سدی که به پیشنهاد دکتر دهمرده و با رای مثبت 145 نماینده شکست / تحلیلی بر یک اتفاق مثبت در مجلس شورای اسلامی
با تصویب این پیشنهاد (ایجاد نیروگاه بادی در منطقه سیستان) ، سد بزرگی که در بسیاری جهات مشکلاتی را برای منطقه ای که از ارزش افزوده و جذابیت برای سرمایه گذاران در آن خبری نیست ، بوجود آورده بود را از بین برده و در بخش مهمی موجب تحرک و پویایی خواهد شد و با احداث آن قسمتی از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۷۲۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ 02 March 2019

تابناک : وزش بادهای شدید در منطقه سیستان از دیرباز سابقه داشته و اما تا به امروز ، استفاده درست از آن ، کمتر مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است ، حتی این موضوع از چشم مردم و فعالین اجتماعی و زیست محیطی آن منطقه نیز دور مانده و آنطور که باید به آن پرداخته نشده است و اگر گهگاهی تحرکاتی نیز دراین خصوص بوده ، منجر به نتیجه نهایی نشده است.

به گزارش تابناک از سیستان ، پس از خشکسالی های چند سال اخیر که حال سن آن از بیست سال هم عبور کرده  است ، بحث استفاده از این نعمت الهی که با توجه به آنکه با خاک و ریزگرد همراه شده و به یک نغمت تبدیل شده است ، مورد بحث جوامع محلی سیستان قرار گرفته  و گاها مطالبی دراین خصوص از سوی افراد و تریبون های مختلف بیان می شد ، اخبار ضد و نقیضی نیز درخصوص نحوه استفاده دولت از این مهم منتشر و اما در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نمی داد ، روشن بود که یک جای کار اشکال دارد و آن هم در نبود قانون مصوب و روشن نبودن محل تامین بودجه  آن بود.

چندین مرتبه شاهد بودیم که کلنگ احداث نیروگاه بادی ، مزرعه توربین های بادی و .... به زمین خورد واما تحرکتی صورت نگرفت و کار تعطیل شد ، وقتی علت مورد سوال قرار می گرفت بحث نبود بودجه کافی یکی از اصلی ترین مباحثی بود که مورد اشکال و بحث قرار می گرفت.

بنا براین گزارش این مشکل اما با پیشنهاد چند روز قبل حبیب الله دهمرده نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی و تصویب آن با رای مثبت 145 نماینده مجلس ، به قانون تبدیل شد تا در آن روز و شاید در تمامی روزهای بررسی لایحه بودجه تنها قانون محلی باشد که در قامت یک قانون بودجه ملی مطرح و تصویب می شود.

با تصویب پیشنهاد دکتر دهمرده مقرر شد : از محل  افزایش عوارض موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق کشور (روستاییان از آن معاف هستند) پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور ، بخشی از آن جهت احداث نیروگاه بادی در منطقه سیستان صرف شود.

موضوع مهم در این مصوبه این است که محل هزینه کرد و تامین بودجه آن مشخص و روشن است و نحوه دریافت آن در قانون بخوبی شفاف شده است.

 

سال هاست از خصوصی سازی و سیاست های اصل 44 قانون اساسی بعنوان یکی از موارد مهم جلوگیری کننده از سرمایه گذاری دولت در منطقه یاد می شد ، حال با تصویب این پیشنهاد و مکلف شدن دولت جهت ساخت نیروگاه بادی در منطقه سیستان ، می توان گفت ، با تصویب این پیشنهاد ، سد بزرگی که در بسیاری جهات مشکلاتی را برای منطقه ای که از ارزش افزوده   و جذابیت برای سرمایه گذاران در آن خبری نیست ، بوجود آورده بود را از بین برده و در بخش مهمی موجب تحرک و پویایی خواهد شد و با احداث آن قسمتی از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد گشت.

لازم بذکر است طبق این مصوبه دولت مکلف به ایجاد تمامی زیرساخت‌ها در زمینه اختصاص زمین، تامین آب، برق، مخابرات و جاده و... و سپس احداث یک نیروگاه حداقل 50 مگاواتی با بودجه دولتی در سیستان شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
زینب رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
تحلیلی درستی بود سیاست های اصل 44 قانون اساسی متاسفانه اجازه سرمایه گذاری دولت را نمی دهد و این مشکل بزرگی برای مناطق محرومی همچون سیستان است
باید نمایندگان به این مساله هم توجه کنند که برای مناطقی همچون سیستان معافیت هایی دراین قانون اعمال شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
خداوند عمر با عزت و برکت دهد به جناب آقای دکتر دهمرده .
سعید
|
United States
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
با سلام گرم و سلام سیستانی به جناب اقای دکتر دهمرده و بخصوص مسعولین زحمتکش و دلسوز،سیستان...امیدوارم این نظر رو جناب دکتر دهمرده ببینن...اقای دهمرده شما آبروی سیستان و افتخار سیستان هستید...و بنده یک کارگر ساده بیش نیستم که تو سیستان مسافرکشی میکنم...خواهشی که از شما دارم اینه به جاده ها و خیابانهای زابل دقت کنید بخدا کاری نمیشه که ما بخواهیم مبلغی در روز واسه ماشینهامون کنار بزاریم خواهشا فکر کنید و این چاله چوله های خیابان های سطح شهر رو آسفالت کنید و یک تذکر به شهردار محترم بدید...امیدوارم تو تمام مراحل زندگیتون موفق و پایدار باشید،و از،خداوند سلامتیتون رو خواستار هستم...
شهروند سیستان جان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار