دو قطب سیاسی موجود در ایالات متحده آمریکا، یعنی دموکرات‌ها و جمهوری خواه‌ها، هریک دارای پایگاه های اجتماعی و اقتصادی مخصوص به خود هستند. دموکرات‌ها بیشتر در ایالات شمال شرقی آمریکا و غرب این کشور ساکن اند و بیشتر به صنایع نوین تکیه زده‌اند و جمهوری خواه‌ها نیز اغلب در جنوب و مرکز این کشور حضور دارند و بر صنایعی چون نفت، پتروشیمی و کشاورزی مسلط هستند.

تصویر ۱- وضعیت نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات 2008 آمریکا

تصویر ۲- وضعیت نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات 2012 آمریکا

تصویر ۳-  وضعیت نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات 2016 آمریکا

هر چند در نهایت این دو حزب در دشمنی با ملت و حکومت ایران هم فکر هستند اما تلاش داشته‌اند تا با تقسیم وظایف و ایفای نقش‌های متفاوت پلیس بد و پلیس خوب اولاً وجهه‌ی آمریکا را بهبود دهند و ثانیاً اثر بخشی سیاست های خود را قوت بخشند. از همین روی سخت‌ترین تحریم های اعمال شده علیه ایران در دولت اوبامای دموکرات وضع شده است. در واقع جمهوری خواه‌ها در بریدن گلوی ملت ایران از چاقو و دموکرات ها از پنبه استفاده می‌کنند.

اکنون در شرایطی که خصومت ساکنان کاخ سفید با ایران به اوج خود رسیده است و در اعمال فشار به مردم ایران از بکارگیری هیچ ابزاری دریغ نورزیده‌اند متاسفانه شاهد حمایت ... ایران از پایگاه مالی و اجتماعی حامیان تحریم ایران در آمریکا هستیم.

در شرایطی که چین با اعمال تعرفه‌های تجاری به واردات محصولات کشاورزی به خصوص سویای آمریکایی در صدد فشار به پایگاه اقتصادی و اجتماعی ترامپ است خبرها حاکی است که تنها در ماه آگوست سال  ۲۰۱۸(10مرداد تا 10 شهریور) سال جاری  حجم صادرات سویا آمریکا به ایران به مقدار ۴۱۴ هزار تن معادل پنج برابر حجم دو سال گذشته رسیده است. با این شرایط باید گفت که ۱۳ درصد از حجم کل صادرات سویا آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ایران بوده است. و ایران جایگاه نخست وارد کنندگان سویا از آمریکا را به خود اختصاص داده و بخشی از کاهش واردات چین را جبران نموده است.

این منش البته در بین دولتمردان ما بی‌سابقه نبوده و نیست؛ اگر قبل از برجام بیشترین فشارها توسط دولت‌های غربی به ایران وارد شد، در عوض بیشترین قراردادهای پسابرجامی با آنها بسته شد، به این بهانه که با گره زدن منافع تجاریمان به ایشان منافع اقتصادی آنها هم به ما گره خواهد خورد و دیگر شاهد تحریم نخواهیم بود. امری که پس از خروج آمریکا از برجام در آبان با خروج برق آسای شرکت های اروپایی خیال بودن آن مسجل شد. اگر آمریکا و غرب پس از ایفای تعهدات یکجانبه‌مان با خروج از برجام، دست ما را در پوست گردو گذاشت، در عوض دولتمردان در اجرای برنامه اقدام FATF تمامی قوانین داخلی را زیر پا گذاشته و این بار منافع کشور را به این نهاد که از اعلام وابستگی خود به کشورهای سلطه استکباری هیچ ابایی ندارد، گره زده‌اند.

در جدید ترین اقدام، همانطور که اشاره شد چین با اعمال تعرفه‌های هدفمند بر محصولات کشاورزی تولیدی حامیان سنتی جمهورخواهان وارد کارزار تجاری با آمریکا جهت فشار کشاورزان به دولت این کشور شده است. آمریکایی که در صدد به صفر رساندن صادرات نفت ایران نیز هست. با این حال ایران در این جنگ تجاری بین آمریکا و چین، در کنار آمریکا و در راس آن ترامپ ایستاده و با این کار بهترین کمک را برای جبران خسارت وارد آمده از سوی چین به کشاورزان آمریکایی به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی ترامپ ایفا کرده است. در این خصوص می‌توان به گزارش پایگاه اینترنتی بیمکو (BIMCO)، بزرگترین انجمن کشتیرانی بین المللی، در تاریخ 10 اکتبر 2018 استناد کرد که از افزایش 5 برابری صادرات سویای آمریکا به ایران در ماه اگوست سال جاری خبر داده است.

این افزایش خرید به حدی عجیب است که منجر به ابراز شگفتی «پیتر سند» تحلیگر ارشد کشتیرانی بیمکو نیز گشته است. وی در این باره می‌نویسد: «بیمکو پیش‌بینی می‌کرد که خطوط تجاری بنابر جنگ تجاری جاری بین آمریکا و چین تغییر کند. اما منصفانه است که بگوییم اشتهای حجیم و ناگهانی ایران برای دان سویای آمریکا بسیار غیر منتظره و دلیل آن در حال حاضر ناشناخته است».

هرچند برای ملت ایران هم، دلیل واردات از کشوری که کمر به نابودی اراده یک ملت بسته، ناشناخته است و مسولان باید پاسخگو باشند  اما متاسفانه دیگر چنین اتفاقاتی غیر منتظره نیست!

https://www.bimco.org/news/market_analysis/2018/20181010_iran_emerges_as_no_one_buyer_of_us_soya_beans

نقشه‌ رای دهندگان از ویکی پدیای انتخابات‌های آمریکا برداشته شده است.

*پژوهشگر اقتصادی