بنا بر اعلام سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و در دولت یازدهم در سال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد، بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی در خردادماه 96 سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی فعالیت می کرد و در ۱۷ تیرماه به صورت رسمی رونمایی شد.
کد خبر: ۶۶۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ 16 October 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که با عنوان لایحه آزادی اطلاعات توسط رییس دولت به مجلس تقدیم شده بود با تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رییس جمهوری برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
با فعالیت این سامانه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات ویژه یک نهاد دولتی منتشر شود؛ پس از آن اطلاعات درخواستی در این سامانه برای عموم منتشر خواهد شد، مگر آن که آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض کند.
هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه‌ حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ درخواست‌شونده، تسلیم کند.
بر این اساس پیوستن دستگاه های اجرایی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روند صعودی به خود گرفته و شمار بخش های دولتی و خصوصی پیوسته به این سامانه در نخستین فصل سال 97 به بیش از360 دستگاه رسیده است.
بر اساس گزارش منتشر شده در این پایگاه که از ابتدای سال 96 تا 21 مهرماه سال 97 را شامل می‌شود، آمار مربوط به موسسات عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی (موسسات مشمول بند چ و ح و خ ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) نسبت به انتشار اطلاعات مورد تقاضای مردم در سایت اقدام می‌نمایند.
در بخش اطلاعات مربوط به استانداری‌ها استان سیستان و بلوچستان که دیرتر از همه استان‌ها و در تاریخ 96/08/07 به سامانه مذکور متصل شده است، مشاهده می‌شود که تا تاریخ 21 مهرماه سال جاری 11 درخواست برای انتشار اطلاعات و 1 مورد نیز شکایت صورت گرفته است که استانداری سیستان و بلوچستان با پاسخگویی به 7 درخواست برای انتشار اطلاعات و نیز بی پاسخ گذاشتن شکایت، در نهایت کسب درصد پاسخگویی 55 را کسب نمود که در بین سایر استان‌ها از همه کمتر است، البته ذکر این نکته نیز مهم است که میانگین زمان پاسخگویی به درخواست‌ها در استانداری سیستان و بلوچستان 27 روز می‌باشد که از میانگین 43 روز سایر استان‌ها بهتر و خوب است.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
استاندار جدید(به نظر میرسد) بر خلاف مهندس اوسط هاشمی کم حرف و خسته به نظر میرسد، خوب معلوم است (البته من فکر میکنم) که این روحیه در زیرمجموعه اش هم تسری یافته و خود به خود این گونه اخبار را شاهد هستیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار