کد خبر: ۷۲۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 09 March 2019

اعلام جرم بی سابقه دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو، سفر وزیر خارجه روسیه به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس، توقف دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر و طرح پنتاگون برای خارج کردن نظامیان آمریکا از افغانستان تا پنج سال آینده از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تشکیل کارگروه مشترک اسرائیل و روسیه برای بیرون راندن نیرو‌های خارجی از سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک منبع عالی رتبه در تل‌آویو اعلام کرد، روسیه و رژیم صهیونیستی یک کار گروه مشترک با حضور تعدادی از کشورها برای بررسی مسأله‌ خارج کردن نیروهای خارجی از سوریه تشکیل خواهند داد.

خبرگزاری «تاس» روسیه به نقل از این منبع اعلام کرد، تصمیمی برای تشکیل کار گروه مشترک روسیه و رژیم صهیونیستی با مشارکت چند کشور دیگر جهت بررسی مسأله اخراج نیروهای خارجی از سوریه گرفته شد.

منبع یاد شده از ارائه جزئیات بیشتر درباره‌ این کارگروه و یا کشورهایی که به آن ملحق خواهند شد، خودداری کرد.

بحث تشکیل این کارگروه پس از دیدار و گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اولین سفری که نتانیاهو پس از حادثه سرنگونی هواپیمای روس به این کشور داشت، مطرح شد.

طبق بیانیه کرملین، پوتین در این دیدار درباره‌ همکاری‌های دوجانبه، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه مسأله سوریه و نیز سازش در خاورمیانه با نتانیاهو گفت‌وگو کرد.

نتانیاهو نیز در دیدار با پوتین به درگیری‌های سوریه و نیز تهدیدی که از سوی ایران به عنوان هم‌پیمان اصلی دمشق علیه اسرائیل وجود دارد، پرداخت.

نتانیاهو در آغاز این دیدار مدعی شد: ایران بزرگترین تهدید برای ثبات و امنیت منطقه است و ما تمام تلاش خود را برای دور کردن این خطر انجام خواهیم داد.

پوتین نیز در مقابل بررسی مسائل مربوط به امنیت منطقه را بسیار مهم دانست.

نتانیاهو پیش از خروج از اراضی اشغالی به مقصد مسکو اعلام کرده بود، مذاکرات با پوتین بر بررسی راهکارهای ممانعت از نفوذ ایران در سوریه متمرکز خواهد بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مذاکرات خود با پوتین را در راستای تأمین آزادی فعالیت‌های این رژیم در سوریه علیه ایران و حزب‌الله همزمان با خودداری از برخورد و درگیری با نیروهای روس مهم دانست.

اعلام جرم بی سابقه دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو/ تشکیل کارگروه مشترک اسرائیل و روسیه برای بیرون راندن نیروهای خارجی از سوریه/توقف دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر/ طرح پنتاگون برای خارج کردن نظامیان آمریکا از افغانستان تا ۵ سال آینده

این نخستین دیدار پوتین و نتانیاهو از هفتم سپتامبر ۲۰۱۸ و سرنگونی یک هواپیمای ترابری نظامی روس در نزدیکی سواحل سوریه بود که مسکو، تل‌آویو را مسئول آن دانست.

این حادثه منجر به کشته شدن پانزده نظامی روسیه شده و تنش‌هایی را میان دو طرف ایجاد کرد و از آن تاریخ تاکنون پوتین و نتانیاهو چندین تماس تلفنی با یکدیگر داشتند؛ اما به جز دیدار کوتاهشان در یازدهم نوامبر ـ که در حاشیه مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس انجام شد ـ دیدار دیگری با یکدیگر نداشته‌اند.

چهارشنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: قطعاً درباره هماهنگی ارتش روسیه با نیروهای اسرائیلی برای جلوگیری از برخوردها و درگیری‌ها میان دو طرف گفت‌وگو خواهیم کرد و این هدف اصلی من از سفر به مسکو است.

اعلام جرم بی سابقه دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه به تصمیم دادستان کل این رژیم برای اعلام جرم علیه او واکنش نشان داد.

به نوشته رویترز، نتانیاهو خودش را قربانی «زد و بندهای» سیاسی‌ دانست که هدف آن اثرگذاری بر انتخابات سراسری اسرائیل است. او اقدام برای اعلام جرم علیه خودش را «بی‌سابقه» خواند.

روز پنجشنبه «آویخای مندلبیت»، دادستان کل رژیم صهیونیستی از قصد خود برای اعلام جرم علیه نتانیاهو خبر داد. رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند، نتانیاهو رسماً در سه مورد از چهار پرونده فساد مالی مفتوح علیه او متهم خواهد شد.

مندلبیت در حالی تصمیم خود را اعلام کرده که حدود چهل روز به برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی باقی مانده است. اعلام جرم علیه نتانیاهو، بحث‌هایی را درباره اینکه آیا او باید از سمتش کناره‌گیری کند یا خیر، داغ کرده است.

نتانیاهو، روز پنجشنبه، احتمال استعفای خود را رد و تأکید کرد قصد دارد سال‌های متمادی به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل باقی بماند. او گفت: «قصد دارم تا سالیان سال به عنوان نخست‌وزیر به خدمت‌رسانی به مردم و کشور ادامه دهم، اما این به شما بستگی دارد.»

در حال حاضر، چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، درباره این پرونده‌ها بازجویی شده است.

یکی از پرونده‌هایی که دادستان کل رژیم صهیونیستی رسماً نتانیاهو را متهم خواهد کرد، پرونده «۴۰۰۰» است. او در این پرونده متهم است به «شائول ایلوویچ» مالک شرکت «بِزِک» میلیون ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده تا پایگاه خبری «واللا» وابسته به این سرمایه دار صهیونیست از او و همسرش حمایت رسانه‌ای بهتری داشته باشد.

روزنامه هاآرتص نوشته، انتظار می‌رود نتانیاهو در پرونده «۱۰۰۰» نیز رسماً متهم شود. این پرونده، اتهامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره دریافت غیرقانونی هدیه از بازرگانان خارجی را شامل می‌شود.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند، نتانیاهو در پرونده ۲۰۰۰ هم رسماً متهم می‌شود. نتانیاهو در این پرونده متهم است با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» زد و بند کرده تا در ازای پوشش مثبت از فعالیت‌هایش در این روزنامه، رقیب آن یعنی روزنامه «اسرائیل هیوم» را تحت فشار قرار دهد.

سفر وزیر خارجه روسیه به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور سوم مارس ( دوازدهم اسفند) سفر خود را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آغاز می کند.

بر اساس این گزارش، قرار است لاوروف به عربستان، قطر، امارات و کویت سفر کند.

اعلام جرم بی سابقه دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو/ تشکیل کارگروه مشترک اسرائیل و روسیه برای بیرون راندن نیروهای خارجی از سوریه/توقف دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر/ طرح پنتاگون برای خارج کردن نظامیان آمریکا از افغانستان تا ۵ سال آینده

گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که وزیر خارجه روسیه در جریان مذاکرات خود با مقامات این کشورهای عربی در خصوص روابط دو جانبه و مهم ترین تحولات منطقه رایزنی خواهد کرد.

توقف دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در صفحه توییترش، توقف دو روزه در مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر را تأیید کرده است.

وی تصریح کرد: این توقف صورت گرفته تا دو طرف با رهبرانشان مشورت کرده و روند مذاکرات را از روز شنبه دبواره از سر بگیرند.

پیش از این گزارش‌های تأیید نشده از احتمال توافق دو طرف بر سر برخی از مسائل منتظر شده بود، اما نماینده ویژه آمریکا تأکید کرده که هنوز هم درباره مسائل کلیدی به توافق نرسیدند.

«ملا خیرالله خیرخوا» از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان و وزیر کشور سابق این گروه نیز در ویدیویی توقف دو روزه مذاکرات این گروه با آمریکا را تأیید کرده است.

وی افزود: دو طرف در روز نخست مذاکرات درباره چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و در روز دوم مذاکرات نیز درباره عدم تهدید سایر کشورها از خاک افغانستان صحبت کردند.

همزمان با توقف مذاکرات آمریکا و طالبان گمانه‌ها درباره جدی بودن اختلافات طرف‌های مذاکره کننده افزایش یافته است، زیرا خلیلزاد به لزوم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس پافشاری می‌کند.

این در حالی است که طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نیست و تا زمان خروج آخرین سرباز خارجی از افغانستان به لزوم ادامه جنگ در این کشور تأکید می‌کند.

طرح پنتاگون برای خارج کردن نظامیان آمریکا از افغانستان تا پنج سال آینده

وزارت دفاع آمریکا طرحی دارد که به موجب آن تمامی نظامیان آمریکایی ظرف سه تا پنج سال آینده از کشور افغانستان خارج خواهند شد.

اعلام جرم بی سابقه دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو/ تشکیل کارگروه مشترک اسرائیل و روسیه برای بیرون راندن نیروهای خارجی از سوریه/توقف دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر/ طرح پنتاگون برای خارج کردن نظامیان آمریکا از افغانستان تا ۵ سال آینده

روزنامه نیویورک‌تایمز شامگاه پنجشنبه گزارش داد، پنتاگون طرح جدیدی آماده کرده که به موجب آن، همه نظامیان آمریکایی در سه تا پنج سال آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد. این طرح با هدف کمک به مذاکرات با گروه طالبان و در گفت‌وگوها با این گروه پیشنهاد شده است.

دیگر نظامیان بین‌المللی در افغانستان که از هجده سال پیش در این کشور مستقر شده‌اند نیز در همین بازه زمانی خاک این کشور را ترک خواهند کرد.

پنتاگون در این طرح خواستار آن شده که شمار ۱۴۰۰۰ نظامی فعلی آمریکا در افغانستان در ماه‌های آینده به نصف تقلیل پیدا کند. مأموریت آموزش ارتش افغانستان هم به ۸۶۰۰ نظامی اروپایی واگذار خواهد شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید، این طرح در واشنگتن و مقر ناتو در بروکسل مورد پذیرش گسترده قرار است. اما مقام‌های آمریکایی نگرانند شاید ترامپ در هر لحظه آن را رد کند.

دیپلمات‌های آمریکایی دوشنبه هفته جاری در قطر با نمایندگان طالبان دیدار کردند. این بالاترین سطح مذاکراتی است که تا کنون میان دو طرف انجام شده است. گفت‌وگوها چهارشنبه متوقف شد و قرار است شنبه از سر گرفته شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار