کد خبر: ۶۵۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 03 September 2018

53روز است که غلظت ذرات معلق چندین برابر حد مجاز بوده و زابلی‌ها شدیدترین باد‌ها را در ۵۵ سال اخیر تجربه کرده‌اند و معلوم نیست که این طوفان‌های شن ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتری در ساعت می‌خواهد این بندگان خدا را به کدام ناکجا آباد ببرد. تا همین الان هم یعنی از ۸ شهریور تاکنون ۱۳۴ نفر از ۷۸۷ خاک خورده به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک در مراکز درمانی این منطقه بستری شدند.

زندگی در زابل تا اطلاع ثانوی تعطیل شد+عکس

زنگ هشدار مدتی است که برای ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و با توجه به هشدار‌های اعلام شده از سوی هواشناسی، نیرو‌های دستگاه‌های اجرایی تا پایان هفته جاری در حال آماده باش قرار دارند.

نیرو‌های راهداری نیز برای ماسه روبی در منطقه سیستان حضور دارند و نیرو‌های جمعیت هلال احمر استان و سیستان نیز به توزیع اقلام مورد نیاز در مناطقی که نیاز به ماسک یا سبد غذایی دارند اقدام می‌کنند. بیمارستان‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت در سیستان نیز به حالت آماده باش کامل درآمده و توصیه شده مردم در این هوای ناسالم از منازل خود خارج نشوند و به رانندگان هم تاکید شده برای حفظ سلامتی خود از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.

به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان، امروز غلظت ذرات معلق در هوای زابل در شرایط ناسالم قرار داشته و به اندازه ۱۰ میکرون در هوای زابل رسیده و گاهی به ۶۰ برابر حد مجاز نیز رسیده است.

محمود دیانتی به خبرنگار ایسنا گفته، امسال به لحاظ سرعت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه، یکی از شدیدترین باد‌ها در نیم قرن اخیر را داشته‌ایم که پیامد آن افزایش تعداد روز‌های ناسالم هوا بوده است. از این مدت ۵۳ روزه حدود ۳۰ روز غلظت ذرات معلق بین ۱۰۰۰ تا بیش از ۹۰۰۰ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۷ تا ۶۰ برابر حد مجاز بوده است. هشت روز نیز غلظت ذرات معلق تا بیش از ۲۰ برابر و ۳ روز متوالی نیز تا بیش از ۵۰ برابر حد مجاز افزایش یافته است.

او همچنین اضافه کرده در این روز‌ها حدود ۱۸ روز بیشینه سرعت وزش باد بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده که دید افقی را تا ۱۵۰ متر کاهش داده و چندین روز نیز سرعت باد به ۱۱۵ تا ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

دیانتی پیش بینی کرده همچنان وزش باد شدید و گردوخاک در زابل ادامه داشته باشد و بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی امروز و فردا بر شدت وزش باد در شمال استان افزوده می‌شود بطوریکه سرعت وزش باد گاهی به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در این مدت به سبب شدت وزش باد در برخی نواحی شمال استان، طوفان و گردوخاک و افزایش شدید غلظت ذرات غبار انتظار می‌رود که سبب بروز اختلال در وضعیت عمومی محور‌های مواصلاتی و مسیر‌های هوایی می‌شود.

دید در جاده‌های مواصلاتی زابل-نهبندان، زاهدان-نهبندان، زاهدان-زابل بیشترین کاهش دید را خواهند داشت و طی این مدت علاوه بر نفوذ گرد و غبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نواحی غربی استان، باد و گرد و خاک با شدت کمتر منجر به خیزش گردوخاک در این مناطق می‌شود. همچنان روند کاهش دما در نیمه شمالی استان ادامه داشته و سبب خنک‌تر شدن هوا به‌ویژه در طول شب‌ها می‌شود.

علی ملاشاهی، کارشناس پیش بینی هواشناسی سیستان وبلوچستان نیز گفته صبح امروز سرعت وزش باد در زابل به ۹۵ کیلومتر در ساعت رسیده و غلظت گرد و غبار تا صبح امروز سه برابر حد مجاز رسیده و پیش‌بینی کرده تا آخر وقت افزایش یابد و شرایط برای فردا ادامه داشته باشد.

به گفته او در ۱۱ روز اخیر بیشترین سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان، ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت ثبت شده و نیز غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در اوج طوفان به ۴۴ برابر حد مجاز رسیده است.

حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، ولی غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در چهار روز گذشته ۶ هزار و ۶۶۸ میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.

ملاشاهی پیش بینی کرده که امروز و فردا شدت وزش باد در منطقه سیستان افزایش یابد که کاهش شدید دید و کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.

عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفته ۱۳۴ نفر از ۷۸۷ مراجعه کننده به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک سیستان از هشتم شهریور تاکنون در مراکز درمانی این منطقه بستری شدند. این افراد به سبب عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان به بیمارستان ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کرده بودند که ۶۵۳ نفر آنان به صورت سرپایی درمان شدند.

زنگ هشدار مدتی است که برای ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و با توجه به هشدار‌های اعلام شده از سوی هواشناسی، نیرو‌های دستگاه‌های اجرایی تا پایان هفته جاری در حال آماده باش قرار دارند. نیرو‌های راهداری نیز برای ماسه روبی در منطقه سیستان حضور دارند و نیرو‌های جمعیت هلال احمر استان و سیستان نیز به توزیع اقلام مورد نیاز در مناطقی که نیاز به ماسک یا سبد غذایی دارند اقدام می‌کنند و راه‌های جاده‌ای و مواصلاتی استان باز است.

رسول راشکی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفته ۱۳۳۵ سبد غذایی و ۴۴ هزار و ۹۴۲ ماسک در ۱۱ روز اخیر میان مردم طوفان زده منطقه سیستان در شمال این استان توزیع شده و در این مدت به ۶۰۱۰ نفر در ۵۸ روستای سیستان خدمات ارائه کردند. همچنین در این مدت علاوه بر توزیع سبد‌های غذایی و ماسک، ۷۸۵۲ عدد بطری آب میان مردم طوفان زده منطقه توزیع شده است. ۲۵۳ امدادگر با ۴۸ دستگاه خودرو در این مدت به خدمات رسانی به مردم پرداختند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار