در بعد سخت افزاری می‌توان به توان پل‌ها، عرض جاده، پیچ‌ها و معابر، میادین و دکل‌ها و سیم‌های مخابراتی و برق‌های فشاور قوی، متوسط و ضعیف اشاره نمود و در بعد نرم‌افزاری توان مدیریت و هماهنگی بخش‌های مختلفی چون اداره راه، امور برق (توزیع و انتقال)، اداره مخابرات، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و سایر ارکان درگیر را می‌سنجد و در صورت موفقیت همه بخش‌ها تنها محموله جابجا می‌شود و چنانچه حتی در یک بخش به درستی هماهنگی صورت نگیرد، میتواند سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیر گردد.

شهرک پتروشیمی مکران به عنوان سومین قطب پتروشیمی کشور محل احداث 18 طرح بالادستی پتروشیمی است که بسیاری از تجهیزات ویژه و اصلی واحدهای آن محموله‌های ترافیکی هستند که هم از نظر وزن و هم از نظر ابعاد غیرمتعارف هستند.

اخیرا چندین محموله ویژه مجتمع پتروشیمی بدر شرق از کشورهای ایتالیا و رومانی از طریق بندر شهید بهشتی به چابهار وارد شد که انتقال این محموله‌ ویژه از بندر شهید بهشتی تا شهرک پتروشیمی مکران به طول 23 کیلیومتر روی بوژی آزمونی برای بخش‌های مختلف درگیر (امور برق در دو حوزه انتقال و توزیع، اداره راه، مخابرات، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، شرکت آب و فاضلاب، شهرداری و خدمات شهری، بخشداری، اداره بندر و نیز راهنمایی و رانندگی تحت مدیریت واحد در فرمانداری چابهار) بود.

از آنجا که طی سالیان اخیر اغلب محموله‌های ورودی به بندر شهید بهشتی کانتینری بوده است، جاده‌های منطقه و خصوصا کابل‌های فشار قوی، متوسط و ضعیف برق و نیز خطوط مخابراتی در ارتفاع متناسب با این قبیل ترددها و در ارتفاع معمول احداث شده‌اند و برای تردد محموله‌های ویژه نیازمند افزایش ارتفاع و تغییر ساختار فعلی را دارند.

افزایش ارتفاع کابل‌ها علاوه بر آنکه نیازمند صرف هزینه‌های گزاف است، به علت لزوم قطعی شبکه در مناطق گرمسیری فقط در چند ماه از سال امکان‌پذیر است و به علت صدمات اجتماعی در فصول گرم از این کار صرف نظر می‌شود.

مهندس امیدرضا مشهدی مدیر برق شهرستان چابهار در خصوص کار صورت گرفته برای انتقال محموله ویژه پتروشیمی بدر شرق به شهرک پتروشیمی مکران به خبرنگار تابناک گفت با توجه به اعلام پتروشیمی بدر شرق برای انتقال محموله از محل بندر شهید بهشتی به سایت پتروشیمی مکران، کارشناسان امور برق از مسیرهای منطقه بازدید نمودند. از آنجا که چابهار بر اساس نیازهای سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است و حریم و ارتفاعات خطوط توزیع و انتقال نیز از این قاعده پیروی کرده است و با توجه به حریم هوایی تاسیسات برق و عبور انشعابات شبکه 20 کیلو ولت وفشار ضعیف و 63 کیلوولت از مسیر عبور محموله، اصلاح مسیر مستلزم یک کار ویژه و عملیاتی بود.

مشهدی افزود در ابتدای کار برنامه ریزی شد تا طبق مقررات، طرح ایجاد ارتفاع مجاز اجرا شود که با توجه به محدودیت‌هایی نظیر پیک بار تابستان و محدودیت خاموشی که لازمه ارتفاع دادن به تاسیسات بود برای رفاه مردم و عدم خاموشی طولانی از این کار صرف نظر شد.

وی به مشکلات این کار اشاره کرد و ادامه داد طی چندین مرتبه بازدید و جلسات مختلف با کارشناسان و مهندسین این حوزه به این نتیجه رسیدیم که برای عبور محموله نیازمند یک برنامه‌ریزی جهادی و عملیاتی هستیم و البته با توجه به عبور فیبر نوری مخابرات و شبکه فشار قوی 63 کیلو ولت، باید بخش‌های دیگر نظیر اداره مخابرات و نیز اداره انتقال نیروی جنوب استان نیز درگیر شوند.

مشهدی افزود چون کار صرفا در امور برق خلاصه نمی‌شد، شورایی متشکل از مدیران بخش‌های مختلف درگیر در انتقال محموله در فرمانداری تشکیل شد که نتیجتا نقشه راه و بهترین مسیر مشخص و قرار شد برای جلوگیری از مشکلات گرمای شدید هوا و افتادگی کابل‌ها در اثر انبساط (فلاشینگ) عملیات انتقال در ساعت 6 صبح آغاز گردد.

وی با برشمردن محل‌های تلاقی خطوط فشار قوی، متوسط و ضعیف و همچنین خطوط مخابراتی با مسیر انتقال محموله افزود در طی مسیر انتخاب شده برای 29 انشعاب برق باید ارتفاع مناسب ایجاد می شد، برخی شبکه های فشار ضعیف لحظاتی پیش از رسیدن محموله موقتا قطع و پس از عبور محموله سریع متصل می شد، بعلاوه دو خط 63 کیلو ولت 2 مداره و دو لاین فیبر نوری نیز در مسیر داشتیم که تیم‌های متخصص از ادارات مربوطه طبق برنامه مشخص در مسیر حاضر شدند.

مدیر برق شهرستان چابهار کارشناسان و افراد حاضر در عملیات جابجایی محموله را بالغ بر100 نفر برشمرد و گفت از این تعداد بالغ بر 30 نفر در قالب 15 گروه پیمانکار قطع و وصل کابل های برق، 15 نفر پرسنل پشتیبانی و قطع و وصل خطوط فشار قوی انتقال برق به همراه 15 نفر پرسنل راهنمایی و رانندگی و سایر ادارات مخابرات، آب و فاضلاب، اداره راه و نیز پرسنل HSE شهرک پتروشیمی مکران بودند.

کار جهادی مدیریت برق چابهار در 5 ساعت/ قدرت‌نمایی مدیریت برق چابهار در هماهنگی، مهندسی، ایمنی و سرعت عمل

کار جهادی مدیریت برق چابهار در 5 ساعت/ قدرت‌نمایی مدیریت برق چابهار در هماهنگی، مهندسی، ایمنی و سرعت عمل

کار جهادی مدیریت برق چابهار در 5 ساعت/ قدرت‌نمایی مدیریت برق چابهار در هماهنگی، مهندسی، ایمنی و سرعت عمل

کار جهادی مدیریت برق چابهار در 5 ساعت/ قدرت‌نمایی مدیریت برق چابهار در هماهنگی، مهندسی، ایمنی و سرعت عمل

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
آفرین به ایشون،جوان هم هست ماشالا
گرگیج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
امیدوارم هیچ منطقه ای ناآباد در این مرز و بوم نماند و همه جا با هم توسعه بیابد و از این جوانان وارد و متخصص بیشتر و بهتر بهره بریم آمین
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
احسنت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار