به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان حسین شهدادی اظهار داشت: پساز افتتاح فاز اول بندر چابهار و ارتقای توان عملیاتی این بندر به 8.5 میلیون تن در سال، تمام تمرکز ما باید معطوف به جذب بار و تلاش در جهت ترغیب صاحبان کالا جهت استفاده از بندر چابهار باشد.
وی افزود: صاحب کالا در صورت ارائه مشوقهای اقتصادی و فراهم بودن زیرساختهای پسکرانهای علاقهمند به استفاده از مسیر بندر چابهار میشود؛ عمده بارهای صادراتی، ترانزیتی و وارداتی ریل پسند هستند و قاعدتاً از نظر اقتصادی، بهصرفه است که با خط ریلی جابهجا شوند.
معاون بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اتصال بندر به ریل اجتنابناپذیر است، گفت: با توجه به محدویتهای مالی و بودجهای دولت، سرمایهگذاری در پسکرانههای ریلی و جادهای باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد و بخش خصوصی هم توجیه اقتصادی میخواهد.
شهدادی ادامه داد: توجیه اقتصادی برای جذب سرمایهگذار ایجاد پسکرانههای مناسب بندری است؛ زمانی که در چابهار کشتیهای متعدد پهلوگیری کنند و با ایجاد خطوط کشتیرانی لاینر در بندر، میتوانیم توجیه اقتصادی برای بخشخصوصی برای سرمایهگذاری در پسکرانههای ریلی و جادهای ایجاد کنیم.
و با بیان اینکه سالانه 15 میلیون تن کالای اساسی توسط شرکتهای دولتی به کشور وارد میشود، تاکید کرد: 20 درصد این کالای اساسی سهم استانهای شرقی حوزه بندر چابهار نظیر سیستان و بلوچستان، خراسانها، سمنان، گلستان و شرق کرمان است و بهصرفه است کشتیهای حامل این کالاها بهجای آنکه حداقل 700 مایل از بندر چابهار دور شوند وکالاهای خود را در بنادر خلیج فارس ایران تخلیه کنند، اینکالاها در بندر چابهار تخلیه شود.
شهدادی با بیان اینکه بندر چابهار براساس بررسیهای انجام شده حداقل 260 کیلومتر به استانهای شرقی نسبت به بنادر خلیج فارس نزدیکتر است، گفت: صرفهجویی که در حمل و نقل دریایی و جادهای بواسطه بندر چابهار اتفاق میافتد تخلیه کالاها در بندر چابهار را توجیه پذیر می نماید.
معاون بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه توجیهپذیری اقتصادی سرمایهگذار برای سرمایهگذاری در پسکرانههای بندری، چه پسکرانه خود بندر نظیر انبارها و پایانهها و چهپسکرانههای ریلی و جادهای؛ به منظور افزایش ترافیک بندر و تردد مداوم کشتیها و بار است، یکیاز راههای اساسی برای تکمیل بهموقع زیرساختهای ریلی و جادهای چابهار با توجه به محدویتهای دولتی، جذب سرمایهگذار بخش خصوصی در ساخت و بهرهبرداری از طرحهای ریلی و جادهای بهصورت bot و توجیهپذیری اقتصادی این سرمایهگذاری از راه اختصاص حداقل واردات 20 درصد کالای اساسی کشور از طریق بندر چابهار است.