کد خبر: ۶۹۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 03 January 2019

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت باهنر از کارشکنی در رفع حصر

محمدرضا باهنر درباره فتنه ۸۸ به خبرآنلاین گفت:« زنده بودن بحث فتنه ۸۸ فقط برای عدم تکرار است. من در جایی بیان کردم «به مهندس موسوی گفتم»، بعد بعضی از خبرنگاران این طور برداشت کردند که من با مهندس موسوی ملاقات کردم. برای رفع این مسئله گفتم «ملاقات نداشتم بلکه پیغام رسانه ای به او دادم». الان هم پیغام رسانه ای می دهم نظام اصلا دنبال انتقام گیری و انتقام کشی نیست اما اینهایی که دنبال هستند داستان حصر عوض شود، آیا این تضمین را می دهند که اگر حصری نباشد دوباره آن تکرار نمی شود.

سال گذشته، یعنی سال ۹۶ تقریبا مسئله حل شدن مشکل حصر داشت جلو می رفت، به آن لب آخرش که رسید، یک دفعه آقای کروبی نامه سراسر اتهام را منتشر کرد. حالا این نامه را خودش می نوشت یا بچه هایش می نوشتند، ما فکر می کنیم آیا این پوست خربزه را در آینده نمی توانند {همچنان} زیر پای او بیاندازند؟

برخی معتقدند شاید عناصر پوست خربزه انداز اتفاقا از این طرف هستند چون برخی آقایان طی این مدت با آقای کروبی ملاقات داشتند. نظر شما چیست؟

همه چیز می تواند باشد. یک پزشک هم که مریضی را جراحی می کند و آن مریض می میرد، برخی می گویند «نکند همین پزشک او را کشته باشد». این حرف ها بدون استدلال است. اصلا معتقدم شان نظام بالاتر از این است که بخواهد از کسی انتقام بگیرد اما بحث این است، آیا اگر این مسئله به سمت حل شدن رفت، تضمینی وجود دارد که در آینده تکرار نشود؟ بعضی می گویند «طرف باید اعلام کند تخلفی نبوده است»، من اصلا کاری به این حرف ها ندارم، اقل اقل اقل تضمین این است که خیلی خوب وقتی اینها آزاد شدند دوباره یک علم و کتل برعلیه نظام بالا نبرند.

***

ناگفته‌های امیرعبداللهیان از حمله به سفارت عربستان

حسین امیرعبداللهیان در زمان حمله به سفارت عربستان معاون وزارت خارجه بود. روزنامه شرق در سالگرد آن اتفاق گفت‌وگویی لا او داشته است. امیرعبداللهیان درباره زمان حادثه گفت: «من آن شب طبق روال تا ساعت 9:30 در محل کارم در وزارت خارجه بودم و بعد به منزل رفتم و تا 1:30 بامداد با یک خط تلفن با معاون امنیتی وزارت کشور و با خط تلفن دیگری با حسین صادقی که سفیرمان در عربستان بودند، در تماس بودم و از تهران، کاردار عربستان مطالب را به آنها منتقل می‌کرد؛ درحالی‌که آنها در رزیدانسشان در امنیت کامل بودند. درواقع منازل مسکونی دیپلمات‌های عربستان‌سعودی تحت کنترل ویژه قرار گرفته ‌بود که تعرضی به آنها نشود. یکی از دلایلی که حتی مویی از یک دیپلمات عربستان در این حادثه مفقود نشد و یک قطره خون از بینی هیچ‌کدام از آنها نریخت، به خاطر این تدابیر بود. تا حدود ساعت 12 شب که آقای حسین صادقی از ریاض با من تماس گرفت و گفت مقامات وزارت خارجه عربستان با من تماس گرفته‌اند و می‌گویند سفارت ما مورد تعرض قرار گرفته است...

ناگفته‌های امیرعبداللهیان در سالگرد حمله به سفارت عربستان

 البته بعدا معلوم شد برخی از عوامل سعودی که نیروهای امنیتی در پوشش دیپلماتیک بودند، خودشان در جمع مردم تظاهرکننده بودند و از همان‌جا اطلاعات می‌دادند. بنابراین پیچیدگی رفتار عربستان هم قابل توجه است. یک هفته بعد از حادثه سفارت، یکی از سفرای اروپایی با من در وزارت خارجه ملاقات داشت. ایشان یادداشتی را به من نشان داد (که در اسناد وزارت خارجه هست) سفارت عربستان تمام خودروهای سفارت و دیپلمات‌ها را به فروش گذاشته و به چند سفارتخانه که دوستانشان بودند، داده بودند. زمانی ‌که آن سفیر، موضوع را برای من تعریف کرد، باورش قدری برایم سخت بود اما جمله‌اش که تمام شد از فولدری که در اختیارش بود تصویر یادداشت را درآورد و به من داد. »

***

ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره مدیران آینده قوه قضائیه و آستان قدس

خبرآنلاین نوشته است با صدور حکم ریاست مجمع تشخیص برای آیت‌الله صادق لاریجانی و نزدیک‌شدن پایان دوره ریاست ایشان بر قوه قضائیه از احتمال بالای ریاست رئیسی بر این قوه خبر داده است. این رسانه نوشته است: «هرچند که هنوز این موضوع تایید نشده است اما برخی معتقدند با توجه به اینکه انتخاب رییس قوه قضاییه در این دوره قریب به یقین از درون قوه صورت می گیرد محتمل ترین گزینه با توجه به سوابق مشخص و روشن، ابراهیم رییسی خواهد بود و باز این گمانه زنی وقتی شدت بیشتری گرفت که صبح امروز استعفای سید مرتضی بختیاری قائم مقام آستان با سوابق روشن در قوه قضاییه و وزارت دادگستری بعد از ماهها اصرار وی و مخالفت رییسی پذیرفته شد و احتمال حضور وی در قوه را در کنار رییسی تقویت کرد.»

درصورت هجرت رئیسی از آستان قدس به قوه قضائیه از سه نفر به‌عنوان جانشین ایشان نام بده شده است: «یکی از این گزینه ها حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(س) است. نفر بعدی حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران می باشد و نفر دیگری هم حجت الاسلام محمدی سیرت رییس سابق سازمان اوقاف است که به تازگی جای خود را به حجت الاسلام خاموشی رییس سابق سازمان تبلیغات اسلامی داده است.»

***

انتقاد جلیلی از سخنان اخیر ظریف

سعید جلیلی در یک سخنرانی گفت: «عده‌ای گفتند ما اصلا اولویت‌مان از مذاکره برداشتن تحریم ها نبود و ما دنبال چیز دیگری بودیم! به همین صراحت! این توافق ژنو خودتان است؛ سال 92 وقتی آمدید امضاء کردید چه گفتید؟ گفتید میخواهیم گفتگوهایی را شروع کنیم که به طور جامع  تحریم های مرتبط با هسته‌ای، شورای امنیت، چندجانبه و ملی که مربوط به آمریکا است را برمیدارد؛ بعد حالا به صراحت بیان میکنید که اولویت ما این نبود؟»

سعید جلیلی: تجربه برجام چه شد؟/ این توافق ژنو خودتان است/ نگذاریم عده‌ای یک آلزایمر سیاسی را به ملت تحمیل کنند

وی خاطرنشان کرد: چه کسی شعار می‌داد، هم سانتریفیوژ باید بچرخد هم چرخ کارخانه ها؟چه کسی سال گذشته باز شعار داد که اگر ما بمانیم میتوانیم بقیه تحریم ها را نیز برداریم؟ آیا باید به همین سادگی حافظه ملت را پاک کنیم؟ بعد میگویید میخواستیم حق هسته‌ای ملت را تثبیت کنیم؟ آیا حق هسته‌ای ملت با ریختن بتن در تاسیسات او تثبیت میشود؟ از 100 حق او انصراف بدهید، حقوق دیگر او تثبیت میشود؟ 13 هزار سانتریفیوژ را بردارید، 10 هزار کیلو مواد هسته‌ای که 10 سال برای آن زحمت کشیده شده را از کشور خارج کنید، آیا این اسمش می‌شود تثبیت؟ و بعد بگویید ما همچنین قولی نداده بودیم؟

***

چرا فرزندان مرحوم هاشمی مرگ ایشان را مشکوک می‌دانند؟

جهان‌نیوز درباره مصاحبه اخیر فاطمه هاشمی و تکرار اتهامات درباره مرگ مرحوم هاشمی نوشت: 

«عمده دلیل برخی فرزندان هاشمی  برای غیر طبیعی بودن فوت پدرشان وجود رادیواکتیو در بدن آیت الله هاشمی بوده است. با این وجود با تحقیقات صورت گرفته شده توسط مسئولین دولتی معلوم شده که این موضوع چندان دلیل محکمه پسندی نبوده است. همچنانکه فاطمه هاشمی در همین گفتگو اخیر خود نیز اشاره کرده که این مساله در شورای عالی امنیت ملی مختومه شده و اتفاقا او مادرش نیز رادیو اکتیو دارند و این مساله چندان مهم نبوده است. با این وجود پس از ماه ها مانور و شبهه سازی درباره مشکوک بودن مشاهده مواد رادیو اکتیو در بدن مرحوم هاشمی رفسنجانی و بعد از ختم پرونده پزشکی آن، اینک فاطمه هاشمی کل ماجرا را زیر سوال برده است و گفته که این موضوع اصلا فریب بوده و مساله فوت هاشمی چیز دیگری است. این درحالیست که مساله رادیواکتیو را هم تنها خودشان بودند که همواره مطرح می کردند!...

اما فوت آیت الله هاشمی غیرطبیعی بود و این کاملا درست است! هاشمی سالها با پیشرفته ترین امکانات پزشکی کشور و ایضا احتمالا با بخشی از امکانات دانشگاه آزاد، تحت نظارت بوده و کوچکترین مسال درباره سلامتی او با حساسیت دنبال میشده است. به همین دلیل شاید از منظر برخی فرزندان هاشمی وقتی اینهمه مراقبت ها و امکانات پزشکی در اختیار آیت الله هاشمی را مرور می کنند، مرگ او را غیر طبیعی بدانند! از منظر آنها احتمالا اینهمه امکانات باید مانع مرگ پدرشان در سن 82 سالگی میشد و این غیر طبیعی است. غیر از این نیز، از منظر سیاسی نیز نباید فوت آیت الله هاشمی برای امثال فاطمه و فائزه طبیعی باشد. به صورت طبیعی هاشمی رفسنجانی مسبب اصلی و بزرگ روی کارآمدن دولت روحانی بوده است و به قول نزدیکانش، اگر خودش فرصت کاندیدا شدن پیدا می کردند 90درصد رای داشت! با این همه محبوبیت و شرایط خاصی که هاشمی رفسنجانی به لحاظ سیاسی -به ظن نزدیکانش- داشته طبیعی است که مرگ وی کمی غیر طبیعی باشد! زیرا به صورت طبیعی باید پدرمی ماند و طبیعتا فرزندان بیشتر از حضور پدر بهره سیاسی می بردند.

بنابراین فوت هاشمی، در واقع مسیر طبیعی سیاسی فرزندان او را تغییر داده است. طبیعی است که امثال فاطمه و علی الخصوص فائزه با اظهارات شاذش که تاکنون در کنار پدر زندگی طبیعی داشته اند و الان در نبود حامی و پشتیبانی او، زندگی سیاسی هم برایشان غیرطبیعی است! نبودن هاشمی در واقع برای آندسته  از فرزندان هاشمی که ادامه مسیر سیاسی و رسیدن به مناصب قدرت غیرطبیعی شده؛ مرگ هاشمی را نیز غیرطبیعی می دانند! والسلام!»

***

انتقاد کرباسچی از فراکسیون امید

کرباسچی در  گفتگو با ایسکا نیوز به انتقاد از مجلس و فراکسیون امید بر‌می‌گردد. کرباسچی در پاسخ به این سوال که عملکرد مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفته است: «در حال حاضر یک فضای چالشی در مجلس وجود دارد که این برای مجلس خوب است. فراکسیون امید هم بحث‌ها را شفاف مطرح می‌کند؛ منتها نقطه ضعف این است که مجلس نباید فقط به بگومگوها خلاصه شود و باید بازدهی داشته باشد؛ از این جهت فراکسیون امید نقص دارد، از دل دعواها و بگومگوهای مجلس، سازندگی و آنچه برای مردم مفید است، بیرون نمی‌آید و من معتقدم که فراکسیون امید باید بیشتر از اینها کار کند.» 

کرباسچی: نیروی شاداب آن‌طور که باید در دولت دیده ‌نمی‌شود/ رئیس جمهور را باید نقد کرد

***

افشای خصوصی‌سازی یک مجتمع صنعتی به‌نفع رئیس این سازمان

چند ماهی است با اعتراض کارگران هفت‌تپه به ظلم مالکین خصوصی این کارخانه، بحث خصوصی‌سازی و فساد در واگذاری‌ها به بخش خصوصی در رسانه‌ها مطرح شده است. به‌خصوص اینکه این ماجرا با اطلاعیه واگذاری دوباره المهدی و هرمزآل همزمان شد.

در پی این اتفاقات امروز تجمعی از جانب گروه‌های دانشجویی در مقابل سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد.

تجمع جمعی از دانشجویان و مردم در مقابل سازمان خصوصی سازی در اعتراض به واگذاری‌ها/ دستگاه قضایی ورود کند+ عکس و فیلم

اما خبری که در این چند روز افکار عمومی را به خود مشغول کرده است ذینفع‌بودن پوری‌حسینی رئیس کنونی سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری مجتمع صنعتی گوشت اردبیل است.

مجتمع صنعتی گوشت اردبیل مصداق «خودمانی سازی شده‌های » انکار شده

واگذاری مجتمع گوشت اردبیل با حرف و حدیث بوده است

در این زمینه به‌نظر می‌رسد حتما نهادهای نظارتی باید به این پرونده ورود کنند و با این شخص متخلف برخوردی جدی صورت دهند.

***

واکنش تند نوبخت به استعفای وزیر بهداشت

چند روزی است خبر استعفای وزیر بهداشت به‌دلیل انتقاد از کمبود بودجه این وزارتخانه مطرح است. دیروز قاضی‌زاده هاشمی با حضور در سیما دلایل استعفایش را مطرح کرد.

علت استعفای وزیربهداشت از زبان خودش+ فیلم

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره استعفای وزیر بهداشت به‌دلیل کمبود بودجه با بیان این‌که «سازمان برنامه و بودجه باید به همه دستگاه‌ها جواب دهد»، ادامه داد: عده‌ای از نظر سیاسی به دنبال آن نروند که بگویند علت ناراحتی وزیری آن است که مقداری که پول می‌خواهد را به او نداده‌ایم. چرا که ما آنقدر پول نداریم که به او بدهیم؛ همین الان سازمان برنامه و بودجه باید دفاع را پشتیبانی کند، پرداخت‌های مختلف را بپردازد و آیا گندم کاران حق ندارند که مانند بازنشستگان دریافتی خود را دریافت کنند.

گلایه‌های تند نوبخت از رفتار وزیر بهداشت

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر پرونده‌های بسیاری برای تخصیص روی میز خزانه وزارت اقتصاد قرار دارد اما اینکه گفته شود به من پول دهید تا کاری را انجام دهم اینگونه نیست؛ ما به شما می‌گوییم که به مقدار معینی پول دارید که باید آن را مدیریت کنید. اینکه ما مشکلاتی را که باید از طریق اصلاح برطرف کنیم به گردن دیگری بیندازیم کار صحیحی نیست. من هم می‌توانم در جمع بازنشستگان حاضر شوم و بگویم که به شما پولی داده نشده و اگر هم الان بدهند این میزان نمی‌تواند به اندازه گذشته باشد و دستمالی هم از جیبم در بیاورم و اشک گوشه چشمم را پاک کنم.

واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در این‌باره گفت: «آقای هاشمی استعفا خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرده است اما رئیس‌جمهور از آنجایی که قاضی زاده هاشمی را وزیری لایق می‌داند تاکنون مقاومت کرده و استعفای وی را نپذیرفته است.»

واعظی: وزیر بهداشت استعفا خود را تقدیم روحانی کرده/ SPV قول اروپاست و باید عمل کنند

***

جوان‌گرایی در انتصابات جدید رهبری

به گزارش فرارو، نگاهی به انتصابات مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که همه این انتصابات یک ویژگی بارز و مهم دارد، این ویژگی انتخاب چهره‌های جوان برای ماموریت‌های مهم و دشوار است.

اخیرا مقام معظم رهبری دو حکم صادر کرده اند که تائید کننده این موضوع است. ایشان در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر گزیدند، انتخابی که برای مجمعی پر از ریش‌سفید و افراد باتجربه، همچون آیت الله احمد جنتی، موحدی کرمانی و دیگران جالب توجه است. آیت الله آملی لاریجانی ۵۸ ساله حالا باید در این مجمع که اعضای آن که عموما به لحاظ سنی از او بزرگترند، ریاست کند و فراتر از آن تحول ایجاد نماید.
 
رهبر معظم انقلاب همچنین آملی لاریجانی را به عضویت شورای نگهبان نیز درآوردند. شورایی که فقهای آن از پیران و ریش‌سفیدان انقلاب هستند. برخی ناظران معتقدند که حالا آیت‌الله آملی لاریجانی می‌تواند یکی از گزینه‌های دبیری شورای نگهبان در آینده نیز باشد.

دومین انتصاب روز‌های اخیر که مورد توجه قرار گرفته، حکم رهبر انقلاب برای حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری است. بر اساس این حکم این روحانی ۵۴ ساله به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شده است. به این ترتیب حاج علی اکبری در کنار صدیقی، احمد خاتمی، ابوترابی فرد، موحدی کرمانی و امامی کاشانی نماز جمعه تهران را اقامه می‌کنند. این انتصاب نیز به عنوان یکی از نشانه‌های جوانگرایی از سوری رهبر معظم انقلاب قابل تفسیر است.

رهبر انقلاب پیشتر نیز احکام دیگری صادر کرده بودند که در همین راستا دیده می‌شود. ایشان شهریور ماه در حکمی حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رستمی را به عنوان رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منصوب کردند.

در شهریور ماه رهبر انقلاب در حکم دیگری دکتر محمد هادی مفتح را به عنوان رییس جدید مرکز اسلامی هامبورگ معرفی کردند. مفتح متولد سال ۱۳۴۶ در قم است. او را نیز می توان در جمع انتصابات جوان رهبر انقلاب قرار داد.
 
مرداد ماه نیز رهبر انقلاب حجت‌الاسلام محمد قمی را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند. این انتصاب در نوع خود بسیار جالب توجه بود محمد قمی متولد سال ۱۳۶۰ است و حالا فقط ۳۶ سال سن دارد. او جانشین سید مهدی خاموشی شد.

در نهاد‌های نظامی نیز که زیر نظر رهبر معظم انقلاب قرار دارند، جوانگرایی در دستور کار قرار گرفته است. چندی پیش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تغییر کرد و سعید محمد با ۵۰ سال سن جایگزین سردار عبداللهی شد.
 
پیشتر نیز رهبر انقلاب دریادار تنگسیری را جایگزین دریادار فدوی در نیروی دریایی سپاه کرده بودند.

همچنین رهبر معظم انقلاب در خردادماه امیر علیرضا صباحی‌فرد را به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش منصوب کردند. امیر صباحی فرد متولد سال ۱۳۴۲ است. هرچند او جانشین امیر اسماعیلی شد که خود از فرماندهان جوان ارتش بود اما امیر صباحی فرد نیز به نسبت دیگر فرماندهان ارشد نظامی کشور جوان به حساب می آید.

البته این نکته قابل ذکر است که جوانگرایی در فرماندهان نظامی به راحتی امکان‌پذیر نیست و عموما تغییر فرماندهان نظامی با محافظه‌کاری و مصلحت‌سنجی‌های فراوانی انجام می‌گیرد. نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است لزوم انتقال تجربه فرماندهان نظامی است. 

به این ترتیب این موارد نشان می‌دهد همگام با طرح کنار گذاشتن بازنشستگان از پست‌های دولتی رهبر انقلاب نیز به دنبال جوانگرایی در نهاد‌های زیر مجموعه رهبری هستند.»
 

***

واکنش وزیر ارتباطات به فیلترینگ اینستاگرام

معاون دادستان کل کشور دیروز از حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام خبر داد.

حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام + عکس

این خبر با واکنش آدری‌جهرمی وزیر ارتباطات روبه‌رو شد. محمدجواد آذری جهرمی، ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) مبنی بر اینکه حکم قضایی فیلتر اینستاگرام صادر شده است، گفت: من متن صبحت‌های معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم.

وزیر ارتباطات افزود: فرض بر این که حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سوال پیش می‌آید که بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ درست نکنند.

واکنش آذری‌جهرمی به خبر فیلترینگ اینستاگرام

از طرف دیگر محمد کاظمی، نماینده مجلس و عضو ناظر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به اعتمادآنلاین گفت: مدت‌هاست که جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تشکیل نشده است که بخواهیم درباره موضوعاتی مانند فیلترینگ اینستاگرام صحبت کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار