کد خبر: ۶۷۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 08 November 2018

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کارگاه آموزش آشنایی با برنامه حفاظت از تمساح مردابی در روستای ریکوکش از توابع چابهار برگزار شد.

وحید پورمردان اظهار داشت: حیات تمساح به آب، شرایط اقلیمی منطقه بلوچستان و جوامع محلی وابسته است.
وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را حفاظت از تمساح مردابی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان و همزیستی با مردم به عنوان یک بخش یکپارچه از اکوسیستم ها و چشم اندازهای طبیعی منطقه ذکر کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود 500 تمساح پوزه کوتاه ایرانی با نام محلی «گاندو» امسال در شهرهای جنوبی این استان سرشماری شدند.
وی ادامه داد: برای حفاظت و نگهداری بهتر از تمساح پوزه کوتا(گاندو) منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات در منطقه دشتیاری شهرستان چابهار با مساحت 465 هزار و 181 هکتار از وسیع ترین مناطق حفاظت شده سیستان و بلوچستان در سال 1349 به عنوان زیستگاه اصلی گاندو ثبت و شناخته شده است.
به گزارش ایرنا تمساح پوزه کوتاه ایرانی که بومیان محلی آن را گاندو می نامند باقیمانده راسته کروکودیل ها که خود خزندگانی بوده اند که 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند است.
این جانور تنها گونه از راسته تمساح ها در ایران است که پهن ترین پوزه را در مقایسه با سایر تمساح ها دارد، یکی از ویژگیهای مهم گاندو پاهای قوی آن است، شاید برای همین علت است که می تواند تا خانه های مردم روستا برود هرچند دلیل معمول آن وجود سیلاب های فصلی و انتقال گاندوها به نزدیکی خانه ها است.
گاندو جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد حداکثر طول آنها چهار تا پنج متر است ولی با طول کمتر و بیشتر نیز دیده می شوند و غذای اصلی شان به طور عمده ماهی، لاک پشت، پرندگان آبزی و لاشخورها است.
کروکودیل‏ها یا به گویش محلی گاندو از هندوستان، سیلان تا پاکستان غربی و بلوچستان جنوبی پراکنده ‏اند و رودخانه سرباز غربی ‏ترین نقطه انتشار کروکودیل در آسیاست و دارای ارزش توام ملی و بین‏ المللی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار