کد خبر: ۶۴۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 31 August 2018

طرح های افتتاح و کلنگ زنی شده هفته دولت امسال در سیستان و بلوچستان با رشد 58 درصدی از نظر اعتباری در همسنجی با هفته دولت پارسال که سرمایه گذاری هزار و 400 میلیارد تومانی بخش خصوصی نقش مهمی در این زمینه دارد، هدیه دولت تدبیر وامید به مردم دیار نخل و آفتاب و باد است.

به گزارش ایرنا شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان در این هفته شاهد افتتاح و کلنگ زنی طرح های زیادی بودند. طرح هایی که تدبیری برای حل مشکلات و امیدی برای زندگی در این استان است.
در هفته دولت سال گذشته بنابر اعلام استاندار وقت سیستان و بلوچستان هزار و 172 طرح با اعتبار 765 میلیارد تومان افتتاح و یا کلنگ زنی شد که از نظر اعتباری نسبت به هفته دولت سال قبل از آن با افزایش 36 درصدی رو به رو بود.
اما هفته دولت امسال در سیستان و بلوچستان نویدبخش افتتاح و کلنگ زنی هزار و 40 طرح با اعتبار هزار و 857 میلیارد تومان بود که به گفته علیرضا نورا سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر اعتباری 58.8 درصد افزایش یافته است.
هر چند طرح های هفته دولت امسال از نظر کمی کاهش یافته اما غالب بودن سرمایه گذاری انجام شده در طرح های آماده برای کلنگ زنی آن هم با سردمداری بخش خصوصی امیدها برای توسعه سیستان و بلوچستان را افزایش می دهد.
سرمایه گذاری هزار و 400 میلیارد تومانی بخش خصوصی در هفت پروژه مهم و اساسی استان رنگ و بویی متفاوت به هفته دولت امسال داد چرا که خبر از عزمی جدی برای بهره برداری از ظرفیت های نهفته و منحصر به فرد سیستان و بلوچستان می دهد.
این سرمایه گذاری که اعتبار آن پنج برابر بیشتر از اعتبار طرح های آماده افتتاح هفته دولت امسال بود بهره برداری از دو ظرفیت مهم سیستان و بلوچستان یعنی «خرما» و «شتر» را نشانه گرفته بود. ظرفیت هایی که دولت به تنهایی قادر به بهره برداری از آن ها نیست و بارها از سوی دولتمردان استان اعلام شد که از قوه به فعل درآوردن این ظرفیت ها عزم بخش خصوصی را می طلبد.
کلنگ زنی کارخانه تولید انواع فرآورده های لبنی شیر شتر در چابهار با اعتبار 200 میلیارد تومان، کلنگ زنی پرورش صنعتی سه هزار نفر شتر در دلگان با اعتبار 60 میلیارد تومان و کارخانه بسته بندی و فرآوری خرما در سراوان با اعتبار 18 میلیارد تومان تنها سه مورد از سرمایه گذاری بخش خصوصی بود که همزمان در این هفته محقق شد.
از طرفی توجه به نیازهای اساسی مردم این استان همچون «آب آشامیدنی» و «بهداشت و درمان» نیز در این سرمایه گذاری چشمگیر است که
ساخت بیمارستان 500 تختخوابی در زاهدان با اعتباری حدود 470 میلیارد تومان و ساخت آب شیرین کن در چابهار با اعتبار 640 میلیارد تومان راهکاری برای حل این مشکلات است.
مشکل تامین آب آشامیدنی در سواحل مکران یکی از موضوعاتی بود که سال ها به بهانه نبود سرمایه گذار پابرجا مانده بود اما اکنون ساخت آب شیرین کن در چابهار که از نظر اعتباری سنگین ترین طرح و بزرگترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در هفته دولت محسوب می شود این مشکل کهنه و قدیمی تشنه لبان در کنار دریا را حل خواهد کرد.
سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت کشتارگاه صنعتی در زاهدان با اعتبار 12 میلیارد تومان و ساخت کارخانه آسفالت ایرانشهر با اعتبار پنج میلیارد تومان نیز نویدبخش حل مشکلاتی کلان مانند بیکاری در جوان ترین استان کشور است.
شاید بتوان ادعا کرد افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در سیستان و بلوچستان از مهمترین دستاوردهای دولت دوازدهم در یک سال گذشته است چرا که تغییر نگاه نسبت به این استان و افزایش زیرساخت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن از جمله اهداف اعلام شده این دولت است.
علاوه بر ادامه تلاش های دولت برای حضور سرمایه گذاران و ورود بخش خصوصی در اولویت ها و نیازهای سیستان و بلوچستان گام بعدی دولت باید تسهیل شرایط ادامه کار برای طرح های کلنگ زنی شده باشد تا هر چه سریع تر این طرح ها به بهره برداری رسیده و مشکلی از مشکلات مردم این استان را حل کنند.
به یقین در 2 روز پایانی هفته دولت امسال که مزین به عید بزرگ غدیر است کام مردم سیستان و بلوچستان با رونمایی از خدمات دیگر دولت تدبیر و امید شیرین تر می شود و با تداوم خدمات در روزهای دیگر سال همچنان شیرین باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار