فارس نوشت: سردار قاسم سلیمانی متولد 20 اسفند سال 35 در قنات ملک روستای رابر کرمان، یکی از فرماندهان قدیمی سپاه پاسداران است که در سال های دفاع مقدس، تیپ 41 ثارالله (بعدا تبدیل به لشکر شد) را با بکارگیری رزمندگانی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تشکیل داد و خودش نیز فرماندهی آن را برعهده گرفت.

قاسم سلیمانی بعد از پایان جنگ در فرماندهی همان یگان باقی ماند تا اینکه در سال 1376 با پیشنهاد سرلشکر صفوی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موافقت آیت الله خامنه‌ای به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد.
در کنار رهبر انقلاب در سفر به کرمان

قاسم سلیمانی پس از سردار احمد وحیدی، دومین فرمانده نیروی قدس است.

سردار سلیمانی تاکنون 3 مدال فتح نیز دریافت کرده که یکی از آنها (احتمال زیاد مدال فتح یک) پس از پیروزی حزب الله لبنان در جنگ33 روزه با رژیم صهیونیستی داده شده است.
۳ نشان فتح داده شده به سردار سلیمانی

قاسم سلمانی اگرچه در سال های اخیر بخصوص پس از آغاز جنگ سوریه  بیشتر در رسانه ها مطرح شد اما تا پیش از آن کمتر اخباری از وی منتشر می شد و افکار عمومی آشنایی کمی با او داشتند.

اکنون حدود 23 سال از آغاز فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی قدس می گذرد در حالیکه این میزان مدت فرماندهی مداوم را هیچ کدام از فرماندهان عالیرتبه تاکنون تجربه نکرده‌اند.


تصویری از مراسم اعطای نشان فتح به قاسم سلیمانی پس از جنگ 33روزه در سال 86

او در سال 89 نیز با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و با اعطای درجه، از سوی ایشان به درجه سرلشکری رسید تا تنها فرمانده نیرو در میان همتایان خود باشد که به این درجه مفتخر می‌شود.

تمامی فرماندهان نیروهای مختلف (زمینی، هوایی، دریایی، پدافند در ارتش و زمینی و دریایی و هوافضا و بسیج در سپاه) درجه سرتیپی دارند.

طی روزهای اخیر نیز فرمانده معظم کل قوا برای اولین بار با اعطای نشان ذوالفقار به یک فرمانده نظامی موافقت کردند و با این عنایت بود که عالی ترین نشان نظامی ایران بر سینه سرلشکر سلیمانی نشست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سردار سلیمانی، او را شهید زنده نامیده و از وی با عنوان کشی نام برده است که در آخرت می‌تواند شفاعت کند. 

با این تفاسیر و با توجه به نقش پررنگ و روشن نیروی تحت فرماندهی سردار سلمانی در نبرد با دشمنان انقلاب اسلامی در بیرون از مرزها که نمود عینی آن را هنوز در سوریه و عراق و... شاهدیم، می توان گفت که او تنها فرمانده‌ایست که هنوز هم در میدان نبرد حضور دارد؛ فرماندهی که به گفته رهبری «بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داده‌اند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه؛ و مجاهدت کرده‌اند.»