کد خبر: ۶۵۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 04 September 2018

فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: 11 هزار خانوار ساکن در شعاع 50 کیلومتری مرز این شهرستان از بازارچه جدید مرزی تخت عدالت بهره مند می شوند.

محمدعلی پیری اظهار داشت: با هدف جلوگیری از قاچاق بی رویه کالا در نقاط مرزی و حمایت از فعالیت اقتصادی مرزنشینان مقرر شد در بازارچه های مرزی جدید مصوب هیات دولت خانوارهای ساکن در شعاع 50 کیلومتری مرز برای دریافت کارت مرزنشینی شناسایی شوند.
وی افزود: در شهرستان مرزی هیرمند که تقریبا کل جمعیت در شعاع 50 کیلومتری ساکن هستند 13 هزار خانوار متضرر از خشکسالی که سرپرست آنان فاقد شغل بود شناسایی شدند که از این تعداد 11 هزار خانوار کارت مرزنشینی دریافت کردند.
فرماندار هیرمند ادامه داد: کارکرد اصلی این کارت معافیت گمرکی مرزنشینان برای ورود کالا از طریق بازارچه مرزی است.
وی تصریح کرد: در این کارت که به نام سرپرست هر خانوار است دولت ماهیانه به ازای هر نفر از اعضای خانواده 700 هزار تومان خدمت منظور می کند تا مرزنشینان با استفاده از آن عوارض گمرکی ورود کالا را بپردازند.
پیری با بیان اینکه تعداد اعضای هر خانوار در این کارت ها نهایتا چهار نفر است، افزود: در واقع مرزنشینان برای ورود کالا از بازارچه مرزی باید هم قیمت کالای ورودی و هم عوارض گمرکی آن را بپردازند.
وی اظهار داشت: قیمت کالای وارد شده توسط مرزنشینان و عوارض گمرکی تا 700 هزار تومان برای هر نفر توسط دولت و از طریق کارت مرزنشینی پرداخت می شود.
فرماندار هیرمند تصریح کرد: کارت مرزنشینی فقط در گمرک بازارچه مرزی قابل استفاده است و در غیر این صورت مبلغ موجود در آن قابل برداشت نیست.
وی خاطرنشان کرد: از 11 هزار خانوار دارای کارت مرزنشینی تاکنون 700 خانوار این خدمات را فعال کردند.
پیری اظهار داشت: پرداخت عوارض گمرکی توسط دولت از طریق کارت مرزنشینی در واقع برای جلوگیری از ورود قاچاق کالا به داخل کشور و همچنین ثبت واردات انجام شده در هر بازارچه مرزی است.
وی تصریح کرد: مرز ایران و افغانستان در محدوده شهرستان هیرمند یکی از مهمترین نقاط مرزی است که امکان تجارت فعال را فراهم می کند.
فرماندار هیرمند ادامه داد: این شهرستان 110 کیلومتر مرز دارد که علاوه بر بازارچه جدید تخت عدالت، دو بازارچه دیگر در کنار پایانه مرزی میلک در این محدوده فعالیت دارند.
وی خاطر نشان کرد: اهمیت این محدوده مرزی به دلیل وجود جمعیت ساکن در آن سوی مرز است که زمینه تبادل تجاری را بیشتر از دیگر نقاط امکان پذیر می کند.
به گزارش ایرنا بازارچه مرزی تخت عدالت شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان 17 تیرماه سالجاری با حضور وزیر کشور، استاندار، نمایندگان مجلس و شماری از مسئولان کشوری و استانی راه اندازی شد.
شهرستان هیرمند در 240 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار