گزارشی از سیستان - فرخی ها در دل این شهر هنوز زنده و تابنده اند
این اتفاق دراین شرایط سخت و ناملایمتی ها مصداقی بر این شعر زیبا از شاعری سیستانیست : شعله ام در زیر خاکستر ولی شهر یارم خفته در بستر ولی فرخی ها در دل من زنده اند اختران شهر من تابنده اند
کد خبر: ۶۶۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ 15 October 2018

تابناک : سیستان ، نامی که امروزه با بادهای 120 روزه ، محرومیت ، بیکاری و .... می شناسیمش و تا این نام به میان می آید همگان در نظر دارند که مطلب پیش روی درخصوص مشکلات حاصل از خشکسالی و یا محرومیت ، بیکاری و فقر مردم آن باشد.

البته که خواننده مطلب مقصر نیست و وقتی که خوب به اخبار منتشره از این منطقه توجه می کنیم ، متوجه می شویم به اشتباه ، تمامی پتانسیل ها و اتفاقات خوب دراین جامعه اساطیری به فراموشی سپرده شده است و از آن سو هر آن چه اتفاق ناگوار و سختی وجود دارد بخوبی نمایان گشته است.

 

سیستان از جمله مناطق کشور است که داستان ها و روایت های فراوانی از اولین ها را در دل خود جای داده است و امروزه بسیاری معتقدند که آن نسل چه در پهلوانی و چه در مباحث علمی از بین رفته و وجود ندارد ، این موضوع هم همانطورکه پیش تر  عرض شد ، ناشی از نوع نگاه ژورنالیست های محلی و کشوری به این منطقه می باشد.

تاریخ چنین روایت می کند که اولین جراحی مغز ، چشم مصنوعی و  اولین انیمیشن دنیا در سیستان کشف شده و اولین ریاضی دان مسلمان ، اولین شاعر پارسی گوی و دهها شخصیت علمی و برجسته دیگر در سیستان زیست می کرده اند و اما سالهاست که ازاین دست اخبار کمتر از شمال سیستان و بلوچستان که امروز بعنوان بزرگترین استان کشور شناخته می شود به بیرون درز می کند.

اما واقعیت اینطور نیست و سیستان ، در همین روزهای سختش نیز در حال حاضر صدها پتانسیل و گوهر گرانبها در دل خود جای داده است که کمتر بدان پرداخته شده است.

 

از صدها اثر باستانی که بگذریم در این گزارش نگاهی کوتاه به یک موفقیت علمی در این منطقه کهن داریم ، تا بهتر با این غفلت و لزوم توجه به آن آشنا شویم.

مدتی قبل از سوی مجری اولین نظام رتبه‌بندی ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  بیان شد :  بررسی مقالات اسکوپوس 89 دانشگاه ایران طی 5 سال اخیر نشان می‌دهد که 100 درصد دانشگاه‌ها از لحاظ کمیت تولید علم رشد داشته‌اند. در تولید علم فناورانه و نوآورانه و کیفیت تولید علم 80 درصد دانشگاه‌ها و در توسعه تعاملات علمی نیز 75 درصد آنها رشد کرده‌اند.

دراین بین در پنج حوزه نام دانشگاه زابل در بین برترین دانشگاه های کشور قرار گرفت ، این مهم اتفاقی بود که بسیاری را متعجب کرد ، برخی بودند که در زمان انتشار این گزارش حتی نامی از زابل ، کمتر شنیده بودند و به یکباره مشخص شد که این دانشگاه روایتی از همان اتفاقات خوب دیروز دارد و آمده تا نشان دهد که امید در شرقی ترین منطقه جغرافیایی ایران اسلامی وجود دارد.

وقتی بیشتر دراین موضوع تحقیق کردیم ، روشن شد که اغلب کسانی که در این رتبه نقش بسزایی داشته اند  ، جوانان بومی و نخبه خود سیستان هستند که امروز بعنوان عضو هیات علمی در این دانشگاه حضور دارند و دراین افتخار آفرینی نقش اصلی را برعهده دارند.

این اتفاق دراین شرایط سخت و ناملایمتی ها مصداقی بر این شعر زیبا از شاعری سیستانیست :

 

شعله ام در زیر خاکستر ولی   شهر  یارم خفته در بستر ولی

فرخی ها در دل من زنده اند    اختران شهر من تابنده اند

 

 

در 5 حوزه نخبگان دانشگاهی زابل بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور

بنا براین گزارش زابلی ها موفق شده اند در 5 حوزه نام دانشگاه شهرشان را در میان دانشگاه های برتر کشور جای دهند و بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور قرار بگیرند.

نگاهی به آمار نشان می دهد که دانشگاه زابل در بخش تولید علم فناورانه در تمامی رشته ها ، در رتبه پنجم و بالاتر از دانشگاه های تبریز ، شیراز ، خوارزمی ، گرگان و .... قرار دارد .

دانشگاه زابل بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور

 

 

در بخش تمامی کیفیت محتوایی علم در تمامی رشته ها اتفاقی جالب تر رخ داده و این دانشگاه در رتبه سوم و بالاتر از دانشگاه های شاهد ، شهید بهشتی ، تبریز ، فردوسی مشهد ، اصفهان و .... قرار دارد.

دانشگاه زابل بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور

 

در دیپلماسی علمی حوزه علوم کشاورزی رتبه هشتم و بالاتر از بسیار از دانشگاه های  مطرح و بزرگ کشور ، در تولید علم فناورانه و نوآورانه علوم کشاورزی در رتبه هشتم و در کیفیت محتوایی علم در حوزه علوم کشاورزی نیز در رتبه سوم و بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه فردوسی مشهد ، شیراز ، اصفهان و ... قرار دارد.

دانشگاه زابل بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور

دانشگاه زابل بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور

دانشگاه زابل بالاتر از دانشگاه های بزرگ کشور

 

بنظر می رسد در شرایط امروز سیستان ، فعالین اجتماعی و رسانه ای دلسوز آن منطقه ، یکی از راه های اصلی برون رفت منطقه شان را باید در نگاه ویژه به چنین رخدادهای علمی ببینند و بر روی آن بیشتر متمرکز شوند ، تا علاوه بر تشویق نخبگانشان ، سطح امید در جامعه افزایش یافته و درمقابل روحیه نشاط و سرزندگی ، خودی نشان دهد و سیستان پرآوازه را از این ناامیدی ها نجات دهد.

در پایان لازم است یکبار دیگر ذکر شود زابل در شمال استان سیستان و بلوچستان ، در دویست کیلومتری زاهدان و در 30 کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد و بیش از 20 سال است که با خشکسالی در جدال است و مشکلات فراوانی را تجربه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار