کد خبر: ۶۴۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 25 August 2018

بندر راهبردی چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان یکی از مهمترین پل های ارتباطی برای ترانزیت کالاهای کشور هندوستان به افغانستان است.

به گزارش ایرنا، برای نخستین بار در طول 40 سال اخیر کشتی بهشاد با 645 کانتینر به وزن 14 هزار و 700 تن در آبان سال گذشته(1396) از مبدا بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار شد.
حرکت کشتی های گندم از هند تا بندر چابهار حدودا 2 تا 2 ونیم روز طول می کشد که بعد از رسیدن به چابهار تخلیه و با وسیله کامیون از طریق راه ترانزیتی چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش زاهدان و زابل و نقطه مرزی میلک به افغانستان ارسال شده است.
راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در سال گذشته زمینه را برای ورود کشتی های بزرگ تا 100 هزار تنی فراهم کرده بطوریکه تاکنون هشت کشتی حامل بار گندم ترانزیتی و یک کشتی حامل حبوبات به مقصد افغانستان در این بندر پهلو گیری کرده است.
در یک سال اخیر 9 فروند کشتی شامل هشت کشتی حامل گندم و یک کشتی حبوبات با چهار هزار و 825 کانتینر به وزن 110 هزار و 625 تن از مبدا کشور هندوستان وارد بندر چابهار شده و سپس به کشور افغانستان انتقال یافته است.
رشد 103 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار در سالجاری نمونه ای از توجه سرمایه گذاران در استفاده از این بندر است.
بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم کشور و تنها بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی برخوردار است که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور و به ویژه صادرات و واردات کالاهای هند به کشور افغانستان شود.
بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب می شود و یکی از اهداف افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت، توسعه محور شرق و روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملت هاست.
با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغان به ارسال محموله های صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار، راه اندازی مسیر ترانزیتی چابهار - میلک فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیت های ترانزیتی خواهد بود.
سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی کشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد چابهار یک فعالیت برد برد است چرا که بندر چابهار به عنوان با صرفه ترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان به سایر نقاط جهان و واردات نیازمندی های افغانستان از طریق هند است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.
بهروز آقایی افزود: مشوق های ویژه ای برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطب های مهم تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه به ویژه هند، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند تبدیل شود.
وی از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف 80 درصدی برای حقوق و عوارض وارد بر کشتی ها، 80 درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، 60 درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف 75 درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.
وی همچنین از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی 30 درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.
آقایی ادامه داد: الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار و تسری قانون مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمرکی می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار