کد خبر: ۶۷۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ 28 October 2018

 ­پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات” از آغاز بهره برداری از پالایشگاه عظیم و مدرن نفت جمهوری آذربایجان در ترکیه خبر داد، در حالی که فعالیت پالایشگاه نفتی قدیمی باقی مانده در باکو از زمان شوروی، مهمترین منبع آلودگی نفتی دریای خزر است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات” ، پالایشگاه “استار” Star در ترکیه که تمامی سرمایه گذاری آن متعلق به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار است، روز جمعه با حضور روسای جمهوری دو کشور افتتاح می شود. ساخت این پالایشگاه در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود.
ینی مساوات افزوده است : « این پالایشگاه در منطقه بندری “علی آقا” در نزدیکی شهر ازمیر و در کنار مجتمع پتروشیمی ” پکتیم” Petkim ترکیه احداث شده است تا نیازهای بازار استانبول را تامین کند. ظرفیت این پالایشگاه ، ده میلیون تن است. نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه را شرکت “سوکار” تامین خواهد کرد. این پالایشگاه با تولید یک میلیون و ششصد هزار تن “نفتا” ، از وابستگی صنایع پتروشیمی ترکیه به خارج خواهد کاست و به کاهش کسری دیزل و سوخت هواپیما در ترکیه کمک خواهد کرد. در این پالایشگاه سالانه چهار میلیون و هفتصد هزار تن دیزل ، یک میلیون و ششصد هزار تن سوخت هواپیما، ۳۲۰ هزار تن LPG ، یک میلیون و ششصد هزار تن “نفتا” ، ۶۹۰ هزار تن ” کُک نفتی” ، ۱۵۹ هزار تن گوگرد و سایر فراورده های نفتی تولید خواهد شد. این پالایشگاه ، نفت های “اورال” ، ” آذری لایت ” و ” کرکوک” را پالایش خواهد کرد. قرار است این پالایشگاه از سال ۲۰۱۹ با ظرفیت کامل فعالیت کند. این پالایشگاه با یک هزار و یکصد نفر نیروی کار فعالیت خواهد کرد. »
رونق عبدالله اف، رییس شرکت سوکار گفت این پالایشگاه پس از فعالیت با ظرفیت کامل، طی پنج سال نخست فعالیتش سالانه ۸۵۰ میلیون دلار برای جمهوری آذربایجان درآمد خواهد داشت و در ده سال بعدی نیز سالانه ۶۰۰ میلیون دلار درآمد کسب خواهد کرد. سوکار برای تامین مالی ساخت این پالایشگاه ، از کنسرسیوم مالی خارجی دو میلیارد و نهصد میلیون دلار وام گرفته است. ”
واحد احمدوف، عضو کمیته امور اقتصادی و صنایع مجلس جمهوری آذربایجان گفت : ” جمهوری آذربایجان تاکنون در ترکیه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و پالایشگاه استار ، بزرگترین سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در ترکیه است. این پالایشگاه برای هر دو کشور درآمد کلانی خواهد داشت. ترکیه از خارج نفت وارد می کند و در پالایش نفت ، کاستی های زیادی دارد. راه اندازی این پالایشگاه ، خیلی از مشکلات ترکیه را حل خواهد کرد. »
الهام شعبان، رییس ” مرکز تحقیقات نفتی” جمهوری آذربایجان نیز گفت : ” برای طرح های نفت و گاز و بهره برداری از منابع انرژی دریای خزر و احداث خطوط لوله انتقال آن هزینه های کلانی شده است. به همین علت، با هزینه ۷۰۰ میلیون دلار خط لوله باکو – سوپسا ، با هزینه تقریبا شش میلیارد دلار خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیحان ، با هشت میلیارد دلار خط لوله گازی “تاناپ” احداث شده و خط لوله گازی قفقاز جنوبی نیز با پنج میلیارد دلار توسعه داده شده است. کلان ترین طرح غیرزیرساختی جمهوری آذربایجان در این زمینه نیز ساخت “پالایشگاه استار” در ترکیه است. ارزش این پالایشگاه شش میلیارد و سیصد میلیون دلار است. تاکنون در ترکیه فقط برای مجتمع ” پکتیم” Petkim تا این حد سرمایه گذاری شده بود. ارزش پالایشگاه ” استار” سه برابر ” پکتیم” است. »
الهام شعبان شعبان افزود : « در میان مردم جمهوری آذربایجان این مساله مطرح شده است که چرا چنین کارخانه عظیمی در داخل جمهوری آذربایجان احداث نشده است. حال آنکه این کشور خود به چنین پالایشگاهی احتیاج دارد. ( به علت کهنگی پالایشگاه باکو و مجتمع پتروشیمی سومقاییت که از زمان شوروی باقی مانده است، این تاسیاست نفتی جمهوری آذربایجان از مهمترین منابع آلودگی نفتی دریای خزر هستند.) در سال ۲۰۰۸ ، طرح ساخت مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی در جمهوری آذربایجان ارایه شد. اما، این مساله طول کشید و در نهایت تصمیم گرفته شده که پالایشگاه قدیمی را تا سال ۲۰۲۱ نوسازی کنند.

پالایشگاه مدرنی همچون ” استار” هنوز در اروپا نیز احداث نشده است. پالایشگاه ” حیدر علی اف” جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۵۲ ( زمان شوروی) ساخته شده و در سال ۱۹۸۱ نوسازی شده است. نزدیک به چهل سال است که این کارخانه نوسازی نشده است. اگر حکومت (جمهوری ) آذربایجان دوراندیش بود، در داخل کشور نیز پالایشگاه احداث می شد. بازگشت پولی که “سوکار” برای ساخت پالایشگاه “استار” در ترکیه هزینه کرده است ، ده سال طول خواهد کشید. براساس محاسبات حداقلی ، سالانه ضمن بازپرداخت وام ها، کسب ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از این پالایشگاه امکان پذیر خواهد بود. از این نظر، سرمایه گذاری در این پالایشگاه، موفقیت آمیز محسوب می شود. برای ساخت این پالایشگاه دو میلیارد و نهصد میلیون دلار وام گرفته شده است. چهل درصد باقی مانده این سرمایه گذاری ، یعنی یک میلیارد و ۳۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را ” صندوق دولتی نفت” جمهوری آذربایجان تامین کرده است. »

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار