کد خبر: ۶۸۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 13 December 2018

فصل بودجه که می‌رسد، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه قیمت بنزین است، به گونه ای که تجربه نشان داده، قیمت بنزین، مستقیم روی قیمت اقلام اثر دارد و هر زمان قیمت این سوخت افزایش پیدا کرده است، تقریباً قیمت تمامی کالاها نیز دستخوش تغییر شده و افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ اما امسال بحث افزایش قیمت بنزین قدری زودتر آغاز شده و تقریباً دولت از اوایل تابستان گذشته، عزم خود را جزم کرده بود تا قیمت بنزین را گران کند، ولی با مقاومت شدید مجلس و برخی از خود دولتی‌ها مواجه و سرانجام مجبور به عقب‌نشینی از این تصمیم خود شد.

با این ‌حال اما دولت از این موضوع کامل صرف‌نظر نکرد و در ماه‌های قبل، اقدام به نام نویسی و احیای کارت سوخت کرد. بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و برخی از اقتصادانان خارج از مجلس این اقدام دولت را در راستای سهمیه‌بندی سوخت ـ که در نهایت به افزایش بهای انرژی و دو نرخی شدن بنزین می‌انجامد ـ ارزیابی می‌کنند.

اما بهانه دولتی‌ها برای گران کردن سوخت این است که قیمت بنزین را با سایر کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند و از ارزانی بنزین م گویند، ولی پرسشی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا قیمت سوخت افزایش پیدا کرده و یا به‌ واسطه تصمیمات نادرست ارزی که در اوایل دولت روحانی گرفته شد، ارزش پولی ملی سقوط کرد؟!

و پرسش دیگر آنکه چه تصمیمی وجود دارد که ارزش پول ملی در همین سطح بماند و چند وقت دیگر باز هم با کاهش مواجه نشود تا مردم بار دیگر هزینه بی‌تدبیری‌ها را پرداخت نکنند؟

نکته قابل‌توجه دیگر این که وقتی دولت این اجازه را به خود می‌دهد که قیمت سوخت را بر اساس فوب خلیج‌فارس حساب کند، باید این حق را نیز به مردم داد که بتوانند خودروی مورد علاقه خود را با بهای مناسب از بازار تهیه کنند. از یک‌ سو، دولت به بهانه حمایت از تولید داخلی از ورود خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت جلوگیری و یا تعرفه‌های چند صددرصدی اعمال می‌کند و از سوی دیگر، قیمت سوخت را با کشورهای منطقه مقایسه می‌نماید و داد ارزانی سوخت سر می‌دهد.

البته برخی اخبار رسیده از داخل مجلس و لایحه بودجه حکایت از این دارد که دولت برای سال 98 تصمیمی به افزایش بهای حامل‌های انرژی ندارد؛ اما اظهارنظر امروز نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع باعث برخی نگرانی‌ها شده و حکایت از تصمیمات پشت پرده در این خصوص دارد.

جالب است، برخی نمایندگان، در شرایطی که هنوز مهر افزایش قیمت خودرو خشک نشده و اعتراضات زیادی به روند افزایش یک‌باره خودروها وجود دارد، این مباحث را مطرح و جالب‌تر اینکه گفته خود را از قول مردم می‌گویند و ادعا می‌کنند که مردم موافق افزایش قیمت‌ها هستند! به ‌طوری ‌که علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان اصفهان گفته است: در مسأله قیمت بنزین مسئولان اعلام کرده‌اند فعلاً تا پایان سال افزایش قیمت نداریم اما طرح‌هایی مطرح است که هرازگاهی به بیرون درز می‌کند. ما باید با قاچاق سوخت مبارزه کنیم؛ یعنی اگر قیمت بنزین بنا به افزایش داشته باشد، احتمالاً به سمت بنزین چند نرخی خواهیم رفت و حدس بنده این است احتمالاً مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند!

البته اختلاف‌نظرها در مجلس زیاد است و مسأله بنزین موافقان و مخالفان بسیاری دارد؛ برخی اعضای کمیسیون انرژی از جمله هدایت الله خادمی و امیر خجسته، دولت را مسئول نابسامانی‌های اخیر می‌دانند و به ‌شدت با هر گونه افزایش قیمت سوخت مخالفند و در مقابل برخی نمایندگان پایین مانند قیمت سوخت را حرکتی پوپولیستی می‌دانند و مخالف ثابت نگاه‌ داشتن نرخ‌ها هستند.

این موضوع اما تنها به مصاحبه و اظهارنظر نمایندگان در صحن مجلس ختم نشده و این منازعه به شبکه‌های مجازی نیز کشیده است، به‌ طوری ‌که برخی نمایندگان را وا‌داشت تا امروز در صفحات شخصی خود پاسخ یکدیگر را بدهند.

 

 
 

امروز محمود صادقی در توئیتی نوشت: مردم ظرفیت تحمل بار گرانی‌های زنجیره‌ای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ندارند؛ بنابراین، بهتر است خرجِ و بَرج دولت و نهادهای حاکمیتی کمتر شود.

اما جعفرزاده ایمن آبادی بلافاصله در توییت دیگری، با اشاره به موضع گیری صادقی و صحبت‌های علی مطهری نوشت: بهتر بود آقای صادقی شفاف به مردم می‌گفت که دولت بهای ارزانی حامل‌های انرژی را بدون اجازه از ملت از جیب آنان یکسان برداشت و پرداخت می‌کند. فکر می‌کنم نظر مطهری این است که اگر واقعیت‌ها به مردم گفته شود، مردم برای پرداخت واقعی بهای انرژی همراهی خواهند کرد.

به‌ هر حال، هر تصمیمی در این خصوص گرفته شود ـ چه مردم بخواهند با خواست دولت همراه شوند و چه نخواهند ـ تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع از اختیار آن‌ها بیرون است و فعلاً تماشاگر این صحنه‌گردانی دولت مجلس هستند، اما آنچه در عمل لمس می‌کنند، افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های روزافزون و کاهش قدرت خرید آن‌هاست که بخش زیادی از آن متوجه دولت با همراهی مجلس نشینان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار