کد خبر: ۶۷۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴ 21 October 2018

عشاق پاکستانی که پا در راه رسیدن به حرم 6 گوشه معشوق می گذارند سال هاست با عبور از سیستان و بلوچستان بوی عطر عاشورایی را در فضای معنوی پراکنده و مردم عاشق این دیار را به میزبانی خود مفتخر می کنند.

محرم و صفر عطر خوش سرور و سالار شهیدان و 72 یار باوفایشان را به همراه دارد، بویی که عاشقانش را از هزاران کیلومتر راه همچون آهویی تیزپا به سوی خود می کشاند.
رسم عشق بازی است این رفت و آمد به دیار معشوق و تجدید دیدار با صحنه کربلایی که چه سخت گرفت بر زاده بنت نبی و خانواده و همراهان شان.
نوای غم انگیز محرم به عنوان یادآور عرصه حماسه حسینی بهانه خوبی است برای کسانی که می خواهند پا در راه پاک شدن بگذارند.
گرچه سال ها قبل دروازه کربلا بسته بود و سفر به این دیار یک آرزوی بعید به نظر می رسید اما اینک که راه هموار گشته زوار حسینی از سراسر جهان با طی هزاران کیلومتر راه خود را به حرم سالار شهیدان رسانده و در بین الحرمین به راز و نیاز با شهدای دشت نینوا می پردازند.
در این میان زوار پاکستانی از شهرهای دور و نزدیک به ویژه در ایام محرم و صفر راه رسیدن به کربلا را در پیش می گیرند و در این مسیر هزاران کیلومتری از درون خاک ایران عبور کرده و وارد خاک عراق شده و سراسیمه برای بوسیدن ضریح 6 گوشه آقا اباعبدالله الحسین (ع) ابتدا به دیدار پدر بزرگوارشان مولای متقیان حضرت علی (ع) شرفیاب شده و سپس با پای پیاده عازم کربلای معلی می شوند.
در مسیر راه مردم مومن و ولایتمدار ایران و عراق با اخلاص تمام از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می کنند.
هرگز یادم نمی رود آن دختر بچه عراقی را که روسری کودکانه خود را به روی زمین پهن کرد و با زبان شیرین خود می گفت من تنها همین را دارم که فدای قدم های زائران امام حسین (ع) کنم، چه زیباست نهضتی که پیشه اش شهادت بود و حاصلش قرن ها روشنگری برای نسل بشر.
مردم ایران اسلامی هر سال در دهه نخست محرم و پس از آن در اربعین حسینی دسته دسته و گروه گروه رو به سوی کربلا نهاده و پس از رسیدن به نجف اشرف و زیارت حرم مطهر مظهر عدل و عدالت علی مرتضی (ع) با پای پیاده رو به سوی حرم یار به پیش می روند برخی با پای برهنه بدون توجه به خار و خاشاک و سنگ با ذکر یا حسین یا حسین خود را به کربلا می رسانند و در بین الحرمین با چشم های اشکبار به یاد ظهر عاشورا ضجه می زنند، گریه و فغانی که دلیل آن را تنها یک نفر خوب می داند؛ «حسین(ع)».
سنت سر نهادن به راه معشوق تنها منحصر به ایرانیان نیست و تمام اهل تشیع جهان در این ایام رو به سوی پرچم سرخ حرم امام حسین(ع) و برادر بزرگوارشان، آن فرمانده لایق لشکر اسلام می نهند.
جمهوری اسلامی پاکستان، کشوری است مسلمان در جنوب آسیا و جنوب شرق ایران که در سال 1947 میلادی، در پی استقلال طلبی مسلمانان و جدایی از کشور هند شکل گرفت.
مردم این کشور از اقوام متعددی هستند که دین اسلام تنها عامل وحدت بخش در این کشور محسوب می شود.
شیعیان حدود 20 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، شیعیان در سراسر این سرزمین حضور دارند و بسیاری از شهرها و روستاهای ایالات پاکستان جمعیت شیعه دارد.
سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه و اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که راه این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است.
زوار پاکستانی در راه رسیدن سر منزل مقصود پا بر خاک این استان نهاده و مردم شیعه و سنی این دیار را شبی به میزبانی خود مفتخر می کنند.
فرهنگ غنی و حب مردم ایران زمین به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا با این کاروان ها همچون برادر و عزیزی برخورد شود تا احساس غربت نکنند. از زائران امام حسین (ع) بوی دلدادگی می آید، فرقی نمی کند چه ملیتی داشته باشند، مهم نیت است.

**تسهیل ورود زائران پاکستانی به ایران اسلامی
امضای موافقت نامه 2 هیات ایران و پاکستان در میانه مهر ماه سالجاری در زاهدان سبب ایجاد تسهیلات بیشتر در تفتان و میرجاوه برای زائران پاکستانی اربعین شد و این زوار مشکلات سال گذشته در مرز تفتان را نخواهند داشت.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: سال گذشته در ایام محرم 51 هزار و 200 زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شده و پس از استراحتی کوتاه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) عازم عتبات عالیات شدند.
محمدهادی مرعشی با اشاره به افزایش حجم تردد زائران پاکستانی در ایام نزدیک به اربعین حسینی (ع) تصریح کرد: از آنجایی که سال گذشته مشکلاتی در ورود مسافران پاکستانی به ایران به وجود آمد امسال تعداد گیت های پایانه مسافربری میرجاوه از 10 به 18 گیت افزایش یافته است.
سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای ارتقای امکانات بهداشتی و خدماتی به زائران پاکستانی امسال 96 چشمه سرویس بهداشتی و 96 باب حمام در مرز میرجاوه ساخته شده است تا مسافران در زمان اسکان موقت در مرز از آن بهره مند شوند.
رئیس هیات ایرانی این نشست مشترک خاطرنشان کرد: همچنین در زائرسرای زاهدان که روزانه ظرفیت پذیرش سه هزار نفر را دارد زائران با سه وعده غذای گرم پذیرایی می شوند.
مرعشی ادامه داد: علاوه بر این از سیستان و بلوچستان تا مرز عراق در غرب ایران در طول مسیر موکب هایی برای پذیرایی و استراحت موقت زائران پاکستانی ایجاد شده است.
وی به برخی مشکلات در تردد زائران اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن تعداد مسافران در ایام نزدیک به اربعین اگر زائران به صورت متناوب و تقسیم بندی شده از کشور پاکستان به ایران وارد شوند ساماندهی آنان بهتر خواهد بود.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به حوادث رانندگی مربوط به زائران پاکستانی در سال گذشته اظهار داشت: اتوبوس های حامل زائران پاکستانی اغلب فرسوده هستند که اگر امسال برای انتقال مسافران از اتوبوس های جدیدتر استفاده شود در کاهش آسیب ها موثر است.
وی بر تکمیل بودن اسناد هویتی زائران پاکستانی تاکید کرد و گفت: باید به زوار و مسافران پاکستانی در خاک کشورشان تاکید شود که با اسناد هویتی کامل به مرز ایران وارد شوند.
مرعشی همچنین به هماهنگی حرکت اتوبوس های هر کاروان در کشور پاکستان اشاره کرد و افزود: ناهماهنگی در تردد اتوبوس های یک کاروان سبب می شود تا افرادی که زودتر وارد مرز شده اند در انتظار دیگر مسافران کاروان باقی بمانند و این امر سبب تجمع مسافران در گیت کنترل گذرنامه و ایجاد مشکلات دیگر می شود.
وی ادامه داد: برهمین اساس پیشنهاد می شود حرکت کاروان ها در خاک پاکستان با نظم و هماهنگی بیشتری انجام شود تا در این سوی مرز سرعت تردد زائران بیشتر شود.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخشی از زائران پاکستانی با پای پیاده وارد مرز ایران می شوند، تصریح کرد: از دولت پاکستان درخواست می کنیم آماری از زائران پیاده در اختیار ما قرار دهند تا خدمت رسانی به این زوار در ایران بهتر انجام شود.
وی با اشاره به اخلاق مداری و تکریم زائران حسینی (ع) در مرز ایران اظهار داشت: گاهی فشارها در داخل مرز پاکستان سبب می شود تا زائران با کلافگی و بعضا عصبانیت وارد ایران شوند بنابراین پیشنهاد می کنیم فضای توام با مهربانی و تکریم در مرز این کشور نیز ایجاد شود تا زائران با آرامش خاطر به سفر خود ادامه دهند.
مرعشی خاطر نشان کرد: در ایام تردد زائران اربعین به دلیل معطلی زائران در تفتان پاکستان تردد خودروهای ترانزیتی نیز به کندی انجام می شود که برای حل این مشکل باید برنامه ریزی کرد.
وی همچنین از آمادگی برای جابجایی زائران پاکستانی به وسیله قطار تا مرز عراق خبر داد و گفت: توافقی در سطح ملی بین ایران و پاکستان در این زمینه انجام شده که بهتر است امسال از این ظرفیت استفاده شود.
نظیر احمد عفور یکی از زوار پاکستانی که کاروان شان یک شب در زاهدان اطراق کرده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه انسان را به این سفر وا می دارد تنها عشق به امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان است.
وی ادامه داد: تا مرز عراق با اتوبوس رفته و از آنجا تا کربلا پیاده خواهیم رفت تا رسم ادب را حفظ کنیم.
این زائر امام حسین(ع) تصریح کرد: ایران با کاروان زوار برخورد خوبی داشته و در زاهدان وسایل رفاهی در حد مطلوب وجود دارد که باعث دلگرمی مسافران می شود.
میهمان نوازی رسم دیرینه ایرانیان به ویژه مردم خونگرم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان است.

**ارائه خدمات بهداشتی لازم به زوار پاکستانی در ایران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین سیستان و بلوچستان گفت: تمام امکانات بهداشتی درمانی استان با توجه به در پیش رو بودن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پاکستانی فراهم است.
دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال شاهد افزایش 2 برابری زائران پاکستانی باشیم.
وی ادامه داد: کادر بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان بنا به وظیفه انسانی، اسلامی و بر اساس روحیه و فرهنگ میهمان نوازی از تمام توان عملیاتی خود برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پاکستانی استفاده می کند.
رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین سیستان و بلوچستان ارائه خدمات امداد و نجات، بستری، مامائی، دندانپزشکی، انجام بازرسی های بهداشتی از محل های سکونت، محل طبخ و توزیع غذا و مواد آشامیدنی، بازرسی بهداشتی از اتوبوس ها، ارائه آموزش های سلامت به زبان های اردو، انگلیسی و فارسی را از مهمترین خدمات کادر بهداشتی درمانی استان به زائران پاکستانی عنوان کرد.
وی افزود: از ابتدای ماه محرم تاکنون افزون بر 10 هزار زائر پاکستانی علاوه بر دریافت واکسن خوراکی از لحاظ بیماری های شایع منطقه جنوب غرب آسیا و علائم سندرمیک سایر بیماری های عفونی نیز بررسی شده اند.
هاشمی شهری اظهار داشت: ظرفیت ناوگان آمبولانس های اورژانس 115 و اتوبوس آمبولانس های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای ارائه خدمات به زوار پاکستانی اربعین حسینی آماده اند و برنامه ریزی لازم برای استفاده از ظرفیت عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی زابل و ایرانشهر نیز صورت گرفته است.
وی گفت: با وجود همه برنامه ریزی های انجام گرفته داوطلبان سلامت علاقه مند به ارائه خدمات بهداشت و درمان به زوار پاکستانی می توانند برای هماهنگی بیشتر به دبیرخانه کمیته بهداشت و درمان مستقر در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراجعه کنند.
**ورود 6 هزار زائر پاکستانی در 72 ساعت گذشته
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان 2 روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: 6 هزار زائر پاکستانی با 103 دستگاه اتوبوس امروز وارد استان شدند.
رضا بختیاری افزود: پنج هزار نفر از این افراد در زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان و هزار نفر در میرجاوه اسکان داده شدند.
وی بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده تمام تمهیدات لازم برای پذیرایی مطلوب از زوار پاکستانی پیش بینی شده است به طوری که مردم سیستان و بلوچستان آماده پذیرایی از 70 هزار زائر کشور دوست و همسایه هستند.
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ادامه داد: این ستاد در زمینه ارائه پنج خدمت حمل و نقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان به زائران پاکستانی اربعین فعالیت می کند.
فرماندار زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم این شهرستان میزبانی از زوار حسینی را افتخار می دانند.
ابوذر مهدی نخعی اظهار داشت: با همکاری دستگاههای دست اندرکار و شماری از خیران زاهدانی تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اسکان و پذیرایی از زائران پاکستانی اربعین فراهم شده و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: علاوه بر زاهدان در محل نصرت آباد واقع در مسیر کرمان و همچنین خزوجی مسیر مشهد مقدس موکب های خدمت رسانی به زوار حسینی مستقر و آماده خدمتگزاری هستند.
حب حسین(ع) یک عشق جهانی است که رشته ای افکنده بر گردن عاشقان و می کشد هر جا که خاطرخواه اوست، سیاه و سفید در کنار هم در ایام محرم سینه زنان و روضه خوان نیلی پوش شده و رنگ حزن به دل می نشانند.
در راهپیمایی بزرگ اربعین میلیونها عاشق امامت و ولایت از هر قوم و قبیله، رنگ و نژاد با یک هدف و حسین حسین گویان مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند و در این راه هزاران عاشق و دلباخته سرور و سالار شهیدان با جان و دل از زوار کربلا و حرم 6 گوشه امام حسین (ع) پذیرایی می کنند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار