کد خبر: ۶۹۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 26 December 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عصبانیت رحیم‌پور ازغدی از دانشجویی که از بختیار دفاع کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از دست دانشجویی که از بختیار دفاع می‌کرد، عصبانی شد. حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسمی که در روز دانشجو در دانشگاه فرهنگی خوارزمی برگزار شد، از دست یک دانشجو که از بختیار آخرین نخست وزیر پهلوی دوم دفاع می‌کرد، عصبانی شد. رحیم پور ازغدی در بخشی از پاسخ‌هایش به این دانشجو گفت: شما کتاب نمی‌خوانی چه کارت باید کرد؟ شما که کتاب نمی‌خوانی، باید محکومت کنند به کتابخانه و ۲۳ تا کتاب بخوانی و نمره بالای ۱۵ بگیری؛ زیر ۱۵ قبول نیست تا دیگر درباره بختیار این طوری صحبت نکنی.

احمدی‌نژاد به زبان انگلیسی پیام داد

محمود احمدی‌نژاد با انتشار فیلمی در توییتر خود، میلاد حضرت مسیح را تبریک گفت. به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز، محمود احمدی نژادی، فیلمی را در توییتر خود منتشر کرد و در آن، ضمن تبریک سال نو، سالی پر از شادی و رفاه و صلح برای همگان آرزو کرد. محمود احمدی نژاد گفت: عیسی مسیح همه را دوست داشت و از ما می‌خواست تا به همگان عشق بورزیم.

فریاد بر سر روحانی در صحن علنی مجلس

سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس با واکنش‌ها، تجمعات و اعتراضاتی از طرف نمایندگان معترض به مشکلات حوزه‌های انتخابیه و بودجه تعیین شده همراه بود. حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری صبح سه‌شنبه برای ارائه بودجه سال 98 در صحن علنی مجلس حاضر شد. حسینعلی امیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، دژپسند، معصومه ابتکار، عبدالرضا رحمانی فضلی و رضا رحمانی حسن روحانی رئیس جمهوری را برای ارائه بودجه سال 98 در مجلس همراهی می‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین؛ همراه با حضور روحانی در صحن‌علنی مجلس و آغاز سخنرانی او نمایندگان خوزستان و اصفهان ابتدا به محمدباقر نوبخت اعتراض کردند و پس از آن بعضی از نمایندگان در گوشه‌ای از صحن علنی مجلس به نشانه اعتراض ایستاده‌اند.

برخی نمایندگان از جمله قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه، حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان به دلیل مشکلات حوزه انتخابیه خود دقایقی با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به گفت‌وگو پرداختند که در لحظاتی این مذاکره از طرف خادمی با صدای بلند انجام شد. نمایندگان خوزستان از جمله عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه، مجید ناصرنژاد نماینده شادگان و تعدادی دیگر از نمایندگان این استان در اعتراض به مشکلات و معضلات استان خود و عدم تخصیص بودجه مناسب علی‌رغم آغاز سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گوشه‌ای از صحن علنی مجلس به نشانه اعتراض ایستاده‌اند. بعد از پادرمیانی نعمتی و برخی دیگر از اعضای هیأت‌رئیسه، همه نمایندگانی که در اعتراض به مشکلات حوزه انتخابیه ایستاده بودند به صندلی‌های خود بازگشتند؛ اما هدایت‌الله خادمی همچنان به نشانه اعتراض در گوشه‌ای از صحن ایستاده است.

مرتضوی: منظور آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی از مخروبه قوه‌قضاییه، ساختمان‌های قوه‌ بود

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار شناخته‌شده و فعال سیاسی ملی‌مذهبی در کانال‌اش به‌مناسبت درگذشت هاشمی‌شاهرودی که زمانی رئيس‌ قوه‌قضایی بود، خاطره‌ای نوشته: هاشمی‌شاهرودی هنگام انتصابش به ریاست قوه‌قضاییه اعلام کرد، خرابه‌ای به ‌ارث برده. این جمله بسیاری را نسبت به اصلاح بنیادی دستگاه قضایی امیدوار کرد و روزنامه‌نگاران از جمله من، نقد عملکرد قوه‌قضاییه را به‌قصد اصلاح آن در دستور کارمان قرار دادیم. با این‌حال، یکی از اتهام‌های من در پرونده سال ۱۳۷۹تخریب این قوه بود. در جریان دادگاه، سعیدمرتضوی [که قاضی بود]، انتقادات من از قوه‌قضاییه را «تبلیغ علیه‌نظام» دانست. من در دفاع به سخن آقای شاهرودی اشاره کردم و گفتم: اگر نقدهای من علیه دستگاه‌قضایی، تبلیغ‌ علیه ‌نظام است، پس سخن ایشان که [گفته] خرابه‌ای به ‌ارث برده، مصداق چیست؟ مرتضوی از این پاسخ برآشفت و گفت: «منظور حضرت ‌آیت‌الله ‌شاهرودی، ساختمان‌های قوه‌ قضاییه بوده.» مرتضوی: منظور آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی از مخروبه قوه‌قضاییه، ساختمان‌های قوه‌ بود.

شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس سال آینده فقط۱۰۰هزار تومان مالیات می‌دهند؟

بررسی جداول بودجه سال آینده نشان می دهد میزان مالیات پیش بینی شده برای شرکت ها و مؤسسات وابسته به استان قدس رضوی یک میلیون ریال است. در جدول شماره ۵ که درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی را شامل می شود، مالیات شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی یک میلیون ریال برابر با صد هزار تومان پیش بینی شده است. این بدان معنا نیست که مالیات شرکت های آستان قدس رضوی در سال آینده صد هزار تومان است ، بلکه به دلیل مشخص نبودن میزان مالیات پرداختی این عدد در جدول بودجه سال آینده پیش بینی شده است. پیش بینی عدد یک در جدول شماره ۵ و جدول شماره ۹ به مفهوم آن است که هر مبلغ مالیاتی که توسط شرکت ها و موسسات وابسته به آستان قدس پرداخت می شود، به همان میزان به آنها بازگردانده خواهد شد. / خبرآنلاین

طرح جریمه سربازان غایب در بودجه ۹۸ متوقف شد

دریافت جریمه غیبت سربازی به منظور اعطای معافیت به مشمولان خدمت وظیفه عمومی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پیش بینی نشده است. سال گذشته دولت با پیش بینی دریافت جریمه از کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند، امکان اعطای معافیت را فراهم کرد اما در سال جاری این بند از لایحه بودجه سال آینده حذف شده است. دریافت جریمه بر حسب مدرک تحصیلی از دیپلم تا دکترای تخصصی رشته های علوم پزشکی و بالاتر درجه بندی می شد و مبالغ بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان را در بر می گرفت. در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده اما بندی در این خصوص پیش بینی نشده است.

تلاش‌های یک نماینده، علیه وزیر نفت

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به محکومیت توتال در دادگاه فرانسه گفت: در قراردادهای نفتی دوران مدیریتی آقای زنگنه با توتال، استات‌اویل و کرسنت، فساد اقتصادی رخ داده و این امر در دادگاه‌های خارجی اثبات شده است. برخی مقامات در دوره مدیریتی آقای زنگنه بر وزارت نفت، با دریافت رشوه قراردادهایی را به نفع کشورهای بیگانه منعقد کرده‌اند و از این ‌روی، باید قوه ‌قضائیه به بررسی این پرونده‌ها ورود کند./شرق

روایات متناقض درباره ناپدید شدن دختر حاکم دبی

به دنبال اخبار منتشره درباره ناپدید شدن «لطیفه بنت محمد آل مکتوم» دختر حاکم دبی، وزارت خارجه امارات مدعی شد که وی درحال حاضر در دبی و در کنار خانواده خود به سر می‌برد. عفو بین‌الملل، در شهریور ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود لطیفه بنت محمد آل مکتوم پس از دستگیری توسط افراد ناشناس در جریان فرار از امارات در مکان نامشخصی بازداشت شده است.

روزنامه گاردین انگلیس نیز نوشت، زندگی محمد بن راشد آل مکتوم شاهد اتفاقاتی است که تنها اندکی از افراد از آن مطلع هستند و مهمترین این اتفافات فرار دخترش لطیفه بن محمد آل مکتوم است. /روزنامه جمهوری اسلامی

ظریف از یک رسانه عربی به جهان عرب پیام صلح داد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین، پیام مهمی به جهان عرب ارسال کرد. ظریف در بخش نخست سخنان خود به بررسی تازه ترین مسائل مربوط به توافقنامه هسته ای و خروج آمریکا از آن، تعهدات اروپایی ها پس از خروج آمریکا از این توافقنامه و همچنین همراهی برخی از کشورهای منطقه با سیاست های خصمانه آمریکا پرداخت.

دانشگاه شریف، دریاچه ارومیه را احیا می‌کند

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست گفت: با وجود اینکه می‌گفتند دریاچه ارومیه در حال نابودی است، با همکاری دانشگاه شریف در حال احیای این دریاچه هستیم. بر اساس شرایط محیط زیست باید دو سوم صنعت رو به تعطیلی برود. این مشکلات عمدتا توسط صنایعی صورت می گیرد که بزرگترین پژوهشگاه ها را دارند. برخی صنایع روزانه چندین هزار بشکه نفت می سوزانند و بیش از 400 هزار بشکه نفت تولید می کنند اما 1. 5 میلیون بشکه آن در داخل و 400 هزار بشکه در خارج از کشور سوخت می شود. / خبرآنلاین

هیأت نظارت برای موضوع نماینده سراوان متوسل به ویدئوچک شد

محمدجواد جمالی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان صبح امروز جلسه‌ای را با رئیس گمرک و معاون پارلمانی وزیر اقتصاد برای بررسی اتفاقات مربوط به نماینده سراوان برگزار کرد. در این جلسه بنا شد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان صبح فردا در جلسه ای فوق‌العاده‌ به ادامه مذاکرات بپردازند. به دلیل آن که رئیس جمهور امروز بودجه ۹۸ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، لذا جلسه هیأت نیمه تمام شد و به ادامه آن به فردا موکول شد. در این جلسه درازهی نماینده سراوان حضور نداشت، ایشان به دلیل کسالت نتوانستند حضور پیدا کنند. در این جلسه فیلم اتفاقات آن روز بازبینی شد و رییس گمرک و معاون پارلمانی وزیر اقتصاد نیز توضیحاتی را ارائه کردند. هنوز شکایتی از نمایندگان به دست هیأت نظارت نرسیده است، البته تفاوتی هم نخواهد کرد، چون هیأت رییسه از ما خواسته که پرونده را بررسی کنیم و اگر نماینده ای هم شاکی نباشد ما می‌توانیم به این موضوع ورود کنیم./ ایلنا

علیرضا افتخاری: به خواست مردم، به صداوسیما نمی روم

علیرضا افتخاری در پاسخ به این سؤال روزنامه ایران که «فعالیت شما با رسانه ملی هم کمتر شده» گفت: خواسته مردم است آنها می‌خواهند کمتر به تلویزیون بروم. وی گفت: البته رسانه ملی حق الزحمه چندانی هم پرداخت نمی‌کنند. 40سال است مسئولان رسانه ملی آثار مرا پخش می‌کنند و هیچ حق مؤلفی پرداخته نمی‌شود، اگر تا به امروز برای هر کدام از آثارم یک ریال پرداخت شده بود، شرایط مالی من این‌گونه نبود. باید به هنرمند کمک شود و عزت بیشتری به او بگذارند؛ اما متأسفانه کمتر توجه می‌شود چرا که خود موسیقی هم هنوز بلاتکلیف است، نمی‌دانند حرام است یا حلال. تلویزیون سیاست خود را دارد و راه خود را می‌رود؛ کاری هم به کار مردم ندارد. یک هنرمند باید با آثارش به تلویزیون راه یابد، نه با واسطه‌ها و ضابطه‌ها. وظیفه هنر، غفلت زدایی است و کمک به خوب زندگی کردن و خوب زیستن است اما متأسفانه کمتر توجه می‌شود. /خبرآنلاین

سرنوشت مبهم خانه تاریخی که به رامبد جوان واگذار شده بود

خانه تاریخی دبیرالملک که تحت بهره برداری انجمن فراغت به ریاست رامبد جوان است، رها شده و کاربری مشخصی ندارد. شهرداری پس از تذکر، قصد پس گرفتن این بنای تاریخی را دارد. درهای خانه دبیرالملک عودلاجان تهران را بسته‌اند و گردشگرانی که پا در محله عودلاجان می‌گذارند و نام خانه فراغت یا خانه تاریخی دبیرالملک را شنیده‌اند، تنها با یک حیاط خالی و درهای بسته مواجه می‌شوند. اتفاقی که مدت‌هاست ادامه دارد و موجب اعتراض گردشگران شده است. خانه دبیرالملک در محله تاریخی عودلاجان تهران دو سال پیش به انجمن فراغت ایران به مدیریت رامبد جوان واگذار شد تا نخستین خانه فراغت ایران در این بنای تاریخی برپا شود تا هم به این بنا و هم به محله پر چالش عودلاجان رونقی بخشیده شود. اتفاقی که در عمل هرگز نیفتاد و اکنون حضور اسمی انجمن فراغت ایران در این بنا و رها کردن آن و نداشتن هرگونه کاربری مناسب به چالشی برای شهرداری که مالک این بناست، تبدیل شده است؛ واگذاری که حالا مشخص است که از ابتدا هدف و برنامه مشخصی نداشته و حتی هزینه‌های آن نیز بر دوش بودجه عمومی شهر تهران بوده است. /چمدان

واکنش امام جمعه آبادان به عرضه آبزیان حرام گوشت

امام جمعه آبادان با اشاره گزارش های مفصل و متعددی از سطح شهر در زمینه عرضه آبزیان غیر شرعی، از جلوگیری عرضه و برخورد جدی با خاطیان خبر داد. حجت الاسلام علی ابراهیمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گزارش های مفصل و متعددی از سطح شهر در زمینه عرضه آبزیان غیر شرعی، توسط مردم مؤمن آبادان به ما رسیده است. وی افزود: عرضه این گونه آبزیان هم از لحاظ شرع و هم از لحاظ سلامت مشکلات فراوانی را بوجود می‌آورد. ابراهیمی پور به تبلیغات خلاف واقع در خصوص عرضه آبزیان غیر شرعی توسط افراد سودجو اشاره کرد و گفت: در اذهان مردم تبلیغات می‌کنند و این آبزیان را برای مردم جا می‌اندازند که فلان آبزی برای رفع بیماری‌های مختلف و یا برای رفع مشکل بسیار مفید است. وی تصریح کرد: البته اگر این تبلیغات را انجام ندهند که مشتری برای خود پیدا نمی‌کنند. اتفاقاً گاهی افراد سودجو از این موضوع استفاده کرده و تبلیغات پر زرق و برقی را نیز برای رسیدن به اهدافشان انجام می‌دهند.

پانزده کارگر بازداشتی نیشکر هفت تپه تبرئه شدند

وکیل مدافع کارگران بازداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، از صدور قرار منع تعقیب برای ۱۵ نفر از کارگران بازداشتی خبر داد. فرزانه زیلابی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا با اعلام این خبر گفت: اتهام این ۱۵ کارگر که از سوی شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش برای آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شده، اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی بود. این وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت پرونده علی نجاتی عضو سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه هم اظهار داشت: تحقیقات در خصوص اتهام‌های انتسابی به نجاتی و چهار کارگر بازداشتی دیگر از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان فعال اجتماعی دادیاری دادسرای شهرستان شوش ادامه دارد.

کیهان: سرانجام «تَکرار می‌کنم» خاتمی بلیت مترو ۱۰ هزار تومانی بود؟!

کیهان نوشت: عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات با اشاره به صحبت‌های اخیر محمود میرلوحی، مبنی بر اینکه قیمت واقعی بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است و قیمت فعلی باید گران‌تر شود! نوشت: «به جای سخن گفتن از بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو به اصلاح ساختار گل و گشاد شهرداری بپردازید و شهرداری را هوشمند و چالاک بکنید.» جای تأمل بسیاری وجود دارد که شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران به چه سطحی از کارکرد و عملکرد رسیده است که صدای انتقاد از آن از ستاد اصلاحات نیز بلند شده است. غیر از بحث گران شدن بلیت مترو، این نخستین باری نیست که اصلاح‌طلبان شورای شهر پنجم بر لزوم گران‌سازی تهران بزرگ تأکید کرده‌اند. دغدغه رمضان‌زاده به‌ عنوان یک حامی ستادی شورای شهر برای گران‌تر نشدن تهران بزرگ نیز قابل تمجید است، اما مشخص نیست که این دلسوزی دیرهنگام که صور مهمتر آن در هنگام «تَکرار می‌کنم» بیان نشد، چه تأثیری بر عملکرد شورای شهری بگذارد که برنامه مدون آن تخریب قالیباف، شاهکارش انتصاب سه شهردار و عملکردش زمزمه برای گران‌سازی بیشتر تهران در کنار بی‌عملی بوده است.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار