رئیس ستاد مقابله با گرد و غبار خبر داد:
رئیس ستاد مقابله با گرد و غبار گفت: به دنبال این بودیم که به سیستان و بلوچستان هم مانند خوزستان توجه شود، قول‌هایی داده شده که در بودجه ۹۸ به صورت ویژه نیز این استان مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۶۵۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 09 September 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان علی محمد طهماسبی، رئیس ستاد مقابله با گرد و غبار در نشست خبری اقدامات ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در خصوص بودجه تخصیص یافته به مسئله گرد و غبار گفت: دولت مجوز گرفته بود تا از منبع صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و خاک بودجه برداشت کند، در ابتدا قرار بود این بودجه برای کل کشور هزینه شود و مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شده بود. این مبلغ با دلار ۳۵۰۰ تومان ۵۲۵ میلیارد تومان می شد که ۵۰ درصد آن برای نوسازی زیرساخت‌های برق استان خوزستان اختصاص پیدا به

 رئیس ستاد مقابله با گرد و غبار خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود مابقی این مبلغ یعنی ۱۰۰ میلیون دلار  برای کل کشور هزینه شود، اما در نهایت سندی که از مجلس بیرون آمد، در آن مشخص شد این مبلغ برای کل خوزستان در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: دراین خصوص مکاتباتی را با مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و اعلام کردیم که به اشتباه خوزستان جایگزین کلمه کل کشور شده است اما در نهایت مشخص شد که این مبلغ با اذن مقام معظم رهبری برای استان خوزستان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بودجه ای که برای دستگاه‌ها برای مقابله با گردوغبار در نظر گرفته شده است با این بودجه متفاوت است، گفت: به دنبال این بودیم که به سیستان و بلوچستان هم مانند خوزستان توجه شود، قول‌هایی داده شده که در بودجه ۹۸ به صورت ویژه نیز این استان مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: سازمان محیط زیست ناظر بر عملکرد اجرایی دستگاه‌ها است و از این مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از ۵% به سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت می‌شود و ۹۵ درصد دیگر آن به دیگر دستگاه‌های اجرایی اختصاص پیدا می‌کند. همچنین ۶۵ تا ۷۰ درصد این هزینه به دستگاه اجرائی که کار ثبت موسسه ها را بر عهده دارند، اختصاص می یابد.

طهماسبی با اشاره به آغاز کار کارگروه مقابله با گرد و غبار گفت: در حال حاضر 14 وزارتخانه و سازمان عضو این کارگروه هستند و بر اساس آیین‌نامه‌ای که در سال 95 اصلاحاتی بر آن صورت گرفته کارگروه‌های تخصصی برای مقابله با گرد و غبار راه‌اندازی شده است.

رئیس ستاد مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه در گذشته برای ثبت ماسه های روان از مالچ نفتی استفاده می‌شد گفت: از حدود 15 سال پیش در خصوص مالچ‌های جایگزین به جای مالچ نفتی مباحثی مطرح شده بود و در حال حاضر کارگروه‌های تخصصی برای بررسی مالچ‌های جایگزین تشکیل شده است. در این خصوص نیز 70 متقاضی طرح‌های خود را ارائه و از تعداد 25 متقاضی به مکاتبات ما پاسخ داده ‌اند و قرار است طرح‌های آنها ارزیابی شود همچنین 12 طرح وارد مرحله آزمایشگاهی شده است.

او با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای موضوع گرد و غبار گفت: در سال 94، 17.5 میلیارد تومان ، در سال 95 ، 30 میلیارد تومان برای خوزستان و در سال 96 ، 285 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود در سال 97 نیز تمام بودجه اختصاص یافته که معادل 100 میلیون دلار است طبق قانون به استان خوزستان اختصاص پیدا کرده است و این امر مشکلاتی را برای دیگر استان‌ها از جمله سیستان، کرمان، خراسان جنوبی ایجاد می‌کند.

طهماسبی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود بیش از نیمی از گردوغبار داخلی از هامون جازموریان است گفت: خوشبختانه در سال جاری به لطف خداوند هامون جازموریان توسط سیلاب‌ها پرآب شده و بخش زیادی از این هامون تحت تاثیر این سیلاب‌ها قرار گرفته است و نگرانی ما نسبت به این منطقه با توجه به این سیلاب‌ها کمتر شده است اما مساله مهم دیگری که در این منطقه وجود دارد منطقه‌ ریگان است که بر اساس داده‌های ایستگاه‌های فرسایش بادی که در این منطقه نصب شده بیشترین میزان تکرار فرسایش بادی در منطقه ریگان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تراکم جمعیت که در منطقه ریگان وجود دارد و همچنین اراضی کشاورزی دیم و آبی در این منطقه که در حال خسارت دیدن است منطقه ریگان در اولویت برنامه‌های ما قرار گرفته و در صورتی که بودجه برای آن در نظر گرفته شود برنامه‌های عملیاتی برای جلوگیری از تبدیل این منطقه به یکی از کانون‌های گرد و غبار اقدام خواهیم کرد. ما از ستاد بحران کشور نیز درخواست کردیم تا برای مقابله با گرد و غبار با ما همکاری داشته باشد چرا که این پدیده نیز کمتر از بلایای طبیعی دیگر مانند سیل و زلزله نیست و باید مانند یک بلایای طبیعی به آن نگاه شود.   

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار