براساس آمار موجود تعداد 55 کارگاه سنتی و صنعتی تولید گلاب و عرقیجات گیاهی در استان یزد فعال است که ظرفیت تولید آنها 53 هزار تن در سال برآورد می‌شود .
کد خبر: ۶۴۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 26 August 2018

 «عليرضا طاقه‌باف» مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادكشاورزي يزد با اشاره به این که در کارگاه‌های تولیدی گلاب و عرقیجات گیاهی 1200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کارگرفته شده‌اند، افزود: از این تعداد کارگاه تنها پنج کارگاه دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی و بهداشتی هستند که ظرفیت تولید آنها 6431 تن و سرمایه ثابت انجام شده برای آنها 55 میلیارد ریال است که موجب اشتغال مستقیم 65 نفر را فراهم كرده است .

وي با اشاره به تنوع محصولات تولیدی کارگاه‌های صنعتی شامل گلاب و 70 نوع عرقیجات گیاهی در استان، از صادرات اين محصولات به بازارهای استانی و کشوری و بخشی نيز به کشورهای عربی و آسیای میانه خبر مي‌دهد.

طاقه‌باف با بیان این که در راستای ساماندهی سایر کارگاه‌های سنتی و تشویق و ترغیب دارندگان این کارگاه‌ها جهت اخذ جواز تاسیس نیمه صنعتی یا صنعتی شدن واحدهای تولیدی اقدامات موثری صورت گرفته است، گفت: تاکنون 33 فقره جواز تاسیس با ظرفیت تولید 32 هزار و 687 تن صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از آنها در سال‌های آتی زمینه اشتغال 318 نفر فراهم شود .

وي کم‌آبی و حذف بخش وسیعی از گیاهان مرتعی، کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی و گیاهان دارویی، فصلی بودن تولید، کمبود مواد اولیه و تامین آن از استان‌های مجاور که باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول می‌شود را از عمده‌ترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست.

طاقه‎باف یادآور شد: مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان به عنوان متولی ساماندهی و حمایت از کارگاه ‎‎ های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ضمن ارائه خدمات در زمینه صدور جواز تاسیس و صدور پروانه بهره‌برداری و انجام مشاوره‌های فنی و اجرایی تمام تلاش خود را در خصوص تامین منابع مالی افراد تحت پوشش با استفاده از اعتبارات و تسهیلات ملی و استانی اعمال نموده و امیدورایم صنعت گلابگیری و تولید عرقیجات گیاهی در آینده نزدیک شاهد حداکثر شکوفایی و بالندگی خود باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار