به گزارش ایسنا، سوئیس، ژاپن، کویت، مکزیک و تونس از جمله کشورهایی هستند که خدمات ویزا را در ازای دریافت «تومان» یا همان ریال ایران ارائه می‌دهند. برخی از این کشورها پیش از آن‌که نوسان‌های ارزی در ایران تشدید شود، چنین سیاستی را به اجرا گذاشته بودند و بعضی دیگر از بهار امسال همزمان با شدت گرفتن اختلافات ارزی و محدودیت فعالیت صرافی‌ها، این امکان را برای اتباع ایرانی فراهم کرده‌اند. البته برعکس این موضوع هم بوده است؛ مثلا روسیه تا اردیبهشت‌ماه امسال خدماتش را به ریال ایران انجام می‌داد اما از آن زمان به دلار آمریکا تغییر داد.

در فهرستی که اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در اختیار ایسنا قرار داده است، نام سفارتخانه‌های اردن، عمان و قطر به عنوان کشورهایی که هزینه ویزا را به واحد پول رایج ایران معادل‌سازی کرده‌اند نیز مشاهده می‌شود اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد عمان و قطر درحال حاضر خدمت ویزا را در فرودگاه و در بدو ورود با ارز رایج خودشان یا دلار آمریکا ارائه می‌دهند که البته امکان صدور ویزا در سفارتخانه‌های این کشورها به تومان، اما با «مبلغ بیشتر» همچنان وجود دارد.

ویزای فرودگاهی عمان درحال حاضر به قمیت ۱۶ دلار آمریکا در فرودگاه این کشور  صادر می‌شود. همچنین برای دریافت ویزای بیزینسی قطر ۲۰۰ ریال و نوع توریستی آن ۱۲۰ ریال قطری باید در فرودگاه‌های بین‌المللی آن کشور پرداخت.

سفارت اردن نیز با وجود آن‌که نامش در فهرست کشورهای ارائه‌دهنده خدمت ویزا به تومان ذکر شده است، اما پس از اعمال سیاست‌های دولت عربستان سعودی برای منزوی کردن ایران، فعالیتش را در کشورمان رسما کمرنگ کرد و درحال حاضر پاسخگوی اتباع ایرانی برای «سفرهای توریستی» به اردن نیست.

طبق اطلاعات به‌دست آمده از این سفارتخانه‌ها درحال حاضر تونس با یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، کویت در ازای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ژاپن با ۸۸ هزار تومان و مکزیک با دریافت معادل ریالی ۳۶ دلار آمریکا، برای اتباع ایرانی ویزا صادر می‌کنند.

طبق قواعد سفارت مکزیک نیز اتباعی که گذرنامه و روادید معتبر آمریکا، کانادا،‌ انگلیس و ژاپن یا ویزای چندگانه (مولتیپل) شینگن را داشته باشند، در صورت ارائه مدارک مستند در اثبات توان مالی خود، می‌توانند با اهدافی چون توریستی، کاری و ترانزیتی، «بدون ویزا» به این کشور سفر کنند.

سوئیس نیز در ازای ۶۴۰ هزار تومان به اتباع ایرانی خدمت ویزا می‌دهد. هرچند که ۲۶.۵ یورو اضافه‌تر در دفتر پیمانکار ایرانی یا VFS برای ارائه خدمات ویزا دریافت می‌شود.

صرف‌ نظر از تسهیلاتی که این سفارتخانه‌ها برای اتباع ایرانی قائل شده‌اند، دریافت روادید از بعضی از این کشورها که تهیه مدارک آن‌ها دشواری در حد ویزای شینگن دارد از جمله کویت، مکزیک و ژاپن، به داشتن دعوتنامه‌ای قوی منوط است.