کد خبر: ۶۹۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 03 January 2019

با وجود عدم اقناع افکار عمومی از حکم صادرشده برای نماینده سراوان، شماری از نمایندگان فراکسیون امید با حمایت از این نماینده حاضر نشدند علیه این حکم موضع گیری کنند؛ برخی از آنها حتی پیگیری این موضوع را غیر اخلاقی خواندند و برخی دیگر از روند رسیدگی به پرونده درازهی اظهار بی اطلاعی کردند؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسید تمایلی به صحبت کردن علیه همکار خود را ندارند.

روز گذشته حجت الاسلام «علیرضا سلیمی»، عضو هیات رییسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی حکم این هیات برای محمدباسط درازهی، نماینده سراوان را تذکر، درج در پرونده و کسر از حقوق اعلام کرد.

به گزارش انتخاب، سلیمی گفت: بر اساس تصمیم نهایی در این هیات مقرر شد درباره این نماینده بر اساس ماده ۶ قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عمل شود.

در ماده ۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس آمده است: در صورت تخلف شرایط و موقعیت ارتکاب یک نماینده به اعمال یک یا چند مجازات محکوم می‌شود که در ادامه آمده است.
الف. – تذکر شفاهی بدون درج در پرونده
ب. - تذکر کتبی با درج در پروند
پ. – اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف
ت. - کسر حقوق از یکماه تا یکسال به میزان یک دوم
ث. – محرومیت از عضویت در مجامع و شورا‌ها یا کمیته‌های تحقیق و تفحص
ج. – محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیات رییسه مجلس و هیات رییسه کمیسیون‌ها چ. – اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رییس مجلس
ح. – اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رییس مجلس

روز ۲۶ آذرماه، انتشار ویدیویی از حضور محمد باسط درازهی، نماینده سراوان، در اداره گمرک حاشیه ساز شد. ‏

در این فیلم، این نماینده مجلس از یک کارمند گمرک درخواست دارد، اما کارمند با رد درخواست او، به درازهی می‌گوید ما از شما ‏دستور نمی‌گیریم؛ نماینده سراوان هم در پاسخ، به این کارمند هتاکی می‌کند. در این هنگام یکی دیگر از ارباب رجوع‌های بانک ‏وقتی می‌فهمد فرد هتاک نماینده مجلس است، به سمت درازهی رفته و او را بیرون می‌کند. ‏

در ادامه، اداره گمرک با اعلام اینکه نماینده سراوان فقط ۱۲ دقیقه در محوطه گمرک بود، اعلام کرد که او با یک لکسوس آبی رنگ آمده بود، اما اینکه خودرو متعلق به همان واردکننده بوده یا نه، در حال بررسی است.

پس از این اتفاق، مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی به این موضوع پرداخت. اما انتشار فیلم سخنان درازهی در این جلسه نیز حاشیه ساز شد. او می‌گفت: اگر نمایندگان در این مورد اقدامی انجام ندهند فردا روز نوبت خود آن‌ها خواهد شد.

حاشیه‌های موضوع یک واردکننده خودرو، به راهرو‌های پارلمان نیز کشیده شد. دُرازهی پس از پایان نشست علنی روز یکشنبه مجلس در پاسخ به این سوال که توضیحی درباره حواشی اخیر بدهید، گفت: سوال نپرس و دنبالم نیا؛ سرما می‌خوری، گلویم درد می‌کند؛ همه چیز در سایتم هست. او در پاسخ به این سوال که همه موارد در سایت شما مطرح نشده، گفت: به طور ربطی ندارد، صحبت نکن.

با این سابقه، بازتاب‌های حکم اعلام شده برای درازهی، نشان می‌دهد که افکار عمومی از این حکم و نحوه برخورد مجلس قانع نشده به طوری که حکم مذکور را ناکافی و ناعادلانه می‌دانند.

اگرچه جنجال ایجادشده بر سر رفتار نماینده سراوان، موضوعی فراجناحی است، اما نکته قابل تامل این خصوص آن است که برخی نمایندگان فراکسیون امید به طور واضح و علنی از او حمایت کردند، به طوری که حتی پیگیری خبرنگاران را غیر اخلاقی خواندند یا بعضا از روند رسیدگی به پرونده درازهی اظهار بی اطلاعی کردند؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسید تمایلی به صحبت کردن علیه همکار خود را ندارند.

در همین خصوص خبرنگار «انتخاب» برای پیگیری جزئیات حکم صادره برای نماینده سراوان با برخی از نماینده‌های عضو فراکسیون امید مجلس تماس گرفت و از آن‌ها در خصوص این موضوع پرسید.

یکی از این نماینده‌ها اصغر مسعودی نماینده استهبان و عضو فراکسیون امید بود که در این باره گفت: من هیچ اطلاعی از حکم نماینده سراوان ندارم.

وی افزود: این حکم از سوی چه کسی و چه نهادی صادر شده است؟ چه کسی به این پرونده رسیدگی کرده است؟

اظهار بی اطلاعی مسعودی در حالی است عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان روز گذشته حکم مربوط به درازهی را به طور علنی در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود.

به جز نماینده مذکور، شمار دیگری از نمایندگان هم در خصوص موضوع نماینده سراوان معتقد بودند پیگیری این موضوع از سمت رسانه‌ها و خبرنگاران بی سوادی رسانه‌ای محسوب می‌شود و خبرنگاران با پیگیری‌های خود نماینده سراوان را به دردسر انداخته اند.

یکی از نماینده‌های تهران نیز با انتقاد از پیگیری خبرنگار «انتخاب»، اظهار داشت: دزد‌ها و قاتلان را رها کرده اید و به موضوع نماینده سراوان می‌پردازید؟ شما با حرف هایتان درازهی را بیچاره کرده‌اید. ضمنا این حکم رسمی نیست و از سوی سخنگوی هیات نظارت هم اعلام نشده، پس سندیتی ندارد و این موضوعات تحمیق خبری محسوب می‌شود.

دو تن دیگر از نماینده‌های عضو فراکسیون امید هم درمورد پرونده درازهی معتقد بود رسیدگی به این موضوع و پیگیری آن نتیجه‌ای ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
کاش با نماینده (اسم شهر محفوظ) هم همین کارها را می کردیداو به مراتب بدتر بی ادبتر بی شحصیتر ...از این اقا بود ولی کاری نکردید این دو حکم متفاوت تصویه حسابش به قیامت جای خدا می افته فکر نکنید گم می شه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار