کد خبر: ۶۹۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 28 December 2018

هفت سال پیش، شنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ که تقریبا ۱۰ ماه از آغاز بحران گذشته بود، بشار اسد در واکنش به اقدامات کشورهای عربی علیه سوریه، حرف ماندگاری زد. 

اسد در جمع گروهی از جوانان در کاخ «الشعب» گفت «آن دسته از برادران عرب ما که الان علیه ما توطئه می‌کنند، بعد از بحران بزودی آنها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند». 

رئیس جمهور سوریه این حرف را در پاسخ به سوالی درباره موضع برخی کشورهای عربی علیه سوریه بیان کرد و توضیح داد که «این‌ها جدید نیست برای ما. ما مردم اصیل عرب هستیم و از عروبیت خود دست نمی‌کشیم». 

اکنون هفت سال از آن روز گذشته و عمر البشیر رئیس جمهور سودان که طی سال گذشته روابط خوبی با عربستان و امارات برقرار کرده، هفته گذشته به عنوان اولین رئیس جمهور عربی به دیدار بشار اسد در دمشق رفت. 

یک هفته بعد، روز پنجشنبه (۲۶ دسامبر) وزارت امور خارجه امارات رسما از بازگشایی سفارت این کشور در دمشق خبر داد.

برخی منابع دیپلماتیک به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفتند که دولت بحرین نیز قصد دارد سفارت خود در پایتخت سوریه را سریعا بازگشایی کند

انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۲ در دومین سال بحران سوریه خواستار تسلیح معارضان برای کسب دستاوردهای سیاسی شده بود، امروز در توجیه بازگشت کشورش به دمشق گفت، بررسی تحولات سبب شد ابوظبی به دمشق بازگردد. 

ابوظبی در بیانیه بازگشایی سفارت خود در دمشق، «جمهور عربی سوریه» را «کشور برادر» خواند و مدعی شد که بازگشایی سفارت، «نقش کشورهای عربی را در حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری عربی سوریه فعال می‌کند و سبب دور شدن خطر مداخلات منطقه‌ای در امور این کشور می‌شود».

امارات در حالی از نقش کشورهای عربی در حمایت از دمشق سخن می‌گوید که به همراه عربستان، قطر و مصر و بحرین، عضویت سوریه اتحادیه عرب و جلسات مرتبط با آن را در نوامبر ۲۰۱۱ تعلیق کردند.

«عبدالحکیم النعیمی» کاردار جدید امارات در سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که بازگشایی سفارت امارات، مقدمه‌ای برای بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورها در دمشق است. 

بشار اسد در نوامبر ۲۰۱۱ همچنین گفته بود که «ما می‌دانیم که سرنوشت سوریه این است که از دست توطئه آنها در آرامش نباشد. بعد از آنکه از جنگ کنونی پیروز بیرون آمدیم، توقع نداشته باشید تا زمانی که به آمریکا نه می‌گوییم، آرامش داشته باشیم». 

پس از آغاز بحران سوریه از اوایل سال ۲۰۱۱ ، چند کشور عربی سفارت خود در دمشق را در اعتراض به آنچه آن را سرکوب اعتراض‌ها نامیدند، بستند. اما با روشن شدن ماهیت بحران و موفقیت های ارتش سوریه در بازپس‌گیری خاک این کشور از گروه‌های تروریستی، اکنون زمزمه‌ بازگشایی سفارتخانه‌ها در سوریه آغاز شده است. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار