کد خبر: ۷۳۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 07 April 2019

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ارسال خون از سایر نقاط کشور و استقبال خوب مردم در اهدای خون فعلا مشکل کمبود خون در استان برطرف شده است.

دکتر سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از 25 اسفند تا 14 فروردین با مراجعه سه هزار و 176 نفر داوطلب اهدا خون 2 هزار و 579 واحد خونگیری انجام شده است.
وی گفت: در این مدت 6 هزارو 507 واحد خون و فرآورده های خونی در استان پخش شده است.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک با توجه به ارسال خون از سایر نقاط کشور و استقبال مردم استان، کمبود خون تا حدودی رفع شده اما این مشکل در سیستان و بلوچستان جدی است و در همین راستا از شهروندان درخواست داریم برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.
وی بیان کرد: روزانه 400 واحد خون و فرآورده خونی در استان مصرف می شود که با تولیدات موجود همخوانی ندارد و همواره با کمبود خون رو به رو هستیم.
خسروی با اشاره به اینکه ذخایر مطلوب استان باید بیشتر از پنج تا هفت روز باشد گفت: با توجه به وضعیت سیستان و بلوچستان و گستردگی و پراکندگی آن برای حمل و نقل خون و نداشتن دپوی مناسب در هر مرکز درمانی در سطح استان با مشکل رو به رو هستیم.
وی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از60 درصد از کل خون اهدایی به این بیماران اختصاص می یابد.
از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار