کد خبر: ۶۵۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 05 September 2018

منابع هندی آگاه اظهار کردند هند احتمالا به آمریکا خواهد گفت که پس از به اجرا درآمدن تحریم‌ها در اوایل نوامبر، قادر نیست واردات نفت از ایران را قطع کند و امیدوار است حساسیت واشنگتن را به مسائلی که این کشور در این زمینه با آن مواجه است، برانگیزد و همزمان روشن کند که هیچ کشوری نمی‌تواند به دهلی‌نو درباره چگونگی پیشبرد سیاست خارجی حرف خود را دیکته کند.

  وزیران دفاع و خارجه هند و آمریکا روز پنج‌شنبه تحت گفت وگوی ۲+۲ برای مذاکره پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی در دهلی‌نو دیدار می‌کنند.

پالایشگاه‌های هند به شدت به تامین خارجی از جمله نفت ایران وابسته هستند و به گفته منابع آگاه، صرف‌نظر کردن از این گزینه ارزان‌تر در شرایطی که قیمت خرده‌فروشی سوخت‌ها به بالاترین حد خود در این کشور رسیده است، دشوار خواهد بود. یک مقام هندی گفت: ما می‌خواهیم روشن کنیم که هند به شدت به واردات نفت ایران برای نیازهای مصرفی خود متکی است و ۸۳ درصد از نفت مورد نیازش از منابع خارجی تامین می‌شود.

هند همچنین می‌خواهد با منابع جایگزین نفت با مورد توجه قرار دادن قیمت‌ها گفت‌وگو کند. این مقام هندی گفت: قیمت واردات نفت برای هند بسیار حائز اهمیت است، زیرا شماری از عوامل مانند رشد اقتصادی و روند تورم با آن مرتبط است.

در زمینه‌ی نگرانی‌های آمریکا در مورد کسری تجاری با هند، دهلی نو قصد دارد اقداماتی را که برای افزایش واردات از این کشور اتخاذ شده و کمک کرده کسری تجاری در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار کاهش پیدا کند را بارز کند.

این مقام هندی اظهار کرد: ما امسال نفت به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار از آمریکا وارد خواهیم کرد. واشنگتن باید تلاش‌هایی که از سوی هند صورت گرفته را مورد تصدیق قرار دهد.

بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اوایل ماه میلادی گذشته به اجرا درآمد، در حالی که سایر تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی پس از چهارم نوامبر اجرا خواهد شد. آمریکا اعلام کرده به کشورهایی که واردات خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، معافیت خواهد داد. بدون این معافیت، کشورهایی که پس از این تاریخ همچنان به واردات از ایران ادامه می‌دهند ممکن است با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبه‌رو شوند. هند به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا بوده، با این حال تمایلی به کاهش واردات خود به این زودی ندارد.

یک مقام آگاه گفت: هند واردات نفت ایران را کاهش نخواهد داد. اگر کاهشی هم در واردات پس از چهارم نوامبر روی دهد تا حدودی به دلیل مسائل لجستیک یا موانع فعالیت مانند عدم وجود نفتکش‌ها یا بیمه یا بیمه اتکایی خواهد بود.

اگر هند به واردات نفت از ایران ادامه دهد باید راهی برای پرداخت پول آن پیدا کند، زیرا بانک دولتی هند پیش از این به پالایشگاه‌ها اعلام کرده است نمی‌تواند خرید نفت ایران را در دوران تحریم‌ها پشتیبانی کند.

دولت هند هنوز بانکی که بتواند به عنوان کانالی برای پرداخت پول ایران مورد استفاده قرار گیرد را شناسایی نکرده است. هند یک دهم از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند و بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین است. همچنین مشکل تغییرات فنی برای پالایشگاه‌ها در صورت واردات شکل جدیدی از نفت خام وجود دارد، زیرا مستلزم زمان، تلاش و منابع است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده است هند پس از این‌که بزرگترین شرکت کشتیرانی هند به دلیل تحریم‌های آمریکا از سفر به ایران صرف‌نظر کرد،  به پالایشگاه‌های دولتی اجازه داده است نفت ایران را با استفاده از نفتکش‌ها و بیمه ایرانی وارد کنند.

یک منبع آگاه در شرکت کشتیرانی هند به رویترز اعلام کرد: این شرکت تجارت نفت ایران را به دلیل عدم پوشش بیمه متوقف کرده است، در حالی که یک مقام دولتی اظهار کرد وزارت کشتیرانی هند به پالایشگاه‌های دولتی اجازه داده نفت ایران را بر مبنای CIF وارد کنند که تحت آن ایران حمل و بیمه برای محموله‌های نفتی فراهم خواهد کرد.

ایران مشتاق است به فروش نفت به هند ادامه دهد. اوایل تابستان گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از آن بود ایران بیمه محموله به هند عرضه کرده و نفت صادراتی به هند را با استفاده از نفتکش‌های ایرانی ارسال می‌کند.

پالایشگاه‌ها و بازرگانان نفت در چین که بزرگترین مشتری نفتی ایران است نیز استفاده از نفتکش‌های ایرانی را تقریبا برای همه واردات خود از تهران آغاز کرده‌اند. چین اعلام کرده با وجود تلاش‌های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، خرید نفت ایران را متوقف نخواهد کرد، اما پکن همچنین اعلام کرده موافقت کرده تا خرید خود را افزایش ندهد.

 

منبع: ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار