کد خبر: ۷۰۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ 20 January 2019

افشای سندی از همکاری السیسی و بن‌سلمان در قتل خاشقجی، افشای جزئیات جدیدی از برنامه تسلیحات هسته ای اسرائیل، مذاکره روسیه و اسرائیل برای هماهنگی درخصوص سوریه و ارائه لایحه پایان فروش سلاح به عربستان در مجلس نمایندگان آمریکا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به فشار آمریکا به بغداد و اربیل برای همراهی با تحریم های ضد ایرانی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «ناظم دباغ»، نماینده منطقه کردستان عراق در تهران از اقدام آمریکا برای تحت فشار قرار دادن اربیل و بغداد جهت همراهی با تحریم‌های ضدایرانی انتقاد کرد. 

طبق نوشته پایگاه «باس‌نیوز»، دباغ با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته که منطقه کردستان و عراق از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند. 

این عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان گفته که اربیل و بغداد نباید به آمریکا «باور داشته باشند» و بایستی منافع جغرافیایی خودشان را بررسی کنند. او تأکید کرد به آمریکا اجازه داده نخواهد شد از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده شود.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران کشورهای دیگر را برای نقض این توافق و همراه شدن با تحریم‌های یکجانبه آمریکا تحت فشار قرار داده است.

افشای سندی از همکاری السیسی و بن‌سلمان در قتل خاشقجی

«محمد المسعری» معارض عربستانی «سندی درز شده» از دیوان پادشاهی سعودی را منتشر کرده است که نقش مصر در هماهنگی با تیم امنیتی سعودی برای ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد در دوم اکتبر در استانبول را نشان می‌دهد.

دیوان پادشاهی سعودی در این سند با عنوان «بسیار سرّی و نامه‌ای سرّی» که به «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر و مدیر دفتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر ارسال کرده است، به پیشنهاد دولت مصر جهت همکاری امنیتی و اطلاعاتی در پرونده قتل خاشقجی پاسخ می‌دهد.

طبق این نامه درز شده، سه نفر از عناصر تیم ترور خاشقجی عازم قاهره شدند که شامل «ماهر المطرب» یکی از اعضای تیم حمایت از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، و نیز «صلاح الطبیقی» پزشک متخصص کالبدشکافی و سرهنگ «منصور ابا حسین» بودند. این تیم رأس ساعت 10 صبح روز جمعه 28 سپتامبر 2018 با یک هواپیمای متعلق به نیروهای هوایی پادشاهی سعودی، وارد قاهره شد.

در پایان این سند، از رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر به دلیل هماهنگ‌ شدن در عملیات ترور خاشقجی، با اسم رمز «شکار گران‌بها» تقدیر شده است.

افشای جزئیات جدیدی از برنامه تسلیحات هسته ای اسرائیل

بر اساس اسنادی که از یک منبع سری در یک نشست آکادمیک دریافت شده تل آویو، کار بر روی راکتور هسته ای دیمونا را در سال 1958 بدون مطلع کردن دولت یا پارلمان وقت آغاز کرده است.

این اسناد شامل یادداشت‌ها، یادداشت تفاهم‌ها، پیش‌نویس‌ها و خلاصه فعالیت‌های مقامات ارشد تل آویو وقت از جمله "اسرائیل گالیلی" مشاور چند نخست وزیر به نام‌های لوی اشکول، گولدا مایر، ییگال آلون عضو کابینه و موشه دایان فرمانده ارتش و شیمون پرز نخست وزیر اسبق است.

گفته می‌شود افراد فوق به جمع آوری جزییات مهمی از پروژه محرمانه دیمونا کمک کرده‌اند.

این اسناد فاش می‌کند، گالیلی نگرانی‌های متعددی درباره این ماجراجویی رژیم صهیونیستی از جمله جنبه‌های اخلاقی یا تاثیر آن بر تحریک جمال عبدالناصر رئیس جمهور وقت مصر برای حمله به اسرائیل داشته است. وی همچنین می ترسیده برنامه هسته ای اسرائیل باعث ترغیب مصر به شروع کار بر برنامه هسته ای این کشور شود.

اسناد مذکور نشان می‌دهد، هزینه راکتور دیمونا توسط شیمون پرز در آوریل 1962 حدود 53 میلیون دلار تخمین شده و پس از آن سه بار توسط آلون بازنگری شد و در سال 1964 کابینه رقم آن را 60 میلیون دلار تعیین کرد. یک یادداشت بدون تاریخ که احتمالا در سال های 1963 تا 1966 نگاشته شده، نشان می‌دهد هزینه واقعی آن ممکن است به 340 میلیون دلار (2.75 میلیارد دلار با احتساب ارزش دلار امروز) رسیده باشد.

این اسناد همچنین تأکید می‌کند، گولدا مایر وزیر خارجه دولت اشکول (1963) پذیرش وجود برنامه هسته‌ای اسرائیل را به منظور جلب حمایت یهودیان آمریکا پیشنهاد کرده بود.

نکته جالب در این اسناد این است که سران اسرائیل باید در مقابل فشارها برای تحت نظارت بین المللی قرار دادن پروژه هسته‌ای مقاومت می‌کردند. فشارهایی که نه تنها از جانب شارل دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه بود بلکه شامل کندی، جانسون و نیکسون رؤسای جمهور وقت آمریکا نیز می‌شد. دولت‌های مذکور از اسرائیل خواسته بودند پیمان ان پی تی یا منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را امضا کند.

در آخر راز بدون نقل قول مستقیم از اسناد فوق الذکر اشاره می کند که موضوع استفاده احتمالی از تسلیحات هسته ای در خلال جنگ یوم کیپور 1973 که اسرائیل در آستانه شکست خوردن از مصر و سوریه بود، مورد بحث قرار گرفته است. راز تأیید می کند که موشه دایان، وزیر جنگ وقت عصر هشتم اکتبر 1973 به ساختمان مرکزی وزارتخانه خود در تل آویو آمد و پیشنهاد آمادگی فعال سازی گزینه هسته ای را مطرح کرد.

به نوشته اسپوتنیک، سیاست قدیمی رژیم صهیونیستی نه تأیید و نه انکار تسلیحات هسته‌ای خود بوده است. با این همه نهادهای اطلاعاتی معتبر می‌گویند اسرائیل حدود 80 تا 400 کلاهک هسته ای دارد.

مذاکره روسیه و اسرائیل برای هماهنگی درخصوص سوریه

یک مجله اسرائیلی روز شنبه اعلام کرد که سفر چند روزه یک هیأت نظامی روس به تل‌آویو جمعه شب پایان یافت.

به گزارش ایسنا، مجله اسرائیلی "دیفنس" نوشت، هیأت نظامی روس با "ینیف عسور"، فرمانده تیپ عملیات در ستاد کل ارتش اسرائیل به منظور رایزنی درخصوص راه‌های تقویت هماهنگی میان ارتش اسرائیل و روسیه درباره سوریه دیدار کرد.

این مجله با بیان اینکه ارتش‌های رژیم صهیونیستی و روسیه تصمیم به تشکیل کارگروه‌های مشترک برای توسعه هماهنگی میان دو طرف گرفتند، اعلام کرد که فعالیت این کمیته‌ها که هدفشان ممانعت از ایجاد تنش میان مسکو و تل آویو در سوریه است، عملاً آغاز شده است.

مجله دیفنس گزارش داد، دیدارها میان نمایندگان اسرائیلی و روسی در حالی انجام می‌شود که حملات هوایی اسرائیل در داخل سوریه تشدید شده است.

ارائه لایحه پایان فروش سلاح به عربستان در مجلس نمایندگان آمریکا

جیمز پی.مک گاورن رئیس کمیته‌ قوانین مجلس نمایندگان آمریکا، همراه با یک گروه بیست نفری از قانون‌گذاران هر دو حزب این کشور، لایحه جدیدی را به منظور متوقف کردن هرگونه فروش تجهیزات و کمک‌های نظامی به دولت عربستان سعودی به کنگره آمریکا ارائه کرده‌اند.

این در حالی است که مک گاورن در اکتبر ۲۰۱۸ نیز بعد از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه  نگار عربستانی الاصل روزنامه واشنگتن پست در شهر استانبول ترکیه، قانون مشابهی را در کنگره آمریکا علیه فروش سلاح به عربستان مطرح کرده بود. مک گاورن به همین مناسبت گفت: جمال خاشقجی بی‌رحمانه توسط دولت عربستان کشته شد. این که در این حادثه از یک مکان دیپلماتیک به عنوان اتاق شکنجه استفاده شده، نه تنها توهین به هنجارهای بین‌المللی بلکه توهین به منزلت اساسی انسانی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه دولت ترامپ از اتخاذ هر گونه اقدام واقعی در راستای حمایت از ارزش‌های ما و پاسخ‌گو دانستن دولت عربستان خودداری می‌کند. زمان آن رسیده که آمریکا فروش هرگونه تسلیحات و ارائه کمک‌های نظامی به دولت عربستان را متوقف کند. در اینجا ارزش‌های دموکراتیک ما در خطر هستند و ما باید ایستاده و کار درست را انجام دهیم.

این نماینده آمریکایی به منظور معرفی قانون جدید اظهار کرد: من امروز مفتخر به معرفی این لایحه دو حزبی به منظور متوقف کردن فروش هر گونه سلاح و کمک نظامی به عربستان سعودی هستم. بالغ بر صد روز از قتل بی رحمانه این خبرنگار و شهروند آمریکایی به دست عربستان سعودی گذشته است، سنای آمریکا متفق القول دولت عربستان را به خاطر این جنایت شنیع محکوم کرد. اما مجلس نمایندگان آمریکا سکوت کرد.

این مجلس باید خیلی وقت‌ پیش صراحتا و بدون ابهام اعلام می‌کرد، چنین وحشیگری باید با پرداخت تاوان همراه شود؛ پس من می‌خواهم این کار را با پایان دادن به هر گونه فروش سلاح‌های آمریکایی و ارائه کمک‌های نظامی به دولت عربستان آغاز کنم و از همه همکارانم می‌خواهم به من بپیوندند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار