کد خبر: ۶۹۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ 01 January 2019

حاشیه های مربوط به کربلای 4 و پس از آن تخریب سردار محسن رضایی از آنجا آغاز شد که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حساب مجازی خود با تحلیل عملیات کربلای چهار نوشت:‌ «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم.» اگرچه منطور این بود که شرایط به گونه ای پیش رفت که عملیات کربلای 4 تبدیل به عملیات فریب شد و برداشت ها از این عملیات این گونه، سخنی که بسیاری از کسانی که جنگ را درک کرده و در فرماندهی جنگ نقش داشته اند از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی و برخی فرماندهان دفاع مقدس آن را مورد اشاره قرار دادند، آنها که منتظر فرصتی برای تخریب بودند، بلافاصله آتش تهیه کار را مهیا کردند.

به گزارش «تابناک»، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری جزو اولین کسانی بود که واکنش تندی به سخنان محسن رضایی نشان داد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «فرمانده کل»؛ سلام بر شما؛ ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از منورهای چلچراقی دشمن مانند روز روشن شده بود. بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچ گاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت.

توسل مشاور رئیس‌جمهور به دروغ برای اثبات یک ادعا

هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید، هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد. برادر محسن بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز.

وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سؤالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران در باره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید. شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سؤالات سخت آماده کنید.»

مهمترین قسمت این واکنش آنجایی است که «حسام‌الدین آشنا» در ادامه جدال مکتوب خود با محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴، خاطره‌ای از سردار «مهدیقلی رضایی» را به نقل از کتاب «لشکر خوبان» منتشر کرد که البته هم سردار مهدیقلی رضایی و هم سردار امین شریعتی این نوشته آشنا را ساختگی، تحریف شده و خالی از واقعیت خواندند. آشنا روایت کرده بود که «داخل سنگر شدم، امین آقا (سردار شریعتی) پای بیسیم دوزانو نشسته بود. پرسیدم کی به آب بزنیم؟ گفت: حتی ساعت عملیات هم لو رفته ولی آقا محسن (رضایی) قبول نمی‌کند که عملیات لغو شود. تو به غواص‌ها بگو به‌محض شلیک از طرف دشمن برگردند.»

هرچند حسام الدین آشنا پس از آنکه فهمید دچار ذوق زدگی شده و مطلبی را بدون راستی آزمایی منتشر کرده که از اساس صحت نداشته است دست به اصلاح زد و تکذیبه نویسنده کتاب لشکر خوبان را بدین شرح در صفحه مجازی خود منتشر کرد: شماره صفحه مورد ادعا از کتاب لشکر خوبان صفحه های ۴۷۸ و۴۷۹می باشد و عین مطلب آمده به صورت زیر هست که کلا با مطلب شما متفاوت است و نمی دانم چگونه و از کجای کتاب برداشت کردید.

عین مطلب کتاب

به قرارگاه تاکتیکی فرماندهی رسیدم. رفتم داخل سنگر. برادر امین کنار بی سیم‌های زیادی نشسته بود. جویای وضع بچه‌ها شد گفتم"بچه‌ها را اماده کردیم. آماده حرکتن

خدا به همراهتان برادر امین ... این را که گفتم، امین آقا فهمید که بدون سؤال آنجا نیامده ام. با توجه به وضعیت، اگه وقتی وارد آب شدیم درگیری شروع شد، چی کار کنیم؟ بیایید بیرون ... ادامه ندید. اگه وسط آب رها بودیم و درگیری شروع شد، چی؟ آنوقت خودتونو به نزدیکترین ساحل برسونید. اگه به ام الرصاص نزدیک بودید، برید اونجا. و اگه به بوارین نزدیک بودید، برید اونجا و اگه نزدیگ خط خودمان بودید، سریع برگردید. هرچند مشاور فرهنگی رئیس جمهور که ناچار به انتشار اصلاحیه شده، توضیح نداده که نوشته کذب اولیه‌ای که منتشر کرده از چه منبعی به دست او رسیده، بر چه اساس درخواست شده چنین مطلبی را بدون راستی آزمایی منتشر کند و البته در این بین عذرخواهی هم در کار نبود.

حمایت سردار علایی از محسن رضایی

سردار حسین علایی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس جزو اولین کسانی بود که به حمایت از سردار محسن رضایی پرداخت و گفت: عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ هر دو بخش هایی از یک عملیات سرنوشت ساز هستند که با هم طراحی شدند اما برای ایجاد غافگیری، تلاش شد به ارتش عراق نشان داده شود که عملیات بزرگ سالانه ایران، همان عملیات کربلای ۴ بوده که انجام شده است و با عقب بردن نیروها از منطقه عملیاتی به ارتش عراق وانمود شد که رزمندگان اسلام قصد انجام عملیات دیگری را ندارند تا ارتش عراق فریب خورده و بتوان عملیات کربلای ۵ را انجام داد.

دو هفته پس از کربلای 4 و در حالی که عراقی‌ها تصور می‌کردند ایران دیگر قصد عملیات را ندارد، در اقدامی ایذایی عملیات کربلای 5 در تاریخ 19 دی 1365 انجام شد که در جریان آن، حدود 150 کیلومتر از شلمچه آزاد و قسمت‌هایی از جنوب عراق به تصرف رزمندگان ایران درآمد.

سردار حسین علایی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفت و گویی با تابناک به برخی ابهامات و پرسش‌های کلیدی درباره این عملیات‌ها پاسخ داده است: در سال ۱۳۶۵ جمهوری اسلامی ایران به دنبال انجام یک عملیات سرنوشت ساز بود تا بتواند ضربه ای اساسی به ارتش صدام وارد کند و جنگ را به سوی پایان ببرد. طرح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام یک عملیات بزرگ از دو محور یکی با عبور از اروندرود و حمله به مواضع سپاه هفتم ارتش عراق به منظور توسعه سرپل عملیات فاو بود و دیگری نیز عبور از محور شملچه برای نزدیک شدن به شرق بصره با حمله به مواضع سپاه سوم ارتش بعثی بود.

بعد از آن که عملیات کربلای ۴ در شب چهارم اسفند ماه ۱۳۶۵ به عنوان عملیات بزرگ سرنوشت ساز با ناکامی مواجه شد و به دلیل هشیاری دشمن به موفقیت نرسید و در همان مراحل اولیه متوقف گردید، قرار شد با توجه به موفقیتی که دو لشکر ۵۷ ابوالفضل و ۱۹ فجر در عبور از آبگرفتگی شلمچه داشته اند، تمرکز قوا برای عبور از شلمچه انجام گیرد که دو هفته بعد در ۱۹ دی ماه این عملیات انجام گرفت و اسم آن کربلای ۵ گذاشته شد.

در واقع عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ هر دو بخش هایی از یک عملیات سرنوشت ساز هستند که با هم طراحی شدند اما برای ایجاد غافگیری، تلاش شد به ارتش عراق نشان داده شود که عملیات بزرگ سالانه ایران، همان عملیات کربلای ۴ بوده که انجام شده است و با عقب بردن نیروها از منطقه عملیاتی به ارتش عراق وانمود شد که رزمندگان اسلام قصد انجام عملیات دیگری را ندارند تا ارتش عراق فریب خورده و بتوان عملیات کربلای ۵ را انجام داد.

توئیت برادر عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره کربلای 4

نیروهای نهاد ریاست جمهوری در دولت «حسن روحانی» به همراه برخی چهره های اصلاح طلب بیشترین واکنش ها را به سخنان محسن رضایی نشان دادند و راست و دروغ را برای قدرت گرفتن هجمه های خود آمیختند. بعد از مشاور فرهنگی رئیس جمهور که کلا به انتشار یک مطلب دروغ پرداخته بود، این بار نوبت به «پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهوری رسید که در حساب توییتری خود به موضوع کربلای 4 بپردازد.

او اینطور نوشته است: «‌جزو اولین نفراتی بودم که زمستان ۶۵ در جنوب جزیره بوارین، روبروی ام الرصاص، باپیکر تکه تکه جمع زیادی از شهدای ‎غواص و قایقران عملیات ‎کربلای چهار مواجه شدم. هنوز هم مواجهم... اگر آقای محسن رضایی می گوید فرمانده عملیات فریب بوده است؛ عیبی ندارد! خودش می داند و ارواح مطهر آن شهدا.» حال اینکه چنین فردی که سال ها مدیریت یک خبرگزاری و چند روزنامه را بر عهده داشته است، چطور این موضوع را درک نکرده و تحت تاثیر تبلیغات تخریبی در این زمینه قرار گرفته است؟

دفاع وزیر ارشاد از دفاع مقدس و محسن رضایی

اما «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر خلاف سایر چهره های دولت روحانی ضمن دفاع از دستواردهای دفاع مقدس و ایستادن در مقابل تخریب ها در حساب توییتری خود نوشت: «‌دفاع مقدس فراز و فرود داشت، اما به دور و بر بنگریم: صدام و حزب بعث ساقط شد، دولت عراق و شامات داعش به تاریخ پیوست. تکفیری‌ها در سوریه ناکام ماندند و سفارتخانه‌های حامیان در رقابت بازگشایی‌اند و... در اوج عزت منطقه‌ای، دستاورد هشت‌ساله دفاع را به حراج نسپریم.»

علیرغم تخریب های برخی چهره های اصلاح طلب نظیر «مصطفی تاجزاده» و در کنار آن تبلیغات خارجی که درباره این موضوع می شد افراد زیادی هم به حمایت از فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس پرداختند و تخریب کنندگان بردار محسن را مورد سؤال قرار دادند. «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله این افراد بود که خواستار پاسخگویی به این مسأله از سوی تخریب کنندگان محسن رضایی شد: «کسانی که در عصر جهاد مشغول زندگی‌ خود بودند باید پاسخگو باشند.»

این روزها سالگرد عملیات کربلای۴ و شهادت غریبانه غواصهاست. رسانه‌های بیگانه و چند نفر از دولتی‌ها مثل آقای آ‌شنا و... به گونه‌ای جوسازی کرده‌اند که گویا هزاران شهید داده‌ایم و دکتر محسن رضایی آن را حرکتی انحرافی دانسته است. حال آنکه اساسا خود این آدم‌ها زمان کربلای ۴ در خانه‌ها نشسته بودند.

این تیپ‌ افراد برخلاف رزمنده‌ها و شهدای دانشگاه امام صادق (ع)، از آن امام صادقی‌هایی بودند که در آن زمان جبهه نمی‌رفتند، بعدها هم یک روز معمم بودند و یک روز عمامه‌ها را برمی‌دارند، روزی در وزارت اطلاعات بودند و روزی با خارج نشین‌های معاند هم‌صدایی می‌کنند.

به نظر می‌رسد این حرف‌ها نشاندن بدهکار به جای طلبکار است. نمونه‌های دیگری هم مثل مسئول پیشین سازمان سینمایی وزارت ارشاد، از همین جبهه ندیده‌ها بودند که جزئی از مسئولین شدند.»

آقای رضایی که منظور خود را توضیح داد، ولی توقف کربلای ۴، نتیجه خیانت منافقین و ماهواره‌های آمریکا و... بود. در کربلای ۴ من از نزدیک شاهد ماجرا بودم. در کنار غواص‌ها از جاده شهید صبوری در جبهه جزیره بوارین مجروح شدم. به جای طلبکار شدن بدهکارها، باید امروز روح پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری را در کسانی که در عصر جهاد، مشغول زندگی‌شان بودند و امروز بر گردن مردم سوارند، به وجود آورد.

یاسر جبرائیلی: فَاستَقِم کَما اُمِرت... آقا محسن!

سایر جبرائیلی فعال رسانه ای اصولگرا هم درباره این ماجرا چنین نوشت: آقا محسن درباره عملیات کربلای چهار حرف جدیدی نزده است. او بارها و بارها طی سالیان دراز ماجرا را روایت کرده بود. اما چرا ناگهان یک توئیت به مناسبت سالروز عملیات -که در انتخاب واژگانش دقت نشد- بهانه چنان حملات سنگین و بی‌سابقه‌ای به او می‌شود؟

مسأله کاملا روشن است. او امروز تیر و ترکش می‌خورد چون دقیقا به میانه میدان جنگی دیگر آمده است. جنگ بر سر اصل ولایت فقیه است. لیبرال‌ها می‌گویند ولی فقیه باشد و نقشش در نظام اسلامی به پند و موعظه و نصیحت محدود شود، اما برادر محسن جایی ایستاده است که باید نظارت کند تا به سیاست‌های کلی تعیین شده از طرف ولی فقیه بی‌اعتنایی نشود. همه دعوا بر سر این است که کاری کنند تا هیأت عالی نظارت منفعل شود و به وظایف تاریخی خود عمل نکند، کما اینکه تاکنون توانسته‌اند با این دست شارلاتان‌بازی‌ها، سابقون انقلابی و بزرگان بسیاری را منفعل کرده و بلکه با خود همراه سازند.

چند روز پیش که لیبرال‌ها این جنجال را علیه او به پا کردند پیام دادم که اگر شما سر قضیه نظارت کوتاه بیایید. همین لیبرال‌ها مدافع عملکرد شما در جبهه هم می‌شوند. پاسخش محکم و راسخ بود: "مگر گردنم را بزنند که کوتاه بیایم".

آقا محسن! امروز شما در تنگه احد زمانه ایستاده‌اید. میدان جنگ است و پیروزی، جانفشانی می‌خواهد؛ و البته که گذشتن از آبرو، از تقدیم جان سخت‌تر است.

فَاستَقِم کَما اُمِرت که ان‌شاءالله حزب الله پیروز این میدان نیز خواهد بود. هُو الّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِه و بِالمُؤمنین...

در نهایت غائله ای که برخی دنبال مطرح کردن آن برای پیگیری مقاصد سیاسی خود بودند، امروز جواب گرفت و پایان یافت، چون پس از حواشی مطرح درباره توییت سردار محسن رضایی، برنامه حالا خورشید به بررسی این رویداد با حضور سردار قاسم سلیمانی و سردار محسن رضایی پرداخت.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و از فرماندهان لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس، صبح امروز در برنامه «حالا خورشید»، درباره صحبت‌های اخیر پیرامون عملیات کربلای 4 و توئیت اخیر محسن رضایی، اظهار داشت: در موضوعی که بیان می‌شود، نباید شخصیتی که در هشت سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را بر عهده داشته است، مورد انتقاد و حتی عقده‌گشایی و شماتت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود نه فرعی، اظهار داشت: ما عملیات‌هایی داشتیم که در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم و در 6،5 ماه برای آن کار می‌کردیم اما به موفقیت نرسیدیم. در عملیات رمضان هم تا حدود اهداف اساسی رسیدیم اما به نتیجه نرسید. در والفجر مقدماتی که کارهای فراوانی پیرامونش صورت گرفت اما به نتیجه نرسید. ما 5،6 عملیات داشتیم که منجر به موفقیت نشد لذا ما در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم.

وی افزود: عملیات کربلای 4 جزو عملیات اصلی بود اما اینکه چرا عملیات لو رفت باید بگویم جمعی تصمیم‌گیرنده برای جنگ بودند و منطق نظامی وجود دارد و ما در همه عملیاتها نسبتی از لورفتگی را داشتیم، مثلا عملیات والفجر 8 که غافلگیرانه بود من در کنار رودخانه بودم و دیدم وقتی غواصان به آب زدند دشمن در حال شلیک به رودخانه است لذا اگر ما چنین تصوراتی را مبنا قرار می‌دادیم هیچ عملیاتی را نمی‌شد انجام داد.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: وقتی در حین عملیات کربلای 4 با مواجهه شدید دشمن روبه رو شدیم و فهمیدیم امکان مقابله و عبور از ام‌الرصاص وجود ندارد، تصمیم‌گیری شد که عملیات متوقف شود.

سردار سلیمانی: نباید علیه محسن رضایی عقده‌گشایی کرد

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه وقتی در فاصله کمتر از 15 روز عملیات کربلای 5 را انجام دادیم و بزرگترین موفقیت را کسب کردیم، گفت: آن زمان هم ما با عملیات موافق نبودیم و بحث می‌کردیم اما مرحوم آقای هاشمی اصرار داشتند که عملیات انجام بگیرد. در عملیات کربلای 5 تصور این بود که دشمن در آنجا هم هوشیار است و فرماندهان موافق نبودند اما فرماندهی جنگ موافق عملیات بود.

وی افزود: تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای 5 که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم، این بود که کربلای 4 عملیات فرعی بوده و این تصور در دشمن وجود داشت.

سردار سلیمانی با بیان اینکه جنگ به اندازه کافی منطق برای دفاع از خودش دارد، اظهار داشت: جنگ ما مردمی و معنوی‌ترین جنگ بود. من همه جهادها را دیدم و هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست. ما فرماندهی بزرگ، حکیم و جامع‌الشرایط مثل امام داشتیم که با کسی رودربایستی نداشت.

وی در جمع‌بندی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: اولا اینکه نمی‌توان عملیات را به بهانه اینکه دشمن آن را فهمیده لغو کرد و نمی‌توانیم این را مبنا قرار دهیم، در این صورت هیچ عملیاتی نمی‌توانستیم انجام دهیم. مثلا عملیات بیت‌المقدس هم لو رفته بود، شب عملیات فتح‌المبین که به پای عملیات رفتیم مجبور شدیم برگردیم و به همین دلیل براین مبنا هیچ عملیاتی قابل انجام نبود. ثانیا وقتی با سرعت 15 روز بعد عملیات کربلای 4، کربلای 5 را انجام دادیم و ما را به کناره بصره رساند، دشمن متوجه شد کربلای 4 فریب بوده و عملیات کربلای 5 اصلی بوده است.

سردار سلیمانی افزود: دشمن وقتی که کربلای 5 را انجام دادیم و به کانال ماهی رسیدیم، به این نتیجه رسیدند که عملیات کربلای 4 فریب بوده حتی در کربلای 5، تک فریب انجام دادیم تا عملیات موفق شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت نگاه نمی‌کردیم در صحنه مقابل چه اتفاقی می‌افتد. در عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران، شاید چندان این عملیات را جدی نمی‌دانستیم؛ اما وقتی آقای هاشمی گفت امام فرمودند "به بچه‌ها بگویید که مهران را پس بگیرند"، این انگیزه‌ای برای ما شد و هیچ وقت جنگ درگیر موضوعات نفسانی نبود.

محسن رضایی: بحث فریب بودن عملیات‌ها و اینکه از کربلای 4 به والفجر 8 تعمیم می‌دهند، درست نیست.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه حالا خورشید حاضر شده بود درخصوص توییت اخیر خود درباره کربلای 4 گفت:‌ اظهاراتی که سردار قاسم سلیمانی در این زمینه داشت را تأیید می‌کنم. وی نیز در این عملیات نقش موثری داشت. لشکر 41 ثارالله از لشکرهای عمل کننده عملیات کربلای چهار بود و در عملیات کربلای 5، نیز از لشکرهای موفق بود.

وی با بیان اینکه ما در هیچ عملیاتی در دفاع مقدس غافلگیری 100 درصد نداشتیم، ادامه داد: عراق در زمان جنگ نه تنها بر تانک، توپخانه و هواپیما مسلط بود؛ بلکه از لحاظ اطلاعاتی، سیستم اطلاعاتی تمام دنیا در اختیارش بود و منافقین نیز از خانه‌های ما در تهران، اهواز و کرمانشاه اطلاعات جمع آوری می‌کردند و به صدام می‌دادند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ما در شرایط لو رفتگی پیروزی‌هایی در جنگ به دست آوردیم که این از افتخارات جنگ بود، گفت: زمانی که همه چشم‌ها بر ما متمرکز بود، این جنگ را به پیروزی رساندیم. بحث لو رفتن اتفاقا از افتخارات جنگ است. از این بعد ما نمی‌توانستیم حالت غافلگیری 100 درصدی داشته باشیم و جنگ را در محیط لورفتگی با موفقیت به پایان رساندیم.

رضایی با بیان اینکه هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه می‌شویم و آن اینکه "عملیات کربلای 4 لو رفته است، هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان ما توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند"، اظهار داشت: بنده یک توئیت زدم و خواستم از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم.

** خواستم از یک زاویه دیگر به این موضوع کربلای 4 نگاه کنیم

وی ادامه داد: نظرم این بود که ما عملیات کربلای 4 را تبدیل به فریب کردیم و چند روز بعد یک عملیات بزرگتر انجام شد که برداشتهای متفاوتی از این گفته بنده شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عملیات کربلای 4 برای این انجام شد که ابتدا قرار بود از اروند عبور کنیم اما وقتی دیدیم این اتفاق نمی‌افتد از شلمچه عبور کردیم، عنوان کرد: پس از 9 ساعت از آغاز عملیات بحث عقب‌نشینی مطرح شد. عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود اما عملیات بزرگ نبود. پس از آغاز عملیات، قدری تأمل کردیم تا تصمیم‌گیری کنیم که آیا عملیات ادامه پیدا کند یا خیر؟

**985 نفر در عملیات کربلای 4 شهید شدند

رضایی با تأکید بر اینکه عملیات کربلای 5 محصول فریب در کربلای 4 بود، اضافه کرد: در چهار روز ابتدایی عملیات کربلای 4 شهدا 991 نفر اعلام شد اما در روز چهاردهم یعنی 17 دی ماه پس از آمارگیری نهایی مشخص شد 985 نفر آمار نهایی شهداست. این درحالی بود که در کربلای 5 ما سه تا چهار هزار شهید داشتیم.

وی تصریح کرد: از مزایای عملیات‌های کربلای 4 و 5 این بود که جهانیان برای اولین بار بود که فهمیدند، صدام نمی‌تواند دیواری در مقابل ایران باشد و پس از آن بود که قطعنامه 598 صادر شد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه اگر عملیات کربلای 4 نبود کربلای 5 نیز شکل نمی‌گرفت و دشمن به فاو حمله می‌کرد، افزود: اگر این اتفاق نمی‌افتاد جنگ تا به امروز ادامه داشت و غائله کویت و عراق شکل نمی‌گرفت. امروز نیروهای ما و عراق در پشت مرزها آماده جنگ بودند و پایان جنگ هم کمتر از آزادسازی سرزمین‌ها نبود.

رضایی تصریح کرد: سعی می‌کنم پس از این در توئیتر کمتر صحبت کنم و در فضای بازتر اظهار نظر کنم تا شبهاتی پیش نیاید.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کشور امروز شرایط بسیار حساسی است، ادامه داد: از سیاسیون انتظار نداشتم که این گونه به بنده پاسخ دهند. قصد رویارویی با آنها را ندارم و به آنها پاسخی هم نمی‌دهم؛ اما از آقایان درخواست دارم، حاشیه سازی نکنند و به معیشت مردم توجه کنند و مراقب دشمن باشند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در توضیح کلمه فریب استفاده شده در توئیترش گفت: ترامپ سعی دارد اواخر امسال یا سال آینده به قول خودش به ما رو دست بزند. به خاطر همین بود که ناوهایش را به کره شمالی فرستاد و بحث مذاکره با کره شمالی را مطرح کرد اما رهبر کره شمالی خیلی زود فهمید که آمریکا می‌خواهد آنها را گول بزند و ترامپ نیز می‌خواهد به نوعی با بازی که شروع کرده ما را فریب دهد که ما نباید فریب او را بخوریم.

رضایی با بیان اینکه از همه تصمیم‌گیران و نخبگان می‌خواهم مراقب فریب دشمن باشند، ادامه داد: نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شویم و به دنبال این باشیم که چگونه می‌توانیم نوآوری و کارآفرینی را بسیج کنیم.

وی با بیان اینکه در توئیتی که زدم پشت پرده‌هایی وجود دارد که به دلیل مصلحت کشور نمی‌توانم آنها را بیان کنم، اظهار داشت: امروز در جنگ اقتصادی هستیم و طرح هر مسأله حاشیه‌ای انحراف از این جنگ است.

هرچند به گفته سردار سلیمانی برخی دنبال عقده گشایی علیه محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس بودند و این فرصت را برای رسیدن به این هدف خود از دست ندادند، از اول هم مثل روز روشن بود که منظور چه بود و چطور شد که عملیات اصلی کربلای 4 تبدیل به عملیات فریب شد و دشمن از آن اینگونه برداشت کرد. بسیاری در این روزها راست و دروغ را از نوشته های یک کتاب خیالی تا بیان تعداد چند هزار شهید در جریان عملیات کربلای 4 به کار گرفتند تا از این طریق دبیر مجمع تشخیص را تحت فشار قرار دهند، اما در نهایت مشخص شد که رو سیاهی تنها به ذغال می ماند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار