کد خبر: ۶۸۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 21 November 2018

تأکید شاه اردن و ولیعهد ابوظبی بر اقدام عربی مشترک، اعلام آمادگی انگلیس برای تحریم عربستان، حمله هوایی جدید عراق به مواضع تروریست ها در خاک سوریه، سفر محمد بن سلمان به سه کشور عربی و رایزنی های جابری انصاری با دی میستورا و برخی معارضان سوری در سوئیس، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه ترامپ درباره قتل خاشقجی بدون اشاره به نقش بن سلمان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به موضع گیری جدیدی درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول پرداخت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این خصوص اذعان کرد: احتمالا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به خوبی از ماجرای قتل غم انگیز خاشقجی خبر داشته؛ شاید هم اطلاعی نداشته و ما نیز تمام موضوعات درباره این قتل را نمی دانیم.

ترامپ با بیان اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا کماکان در حال ارزیابی تمامی اطلاعات مرتبط با این حادثه هستند، افزود: می دانم که در کنگره برخی به دلایل سیاسی یا دلایل دیگر مایلند در مسیر دیگری حرکت کنند؛ البته آن ها آزادند تا چنین کاری را بکنند.

وی در ادامه افزود: هم اکنون آمریکا به دنبال اقدامات تنبیهی علیه سعودی در موضوع قتل خاشقجی نیست، اما آماده است تا پیشنهادهای کنگره درباره عربستان را ـ در صورتی که با امنیت مطلق و منافع آمریکا سازگار باشد ـ بررسی کند.

دونالد ترامپ با تکرار مواضع پیشین خود درباره لغو فروش تسلیحات به عربستان گفت: اگر احمقانه به لغو قراردادهای صادرات سلاح به عربستان مبادرت کنیم، روسیه و چین کشورهایی هستند که از این موضع بهره خواهند برد.

اعلام آمادگی انگلیس برای تحریم عربستان/ بیانیه ترامپ درباره قتل خاشقجی بدون اشاره به نقش بن سلمان/سفر محمد بن سلمان به سه کشور عربی/رایزنی های جابری انصاری با دی میستورا و برخی از معارضان سوری در سوئیس

رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد: آنچه در خصوص خاشقجی روی داد، وحشتناک بود و ما این ماجرا را لاپوشانی نخواهیم کرد و در عمل، اقدامی بزرگ علیه کسانی که این قتل را انجام داده اند را به انجام خواهیم رساند.

این در حالی است که روز سه شنبه، یک مقام وزرات امور خارجه آمریکا با استناد به گزارش سازمان اطلاعات مرکزی این کشور «سیا» اعلام کرد، صدور دستور قتل «جمال قاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور «مثل روز روشن است».

تأکید شاه اردن و ولیعهد ابوظبی بر اقدام عربی مشترک

عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی روز گذشته بر ضرورت فعال کردن اقدام عربی مشترک در مقابله با چالش هایی که خاورمیانه را تهدید می کند، تأکید کردند.

این در جریان سفر رسمی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات به امان رخ داد.

در این دیدار، چشم انداز همکاری مشترک در زمینه های اقتصادی و سیاسی مورد رایزنی قرار گرفت.

ولیعهد ابوظبی بر نقش مهم اردن در موضوعات خاورمیانه و جهان عرب تأکید کرد.

طرفین بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کردند.

اعلام آمادگی انگلیس برای تحریم عربستان

همزمان با ادامه روند تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دفتر وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد، در صورتی که دست داشتن حکومت عربستان در قتل خاشقجی اثبات شود، آماده است ریاض را تحریم کند. موضع لندن در قبال قتل خاشقجی کاملا مشخص بوده و خواهان پاسخگویی [عربستان]برای قتل وحشتناک این روزنامه‌نگار است.

روز گذشته، یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: ما در کنار اتحادیه اروپا نقض وحشیانه حقوق‌بشر را محکوم می‌کنیم و آن را با تحریم پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: لندن در حال حاضر، پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، منتظر نتایج تحقیقات ترکیه [درباره پرونده قتل خاشقجی] می‌ماند.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد، هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات تنبیهی علیه عربستان سعودی منوط به تأیید دست داشتن ریاض در قتل خاشقجی است.

حمله هوایی جدید عراق به مواضع تروریست ها در خاک سوریه

فرماندهی عملیات مشترک عراق از عملیات هوایی جدید در اراضی سوریه ضد تکفیری ها خبر داد.

در بیانیه این فرماندهی آمده است: به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و با نظارت فرماندهی عملیات مشترک، جنگنده های اف ۱۶ عراق امروز اهدافی را در داخل اراضی سوریه هدف قرار دادند و این بر اساس اطلاعات دقیق اداره اطلاعات و مبارزه با تروریسم صورت گرفت و انبار تسلیحاتی وابسته به گروه ولایت الفاروق هدف قرار گرفت و منهدم شد.

اعلام آمادگی انگلیس برای تحریم عربستان/ بیانیه ترامپ درباره قتل خاشقجی بدون اشاره به نقش بن سلمان/سفر محمد بن سلمان به سه کشور عربی/رایزنی های جابری انصاری با دی میستورا و برخی از معارضان سوری در سوئیس

فرماندهی عملیات مشترک عراق بیان کرد: در این انبار سلاح ۱۰ تروریست و موشک و مواد منفجره داعش در منطقه السوسه وجود داشت. علاوه بر آن ضربه مهلک دیگری در منطقه الباغور به مقر آنچه گروه الفاروق نامیده می شد، وارد شد که در داخل این مرکز نیز سی تروریست، موشک اندازها و سلاح های مختلف وجود داشت. بر اساس اطلاعات واصله دو هدف کامل منهدم شدند و جنگنده ها با سلامت بازگشتند.

سفر محمد بن سلمان به سه کشور عربی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی قبل از عزیمت به آرژانتین برای شرکت در نشست گروه بیست، جمعه آینده سفر خارجی خود را به امارات متحده عربی، بحرین و مصر آغاز می‌کند.

یک منبع دیپلماتیک عرب که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ولیعهد سعودی در امارات، بحرین و مصر تحولات یمن، راه‌های مقابله با تروریسم، فرایند صلح در منطقه، ایران و همچنین تقویت روابط دوجانبه میان ریاض و این کشورها را بررسی خواهد کرد».

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی شب گذشته اعلام کرد: ولیعهد عربستان به عنوان بخشی از سفر خارجی خود برای شرکت در نشست گروه بیست عازم آرژانتین خواهد شد.

رایزنی های جابری انصاری با دی میستورا و برخی معارضان سوری در سوئیس

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه، که از عصر دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۷ در سوئیس حضور دارد، دیروز و امروز در دیدارهایی جداگانه با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، و برخی از شخصیت های معارض سوری گفت وگو و رایزنی کرد.

اعلام آمادگی انگلیس برای تحریم عربستان/ بیانیه ترامپ درباره قتل خاشقجی بدون اشاره به نقش بن سلمان/سفر محمد بن سلمان به سه کشور عربی/رایزنی های جابری انصاری با دی میستورا و برخی از معارضان سوری در سوئیس

در این دیدارها، پیرامون حل مشکلات فراروی تأسیس و شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه و برنامه های دور جدید نشست بین المللی صلح سوریه که قرار است، روزهای پایانی هفته آتی در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود، رایزنی و تبادل نظر شد.

جابری انصاری هفته گذشته نیز در دیدار از دمشق با بشار اسد رئیس جمهور، ولید معلم وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات سیاسی و امنیتی سوریه در خصوص آخرین تحولات سوریه و مسائل مرتبط با کمیته قانون اساسی این کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار