کد خبر: ۷۰۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ 27 January 2019

حسینقلی خان صدر السلطنه، معروف به «حاجی واشنگتن» در سال 1888 میلادی به دستور «ناصر الدین شاه قاجار» در مقام سفیر ایران در کشور «آمریکا» منصوب و مشغول انجام وظیفه شد. وی در سال 1936 میلادی دیده از جهان فرو بست.

پیشگویی حاجی واشنگتن از سفر به ماه

نکته جالب توجهی از او به نظر رسید که در نامه محرمانه اش در آمریکا به «ناصر الدین شاه قاجار» در تاریخ 1306 قمری نهفته است و آن «پیشگویی از سفر به کره ماه توسط فرنگی ها» در بیش از 130 سال پیش به تاریخ امروز است که از ظاهر این نامه محرمانه برداشت می شود، او در بخشی از آن نوشته است: «... طلب و اشتهای فرنگی‌ها بسیار است و این ممالک کفایت نیل مقصود ایشان را ندارد. البته شخصی که با مکنت شد همیشه در فکر خرید و تصرف خانه همسایه است. این‌ها به اعتقاد بنده به تسخیر «کره ارض» هم قانع نمی‌شوند اراضی که سهل است «کره‌ ماه» را هم می‌خواهند بلکه هَل مِن مَزیدَه می‌گویند.» [1]

نگاه حاجی واشنگتن به فرنگی ها و به طور کل غربی ها آن هم در زمانی که در منصب سفیر ایران در آمریکا بوده کاملا درست و بجا بوده است. هنگامی که در دوران تاریک و ننگین سلاطین قاجاریه، جامعه علمی ما دچار رکود شدید در دانش ها و فناوری های روز و به طور کل علوم تجربی شده بود و حتی تأسف بارتر آن سلاطین عُرضه و شایستگی حفظ اراضی میهن را از نظر سیاسی نیز نداشتند و هر نوع جهش و پیشرفت علمی در ایران به جهت بی تدبیری، بی بصیرتی و هوسرانی ایشان و کارگزاران بی کفایت تر آن ها محکوم به فنا و زوال بود، تصور تسخیر ماه توسط غربی هایِ سلطه گر با توجه به روحیات بلند پروازانه آن ها از سوی حاجی واشنگتن پیشگویی و پیش بینی بسیار هوشمندانه ای بوده است.

پیشگویی حاجی واشنگتن از سفر به ماه

گفتنی است که اولین فضانورد جهان «یوری گاگارین» اهل شوروی سابق بود که موفق شد در سال 1961 میلادی به خارج از مدار زمین سفر کند و چند سال بعد برای نخستین بار آمریکایی ها در سال 1969 میلادی قدم بر «کره ماه» نهادند. حاجی واشنگتن هشتاد سال قبل از تسخیر کره ماه توسط فرنگی ها و آمریکایی ها -که در اصل همان مهاجران اروپایی و فرنگی به ینگه دنیا بودند- بر اساس خلق و خوی آن ها، به شکلی که این مطلب را اغراق یا مبالغه در کلام او نیز می توان نامید، این امر را به نوعی پیشگویی و پیش بینی نموده است.

پی نوشت
[1] ر.ک:دلدم، اسکندر، حاجی واشنگتن، نشر دی، تهران ـ ایران، چاپ اول، 1367 ش.،ص104.

نویسنده و محقق: سید مرتضی میرسراجی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار