کد خبر: ۷۰۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹ 30 January 2019

تابناک : پس از مصاحبه مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان با رادیو فردا ، وبسایت سیستان فراموش شده یادداشتی دراین خصوص منتشر کرد.

متن این یادداشت بدین شرح است :

در وهله اول با توجه به اقدامات و سخنان چند وقت اخیر جناب مولوی عبدالحمید ، مصاحبه ایشان با رادیو فردا که پیشینه عملکردیش درخصوص نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران بخوبی روشن است ، دور از انتظار بود و در وهله دوم مطالبی که در این مصاحبه از سوی این رادیو به نقل از ایشان منتشر شد ، بعضا دور از واقعیت ، نگران کننده و جای تامل دارد.
از چه باب بیان میکنیم که این مصاحبه دور از انتظار بود ، از این جهت که ایشان در بیست و پنجمین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان به صورت مستقیم بیان داشت : ما به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم اطمینان می‌دهیم که ما دست رد به سینه کسانی می‌زنیم که می‌‌خواهند تفرقه ایجاد کنند.
اما مصاحبه با رادیو فردا و سایر رادیوهایی از این قبیل که بارها نشان داده اند هیچ دلسوزی درخصوص مطالب منتشر شده ، نسبت به مردم ایران ندارند و تنها به سمت و سویی حرکت می کنند که از کوچکترین موضوعات ، مسائلی چالشی برای کشور بوجود آورند ، نقض همان گفته و ده ها مورد از این دست است که جای نگرانی دارد و می طلبدکه ایشان در مشورت با اهالی شورای مشورتی خود تجدید نظر نمایند تا چنین ،گفته های خودشان را نقض نکنند و خدای نکرده در پازل دشمن بازی نکنند.

بخشی از این مصاحبه را کانال تلگرامی رادیو فردا چنین روایت می کند : مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ، از اعمال «تبعیض» علیه سنی مذهب‌ها و «فقدان مساوات» میان اقوام و مذاهب در ایران انتقاد کرد.
آقای عبدالحمید بار دیگر خواستار رفع «تبعیض» نسبت به اهل سنت در زمینه‌هایی چون «واگذاری مسئولیت و مناصب استانی» و «رعایت مساوات در استخدام و به کارگیری همه ملت ایران» از هر قوم و مذهب شده است.

این سخنان در حالی مطرح می شود که هنوز چند روزی از انتصاب یک زن بلوچ اهل سنت بعنوان سفیر از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نمی گذرد و پیش از این نیز دولت ها بخصوص دولت فعلی نشان داده اند که در انتصابات استانی و حتی کشوری در زمینه انتصاب نخبگان اهل سنت و بلوچ محدودیتی قایل نیستند و در سطوح مختلف از جمله معاونت استاندار ، فرماندار ، بخشدار ، مدیران کل ، رئیس اداره ، ریاست فدراسیون های کشوری و . . . . از آنان استفاده شده است و در استخدام ها نیز در حال حاضر در مناطق بلوچ نشین الویت با برادران اهل سنت و بلوچ می باشد و در برخی موارد نیز شاهدیم که مهربانی ها به این عزیزان بیش از سایر اقوام منطقه می باشد ، حال چرا دراین شرایط حساس بین المللی چنین مطالبی بیان می شود ، جای تامل و گلایه دارد.
آنچه را باید به جناب مولوی عبدالحمید یادآور شویم این است که : که همه در یک کشتی نشسته ایم و جامعه ایران ، بلوچ اهل سنت ایران را بعنوان هموطن خود قبول داشته و دارند و هیچ مشکلی از این باب مشاهده نمی شود و این سخنان نه تنها دردی را دوا نمی کند ، بلکه فضای همدلی و رشد برای نخبگان بلوچ را گاها تنگ تر هم می کند.
درخصوص کمبود امکانات ، بیکاری ، فقر و …. در منطقه نیز نمی توان گفت که این معضل تنها در مناطق بلوچ نشین وجود دارد و مثال های نقض فراوانی برای آن وجود دارد ، از جمله آن می توان به همین منطقه شیعه نشین سیستان اشاره کرد که مردمانش با هزاران مشکل ریز و درشت مواجه هستند و از سوی در مناصب استانی هم مورد بی مهری قرار می گیرند ، پس توصیه این است ، فضای همدلی و برادری فعلی را نباید ، فدای برخی جبهه گیری های احساسی و دور از واقعیت کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
عباد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
خداوند این مرد بزرگوار را که نعمتی هم برای بلوچستانی هاس و هم برای سیستانی ها است حفظ کند. ایشان فراتر از این است که به فکر دسیسه علیه نظام با مصاحبه با فلان رادیو باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
هر کس که عقیده ای دارد اگر نتواند درباره عقیده خود صحبت کند و از آن دفاع بنماید پس عقیده ای سست دارد.
سالارزهی
|
United States
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
اولا مولوی مردی بزرگ،دانشمند،ذی نفوذ،عاقل،مدیر و به حمدالله با بصیرت است و به هیچ وجه آلت دست دشمنان و دلارها سعودی و اماراتی نمیشود، این را بارها نشان داده است و وفاداری ایشان به کشور،نظام و انقلاب برای همگان اثبات شده است.
دوما اینکه ذهن نویسنده کوته فکر سعی در تخریب مردی به این عظمت داشته خود موید بزرگی و ستون بودن این مرد است که بهر بهانه سعی در تخریب ایشان دارند.
سوما در استانی که نفوذ ایشان به تایید دوست و دشمن بسیار زیاد است شما شاهد کمترین تحرکات ضد انقلاب، جدایی طلبان و هر اقدام خرابکاری هستید،در دی ماه دوساله قبل ایشان اجازه هیچ تحرکی به ضدانقلاب ندادند و همیشه مدافع حق خواهی در چارچوب قانون و تحت لوای ولایت رهبر معظم انقلاب بوده اند.
حضرت مولوی در نامه به رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند که میدانیم شما با بسیاری از حرکات تفرقه انداز مخالفید و عده ای خودسرانه اینکارها را میکنند.
دوست عزیز نویسنده،باید قدر این ذخایر بزرگ انقلاب و کشور را به درستی بدانیم و از پتانسیل آنها برای مراوده و نزدیکی با کشورهای منطقه و افزودن دوستهای خود بهره‌مند شویم نه تخریب کنیم و دایره دوستان را هر روز کوچکتر نماییم.این فقط نظر من است و شاید کلا غلط باشد،ولی حاصل فهم و ادراک و ماحصل عمر 76 ساله و تجربه زندگی در ایران و بیش از 15 کشور به علت فعالیت بازرگانی و تجاری است.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
صحبت خوبی مطرح شده است ، مولوی این سالها با نظام همراهی کرده است و نباید اجازه دهد که از وی سو استفاده شود اینکه ایشان در فکر توطئه برای نظام نیستند شکی نیست اما نبای هم صحبت ها و حرکاتشان باعث شود که کسی بهره برداری کند و از صحبت ها برعلیه نظام استفاده منفی ببرد
سجادغمخوار
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
سلام بنظرم مولوی عبدالحمیداول بایدفکرکندبعددرچارچوب قانون اساسی وشرع اسلام حرف بزندتا بازیچه دشمنان شیعه سنی نشودوموجب اختلاف نشودواگرتبعیض هست درهمه جای ایران است وبایدبابینش عمیق سیاسی خود توطعه دشمنان روخنثی کند انشالله تعالی
سجادغمخوارنصیرمحله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
باسلام .اقای عبدالحمیدمولوی باید درنظرداشته باشن که ایران بلوچ ترک لر فارس نداردو همه را حکومت به یک چشم میبیندودراستخدامها وادارات برادران عزیزاهل تسنن ودرصدتحصیلات حوزوی هم بیشترشدن واصلا تبعیضی ازحکومت ایران صورت نمیگیرد واین سرویسهای اطلاعاتی ال سعود وصهیونیسم ووهابیت هستندکه چنین القا میکنندکه تبعیض شده وباعث تفرقه میشوندبایدعمیق نگاه کرد وهوشیار بیدارباشن برادرهای بلوچ واهل سنت ایران.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار