کد خبر: ۶۸۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 11 December 2018
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس با فارس و فملی درجا زد، توقف افت بهای «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، قیمت جهانی طلا درخشید، قیمت نفت برنت تحت تاثیر تصمیم اوپک بالا رفت، تیبا صندوق‌دار ۴۱ میلیون تومان معامله شد، واردات یک هزار و ۷۱ تُن نخود فرنگی به کشور در ۶ ماهه امسال، ممنوعیت واردات برنج فعلاً منتفی است و متهم شدن نیسان به تخلف مالی را در بر دارد.
 
شاخص کل بورس با فارس و فملی درجا زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۲۴ واحدی معادل ۰.۰۱ درصد به رقم ۱۶۶ هزار و ۹۱۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۷ واحد به رقم ۴۸ هزار و ۵۲۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۴۰ واحد، عدد ۲۷ هزار و ۷۱۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۸ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۵۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۰۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۷۹ هزار و ۶۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۱ واحد افزایش به رقم ۱۲۳ هزار و ۳۰۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۰ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۳۰ هزار و ۸۷۵ واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۰۸ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشت و نماد معاملاتی فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۶۹ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشت.

مجازات برای ممانعت از ورود ارز به کشور/ سبقت استرالیا از قطر در صادرات گاز طبیعی/ جدیدترین وضعیت کیفی خودرو‌های داخلی/ حمایت نماینده مجلس از افزایش قیمت خودرو


سقوط سهام تداوم یافت/ آمار ناامیدکننده از سه اقتصاد جهان

روز دوشنبه، سهام جهان به سقوط خود ادامه داد؛ سهام آمریکا و سهام آسیایی با نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و وحشت از این‌که تنش‌های جدید آمریکا و چین شانس دست‌یابی آن‌ها به یک توافق تجاری را از بین ببرد، سقوط کردند. تاجران جهان در حالی از تعطیلات آخر هفته به بازار‌های معاملات بازگشتند که با دیوار‌های بلندی از نگرانی مواجه هستند؛ ۳ اقتصاد بزرگ جهان، ایالات متحده، چین و ژاپن، هر سه داده‌هایی ضعیف‌تر از حد انتظار گزارش کردند که اشاره به کند شدن فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها دارد. در ساعت فعالیت آسیایی بازار‌های جهانی، شاخص اس‌اندپی آمریکا و شاخص داوجونز، هر کدام ۰.۸ درصد افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۱.۴ درصد سقوط کرد و به کمترین میزان حدود ۳ هفته‌ای خود رسید. شاخص کامپوزیت شانگ‌های ۰.۸ درصد افت کرد. شاخص بورس استرالیا با سقوط سنگین ۲ درصدی به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۶ تا کنون رسید. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۱ درصد سقوط کرد. نیکی ژاپن درحالی با سقوط سنگین ۲.۳ درصدی روبرو شد که داده‌ها نشان داد اقتصاد این کشور در ربع سوم بیشترین میزان در بیش از ۴ سال اخیر، آب رفته است. این درحالی اتفاق افتاد که با نامشخص بودن تقاضای جهانی به علت جنگ تجاری، شرکت‌های ژاپنی سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه کرد‌های خود را کاهش دادند.

مجازات برای ممانعت از ورود ارز به کشور

در چند ماه اخیر بود که با تغییر سیاست ارزی دولت، مصوب شد تحت شرایطی و در چارچوب قانونی ورود هر میزان ارز به کشور مجاز باشد. به دنبال این مصوبه اخیرا گمرک نیز بر این موضوع تاکید کرده است. همچنین طبق اعلام مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به گمرک این موضوع مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است، چراکه وی با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تاکید کرده است که به استناد این مصوبه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با رعایت مقرراتی که بانک مرکزی اعلام کرده به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارند. به نقل از ایسنا، طبق اعلام مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به گمرکات کشور، هر گونه ممانعت، تخلف اداری محسوب می‌شود و فرد متخلف در صورت محکومیت، بار اول به انفصال موقت به مدت شش ماه و در صورت تکرار به مجازات‌های بالاتر محکوم می‌شود.

توقف افت بهای «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

روز دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) با رشد ۶/ ۱ درصدی به قیمت ۵۶ هزار و ۹۹۴ تومان رسید و به دو افت پیاپی خود پایان بخشید. دیروز اکثر سررسید‌ها با نوسان کم‌دامنه ضمن رشد اندک در محدوده قیمتی ۵۶ هزار تومانی معامله شدند. رسیدن به کف قیمت در هفته ماقبل باعث افزایش سمت تقاضا و فعالیت‌های سفته‌بازانه به منظور سودجویی طی هفته قبل شد. اما در هفته جاری به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا باعث شده است تا قیمت تسه‌ها به تعادل بازگردد. سوددهی تسه‌ها پس از سپری شدن سه هفته از آغاز آذرماه در محدوده صفر قرار دارد و تداوم رکود تورمی بازار معاملات مسکن امید به صعودی شدن اوراق تسهیلات را به یأس تبدیل کرده است. ضمن اینکه آرامش نسبی در بازار‌های موازی همچون بورس، ارز و سکه باعث شده است تا احتمال رشد تسه‌ها کاهش یابد.

قیمت جهانی طلا درخشید

قیمت جهانی طلا در اولین روز شروع بکار بازار‌های بین المللی به دلیل آمار ناامید کننده اشتغالزایی در ایالات متحده که گمانه زنی‌ها برای احتمال توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را زودتر از حد انتظار به دنبال خواهد داشت، افزایش یافت. در همین حال قیمت منطقه‌ای طلا با ۰.۱ درصد افزایش به یکهزار و ۲۴۸ دلار و ۹۶ سنت در هر اونس رسید که تقریبا همچنان در بالاترین سطح ۵ ماه خود قرار دارد؛ همچین قیمت طلا در بازار آتی آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به یک هزار و ۲۵۴ دلار و ۲ سنت به ازای هر اونس رسید.  

قیمت نفت برنت تحت تاثیر تصمیم اوپک بالا رفت

روز دوشنبه، پس از این‌که در انتهای هفته گذشته اعضای گروه اوپک و متحدان غیر اوپکی آن‌ها توافق کردند تولید نفت خود را در ماه ژانویه کاهش دهند، قیمت نفت برنت بالا رفت. علی‌رغم این تغییرات، چشم‌انداز قیمت نفت برای سال آینده با کند شدن اقتصاد‌های جهان، امیدبخش نیست. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، شاخص بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۱۲:۴۵ به وقت تهران، ۳۶ سنت یا ۰.۶ درصد نسبت به قیمت بسته شده قبلی رشد کرد و به ۶۲.۰۳ دلار رسید. قیمت‌ها از روز جمعه و پس از این که اوپک پلاس اعلام کرد که تولید نفت خام خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد، رو به رشد است. طبق این توافق قرار شده است کشور‌های عضو اوپک روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه باقیمانده، به عهده متحدین غیر اوپکی آن‌ها قرار گرفت.  خبر بسته شدن میدان نفتی ۳۱۵۰۰۰ بشکه‌ای الشراره در لیبی هم به بالا رفتن قیمت نفت برنت کمک کرد.

سبقت استرالیا از قطر در صادرات گاز طبیعی

بر اساس بیانیه‌های یک موسسه اعتبار سنجی صادرات گاز، استرالیا در ماه نوامبر شش میلیون و ۷۹۴ هزار تن گاز مایع بارگیری و صادر کرده، در حالی که قطر در مدت مشابه شش میلیون و ۲۰۳ هزار تن از این فرآورده را صادر کرده است. صادرات گاز طبیعی مایع استرالیا در ماه نوامبر ۱۵ درصد در مقایسه با ماه قبل از آن افزایش یافت، در حالی که صادرات قطر ۳ درصد در این ماه برای اولین بار از سال ۲۰۱۴، کاهش یافته است. این پایگاه خبری نوشت: 'سعد الکابی ' مدیر عامل شرکت نفت قطر اخیرا گفته است که این کشور قصد دارد به رغم تنش‌های دیپلماتیکش با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، در طول چند سال آینده تولید گاز مایع خود را ۳۰ درصد افزایش دهد. الکابی افزود که قطر قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ تولید خود را سالانه به ۱۰۰ میلیون تن گاز مایع برساند. قطر از جانب عربستان و برخی دیگر از کشور‌های عربی با نوعی انزوای سیاسی و دیپلماتیک مواجه است. آن‌ها با این ادعا که قطر حامی تروریست است روابط دیپلماتیک و تجاری خود با این کشور را متوقف کردند. استرالیا دارای حدود سه تریلیون متر مکعب ذخایر گازی است که ۶/ ۱ درصد کل ذخایر این فرآورده در جهان محسوب می‌شود، در حالیکه قطر بیش با ۲۵ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی مجموعا ۳/ ۱۳ از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.

تیبا صندوق‌دار ۴۱ میلیون تومان معامله شد

پراید 111 در بازار خودرو به قیمت 38 میلیون و 300 هزار تومان و تیبا 2 به قیمت 44 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.  همچنین تیبا صندوق‌دار امروز در این بازار به قیمت 41 میلیون تومان معامله شد. منبع: فارس

قیمت برخی از خودروهای تولید داخلی ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
۱ پراید ۱۱۱ ۲۲۴.۹۲۰.۰۰۰ ۳۸۳.۰۰۰.۰۰۰
۲ پراید ۱۳۱ ۲۲۷.۰۹۰.۰۰۰ ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۳ پراید ۱۵۱ ۲۳۴.۰۰۰.۰۰۰ ۳۵۶.۰۰۰.۰۰۰
۴ تیبا صندوقدار ۲۷۵.۰۷۰.۰۰۰ ۴۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۵ تیبا ۲ ۳۰۳.۸۹۰.۰۰۰ ۴۴۷.۰۰۰.۰۰۰
۶ ساینا دنده ۳۱۱.۴۳۰.۰۰۰ ۴۷۵.۰۰۰.۰۰۰
۷ پژو ۴۰۵ ۳۲۹.۴۴۶.۰۰۰ ۵۷۰.۰۰۰.۰۰۰
۸ پژو SLX ۳۵۱.۰۵۹.۰۰۰ ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۹ پژو۴۰۵ دوگانه‌سوز ۳۴۷.۴۵۲.۰۰۰ ۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۰ پژو پارس ۴۰۵.۹۵۷.۰۰۰ ۷۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۱ پژو پارس TU5 کلاس ۱۳ ۴۲۴.۸۱۰.۰۰۰ ۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۲ ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۶۲.۸۶۰.۰۰۰ ۶۰۸.۰۰۰.۰۰۰
۱۳ ۲۰۶ تیپ ۵ ۴۱۹.۴۲۰.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۴ ۲۰۶ وی ۸ صندوقدار ۴۲۷.۶۳۱.۰۰۰ ۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۵ سمند LX ۳۳۵.۳۵۴.۰۰۰ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۶ سمند EF7 ۳۴۳.۳۸۲.۰۰۰ ۶۱۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۷ سمند دوگانه کلاس ۱۶ ۳۶۶.۱۶۰.۰۰۰ ۶۴۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۸ دنا ۴۶۹.۸۹۴.۰۰۰ ۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۹ سمند سورن (توربو) ۴۲۹.۴۱۰.۰۰۰ ۸۸۵.۰۰۰.۰۰۰
۲۰ ۲۰۷ دنده ۴۷۱.۲۸۳.۰۰۰ ۹۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۱ ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴۳.۶۱۹.۰۰۰ ۱.۱۴۵.۰۰۰.۰۰۰
۲۲ مزدا ۳ ۱.۴۲۷.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۸۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۳ تندر پلاس دنده ۴۶۰.۶۹۹.۰۰۰ ۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۴ پژو ۲۰۰۸ ۱.۱۴۹.۹۴۰.۰۰۰ ۲.۳۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۵ ساندرو استپ وی ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۶ ساندرو اتوماتیک ۵۴۶.۴۴۰.۰۰۰ ۱.۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۷ وانت آریسان ۳۱۷.۸۶۰.۰۰۰ ۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰


واردات یک هزار و ۷۱ تُن نخود فرنگی به کشور در ۶ ماهه امسال

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از هزار و ۷۱ تن نخود فرنگی به صورت غلاف دار، یخ زده و خشک از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم نخود فرنگی به کشور ۴۶۰ هزار و ۸۴۰ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۵۲ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که نخود فرنگی از کشور‌های اسپانیا، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و مجارستان وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات نخود فرنگی از کشور امارات متحده عربی به حجم بیش از ۷۹۷ تن و به ارزش ۳۱۶ هزار و ۹۴۰ دلار بوده است.

جدیدترین وضعیت کیفی خودرو‌های داخلی

گزارش ارزیابی کیفی خودرو‌های سواری تولیدی در آبان ماه امسال منتشر شد.  براساس ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تمام خودرو‌های خانواده سایپا شامل سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲، دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. خودرو‌های تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، سمند، سورن، پژو ۴۰۵، پژو پارس، دنا و نیو ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیز دو ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. خودرو‌های دانگ فنگ H. ۳۰، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، رانا، دنا پلاس و تندر ۹۰ دارای سه ستاره کیفی هستند. خودرو‌های پژو ۲۰۷، پارس تندر، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک و رنو ساندرو اتوماتیک نیز دارای چهار ستاره کیفی هستند.  اما خودروی لیفان X. ۶۰ اتوماتیک نیز دو ستاره کیفی را کسب کرده است. برلیانس H. ۳۳۰ اتوماتیک، ام‌وی‌ام X. ۲۲ و آریزو ۵ نیز دارای سه ستاره کیفی هستند. چانگان CS ۳۵ و B. ۳۰ نیز چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. همچنین خودروی نیو ام‌وی‌ام X. ۳۳ S. دارای دو ستاره کیفی است. جک S. ۵، تیگو ۵ و هایما S. ۷ اتوماتیک نیز دارای سه ستاره کیفی هستند. خودرو‌های هاوال H. ۲، هیوندای ACCENT، هیوندای I. ۲۰ و سراتو نیز دارای چهار ستاره کیفی هستند. سوزوکی گراندویتارا و پژو ۲۰۰۸ نیز چهار ستاره کیفی کسب کرده‌اند.

ممنوعیت واردات برنج فعلاً منتفی است

محمد رضا کلامی مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با درخواست یکی از نمایندگان مجلس برای لغو بخشنامه واردات برنج، اظهار کرد: واردات برنج به طور هرساله برای حمایت از کشاورزان در زمان برداشت محصول داخلی ممنوع می‌شود و افزایش قیمت مقطعی برنج در بازار نیز به همین دلیل است. وی افزود: در این شرایط انتقال ارز، برآورد کسری تولید برنج در کشور یک و نیم میلیون تن بود که یک میلیون تن آن به کشور آمده بود و قیمت این محصول در بازار در حال افزایش بود. (به همین دلیل ممنوعیت برداشت برنج برداشته شد) وی ادامه داد: از تاریخ ۹۷/۹/۱ که برداشت برنج کشاورزان تمام شد، دوباره اجازه واردات این محصول داده شد تا کسری این محصول در کشور تامین شود و در صورتی که بعد از این تاریخ برنجی داخلی وجود داشته باشد دست واسطه‌ها و حلقه‌های توزیع است تا با نگهداری آن بتوانند در آینده گرانتر بفروشند. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی گزینه‌ای برای ممنوعیت برنج نداریم، زیرا در غیر این صورت قیمت هرکیلوگرم برنج خارجی در بازار به ۱۱ هزار تومان و برنج ایرانی به ۲۰ هزار تومان می‌رسد. /تسنیم

حمایت نماینده مجلس از افزایش قیمت خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت خودرو‌های مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد، گفت: تعیین میزان افزایش قیمت خودرو‌ها کار تخصصی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. فریدون احمدی با تاکید بر اینکه با توجه به شناور بودن نرخ ارز در بازار تعیین قیمت محصولات دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، عنوان کرد: کارشناسان تعیین میزان افزایش قیمت خودرو‌ها باید مبنایی محاسبه نرخ ارز را مشخص کنند و، زیرا این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. /خانه ملت

افت فروش خودرو رشد اقتصادی انگلیس را کاهش داد

دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد:در سه ماهه منتهی به ماه اکتبر اقتصاد این کشور ۰.۴ درصد رشد کردکه نسبت به سه ماه منتهی به ماه سپتامبر ۰.۲ درصد کاهش داشته است. راب کنت اسمیت از مقامات دفتر ملی آمار انگلیس می‌گوید: پس از آنکه رشد اقتصادی این کشور در فصل تابستان روند خوبی را طی کرد در فصل پاییز، اما شاهد افت رشد اقتصادی هستیم که دلیل آن افت رشد اقتصادی در حوزه خدمات به دلیل کاهش فروش خودرو بوده است. در ماه اکتبر رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس ۰.۱ درصد بوده است. او که هم اکنون مدیر بخش حساب‌های ملی دفتر ملی آمار انگلیس است، می‌گوید: در حوزه فناوری اطلاعات و حسابداری شاهد رشد خوبی بوده‌ایم که بخشی از تاثیر افت فروش خودرو بر کاهش رشد اقتصادی را جبران کرده است.

متهم شدن نیسان به تخلف مالی

دادستان‌های توکیو در نهایت به‌طور رسمی کارلوس گوسن، رئیس پیشین نیسان‌موتور را به اتهام کمتر اعلام کردن میزان درآمد خود متهم کرده‌اند. مراجع قضایی توکیو همچنین مدت زمان بازداشت گوسن را به علت گمانه‌زنی در مورد انجام دیگر جرائم اقتصادی افزایش دادند.  به‌علاوه دادستان‌های ژاپنی کیفرخواستی را علیه شرکت نیسان بنابر اتهام اظهارنامه‌های نادرست مالی تنظیم کرده‌اند که در آن این خودروساز مقصر اصلی رسوایی اخیر شناخته می‌شود. گوسن در ماه گذشته به‌دلیل تلاش برای فرار مالیاتی ۸۸ میلیون دلاری طی پنج سال، در ژاپن بازداشت شد.   او از آن زمان در زندان توکیو برای بازپرسی بازداشت شده است، اما تاکنون به‌طور رسمی متهم نشده بود. نیسان که چند روز پس از بازداشت گوسن او را از ریاست برکنار کرد عنوان می‌کند که گوسن و یک نماینده ارشد دیگر نیسان در آمریکا مسوول این فرار مالیاتی بوده‌اند. وکلای گوسن تا کنون در رسانه‌ها اظهار نظری نکرده‌اند با این حال رسانه‌های ژاپنی می‌گویند که وی همه اتهامات را رد کرده است. /دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار