معاون استاندارسیستان و بلوچستان:
باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برنامه عملیاتی انتقال آب از دریای عمان به استانهای شرقی کشور به زودی آغازمی شود.
کد خبر: ۶۹۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶ 06 January 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در همایش استانداران ادواری سیستان و بلوچستان در چابهار گفت: کنسرسیوم آب بین سه استان شرقی کشور؛ خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تشکیل می شود و برنامه انتقال آب از دریای عمان به این ‌سه استان شرقی کشور به صورت جدی پیگیری و عملیاتی خواهد شد.
کرد افزود: استان سیستان و بلوچستان بر اساس شاخص های خشکسالی به صورت صددرصد دچار خشکسالی شده اما درجات آن در مناطق مختلف، متفاوت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خاطرنشان کرد: طبق گفته وزیر محترم نیرو؛ امیدواریم با تشکیل کمیساریای آب هیرمند که با حضور مقامات افغانی در تهران طی این هفته برگزار می شود، موضوع حق آبه هامون از طریق دیپلماسی به نتیجه برسد.
آب های ژرف از دیگر مباحثی بود که معاون استاندار به آن پرداخت و گفت: این پروژه نیز با توجه به اینکه تاکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته و بیش از دو هزار متر حفاری شده است؛ در صورت تایید نهایی می‌تواند در مقابله با خشکسالی موثر باشد.
وی افزود: استان سیستان و بلوچستان با داشتن۱۸۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت و ۱۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و همچنین ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی و جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با ۴۷ شهر ، ۲۰ شهرستان و ۵۵۹۴ نقطه روستایی می باشد.
معاون استاندار با اشاره به کاهش ۷۳ درصدی بارندگی در سالهای اخیر گفت: این موضوع باعث کاهش چشمگیر آب موجود چاه نیمه ها و پنج سد مناطق جنوبی استان شده و تعداد ۲۰ شهرستان از ۱۸ شهرستان‌ استان در حال حاضر دارای تنش آبی هستند.
معاون استاندار در ادامه پروژه های بزرگ استان را برشمرد و گفت: علاوه بر راه آهن زاهدان _ بم که با تلاش همه مدیران قبلی در سال‌های گذشته انجام شده اکنون نیز پروژه راه آهن چابهار_ زاهدان_ میلک با ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
وی گفت: انتقال گاز به مرکز استان دو سال قبل انجام شده و هم اکنون نیز انتقال گاز از زاهدان به زابل توسط دو پیمانکار در حال انجام است؛ البته به زودی انتقال گاز به زابل از طریق مخزن سی ان جی تکمیل و به بهره برداری می رسد.
معاون عمرانی استاندار در پایان علاوه بر طرحهای راه آهن و گاز، مگا پروژه های استان از جمله؛ شهرک پتروشیمی مکران با سرمایه گذاری بخش خصوصی، توسعه نیروگاه های برق، بهره برداری از انرژیهای نو، پروژه آبیاری با لوله ۴۶ هزار هکتار از دشت سیستان، ساخت سد های هفتگانه، اصلاح شبکه های آب شرب و محرومیت زدایی روستاها را از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در استان برشمرد و ابراز امیدواری کرد؛ با تامین اعتبار به موقع این پروژه ها در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار