کد خبر: ۷۳۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲ 06 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
چرا احمدی نژاد به مناطق سیل زده نرفت؟
 
داوری با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد بعد از وقوع سیل پیام داده بود، به «آزادی» گفت: «نکته این است که سیل مثل زلزله و دیگر بلا‌هایی طبیعی نیست که در چند ثانیه و دقیقه پایان یابد. سیل جاری است و مقابله با آن نیازمند حضور مستمر است. به نظر من احمدی‌نژاد از آنجایی که ظرفیت‌های اجرایی لازم را برای حل مساله ندارد و تنها عضو یک نهاد مشورتی است در این باره سکوت کرده است. البته پیامی صادر کرده بود و اگر اقدام بیشتری می‌کرد همین دوستان شایعه‌ساز می‌گفتند که قصد شوآف دارد». وی در واکنش به اینکه رسانه‌ها بیشتر سمبل رفتار پوپولیستی می‌دانند تا کاریزما به همین خاطر انتظار داشتند که از این فرصت برای مطرح کردن خود استفاده کند، گفت: «آقای احمدی‌نژاد بعد از سال ۹۲ که رئیس جمهور نیست بعد از هیچ حادثه طبیعی مقابل دوربین‌ها قرار نگرفته است. درست است که در سال‌های ریاست جمهوری خود در سوانح طبیعی حضور میدانی داشتند، اما به خاطر آن بود که مسئول اول اجرایی کشور بودند و مسائل را پیگیری و مدیریت می‌کردند. منصفانه نیست که به آن رفتار «رفتار پوپولیستی» بگوییم.»داوری تاکید کرد: «اگر از این فرصت استفاده نکرد به خاطر این است که فرد فرصت طلبی نیست. او نمی‌خواهد درجایی که درد و رنج و گرفتاری مردم است، خود را مطرح کند. شما با این فرض سراغ احمدی‌نژاد آمده‌اید که او بنا دارد از هر فرصتی برای مطرح کردن خود استفاده کند، اما اینچنین نیست». وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر که آیا سکوت احمدی‌نژاد معنای سیاسی خاصی دارد، گفت: «خیر. او اگر به هر کدام از این مناطق می‌رفت مورد استفبال توده‌های مردم قرار می‌گرفت، اما نخواست که با حضور خود کمترین اختلالی در روند امدادرسانی ایجاد کند یا حاشیه‌سازی کند. به همین خاطر یک پیام تسلیت داد و در حد یک کنشگر سیاسی اقدام کرد. انجام ندادن اقدام بیشتر نشانه یا پیام سیاسی خاصی ندارد.»
 
افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی از اول اردیبهشت‌ماه

معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران گفت: از اول اردیبهشت‌ماه نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تا حداکثر ۲۰ درصد می‌تواند افزایش پیدا کند. در حال حاضر فرمانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط نظارت لازم را دارند تا پیش از اعلام رسمی نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی به هیچ وجه افزایش نیابد و با متخلفین برخورد می‌شود.

دریاچه ارومیه بعد از باران‌های سیل‌آسا

بارش‌های اخیر اگرچه در بسیاری از مناطق کشور باعث بروز سیل و آب گرفتگی شد، اما حجم آب دریاچه ارومیه را به بیش از ۳ میلیارد متر مکعب رساند و تراز دریاچه نسبت به روز‌های مشابه سال قبل، ۴۲ سانتی‌متر افزایش یافت. همچنین تراز دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی یعنی اول مهرماه ۹۷، ۸۹ سانتی‌متر بیشتر شده و ۲ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه وارد شده است.

واکنش هلال‌احمر به فروش آنلاین اقلام امدادی

به دنبال انتشار تصاویری از درج آگهی فروش اقلام امدادی هلال احمر در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی، روابط عمومی جمعیت هلال احمر اعلام کرد: جمعیت هلال احمر در بحران‌ها و حوادث این اقلام را بر اساس تعداد خانوار‌های آسیب دیده به صورت رایگان توزیع می‌کند و این چادر‌ها نیز همانند سایر اقلام امدادی و زیستی هلال احمر «غیرقابل فروش» است. البته در برخی نقاط و شرایط خاص نظیر زلزله کرمانشاه، بم و… بنا به دلایل متعدد، عدم امنیت و هرج و مرج در منطقه و درخواست‌های فراوان ممکن است اینگونه اقلام بعضا بیشتر از نیاز توزیع شود که به هر دلیلی ممکن است هموطنان دریافت کننده این اقلام نسبت به فروش سهمیه خود اقدام کنند.

AFC برای کمک به سیل‌زدگان مدرسه فوتبال می‌سازد

در حاشیه مراسم مجمع کنفدراسیون فوتبال آسیا که امروز در کوالالامپور برگزار شد مهدی تاج با نمایندگان مالی حاضر در این نشست پیرامون کمک به سیل زدگان به صحبت پرداخت. در حاشیه این نشست تاج از اعضای حاضر در جلسه که همگی جزو سران فوتبال کشور‌های مختلف در آسیا هستند پیرامون کمک به حادثه دیدگان سیل به صحبت پرداخت و تاییده مدیران مالی‌ای اف سی برای کمک به سیل زدگان اخیر کشورمان را گرفت. همچنین مقرر شد برای احداث و بازسازی مدارس فوتبال در شهر‌های مختلف که در سیل خسارت دیده اند کمک‌هایی صورت بگیرد.

استقبال گرم از باراک اوباما در آلمان/ انتقاد از ترامپ

باراک اوباما در مسافرت به آلمان با صدراعظم آنگلا مرکل و دیگر مقامات ملاقات کرد. استقبال بسیار گرم از رئیس جمهور پیشین آمریکا تنها به خاطر محبوبیت او در آلمان نیست، بلکه شاید نوعی دهن‌کجی باشد به جانشین او در کاخ سفید. اوباما در کلن در "نشست رهبری جهانی" حضور یافت و در برابر بیش از ۱۴ هزار نفر سخنرانی کرد. اوباما در سخنرانی خود از سیاست کنونی ایالات متحده که به حفظ محیط زیست توجه چندانی ندارد، انتقاد کرد. او از دونالد ترامپ نام نبرد، اما آشکار بود که هدف انتقادات او چه کسی است/ دویچه وله

دستگیری عامل آتش سوزی اِلمان طاووس شیراز

‌فرمانده انتظامی استان فارس گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، فردی که اقدام به آتش زدن این المان کرده بود را شناسایی و در اطراف پارک کوهپایه دستگیر شد. متهم همزمان با آتش زدن مجسمه طاووس اقدام به فیلمبرداری و انتشار آن در فضای مجازی کرده بود. پرونده مقدماتی تشکیل شده و تحقیقات تکمیلی پلیس در این خصوص ادامه دارد. / ایسنا

اخراج روزنامه نگاران در همشهری

کانال جامعه روزنامه نگاران نوشت: برخی خبرنگاران روزنامه همشهری خبر داده اند که امروز در اولین روز کاری روزنامه ها؛ به محل کار خود مراجعه کردند، اما دستگاه حضور و غیاب حضورشان را ثبت نکرد و اینگونه از پایان همکاری خود با موسسه همشهری با خبر شدند. این شیوه قطع همکاری یک رسانه با همکاران خود تاسف بر انگیز است.
 
مشایی و بقایی به زندان اوین برگشتند

اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی پس از پایان مدت مرخصی به زندان اوین برگشتند. پسر اسفندیار رحیم‌مشایی با انتشار مطلبی اعلام کرد که پدرش و حمید بقایی، صبح امروز ۱۷ فروردین پس از پایان مدت مرخصی به زندان اوین برگشتند. پس از ابلاغ بخشنامه مرخصی نوروزی زندانیان، ۷ روز مرخصی به این دو زندانی نیز تعلق گرفته بود که با درخواست وکلای آنها، مرخصی این دو زندانی تا پایان تعطیلات تمدید شد.
 
دستور جهانگیری به استانداران مناطق سیل‌زده

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مکالمه تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و لرستان و نیز سرپرست استانداری گلستان، با اشاره به فعالیت سامانه جدید بارشی در کشور، لزوم آمادگی بیش از پیش هموطنان و دستگاه‌های مسئول برای مقابله با حوادث احتمالی را خاطرنشان ساخت و بر ادامه تلاش بی وقفه مدیران این استان‌ها برای خدمت رسانی به مردم و رفع موانع تاکید کرد. جهانگیری ضمن تاکید بر لزوم اجرای تصمیمات اتخاذ شده در جلسات ستاد مدیریت بحران این استان‌ها به منظور کاهش خسارات و آسیب ها، بر ضرورت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان مردم و نهاد‌های امدادی و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد. وی با اشاره به فعالیت سامانه جدید بارشی در کشور، لزوم آمادگی بیش از پیش هموطنان و دستگاه‌های مسئول برای مقابله با حوادث احتمالی را خاطرنشان ساخت و بر ادامه تلاش بی وقفه مدیران این استان‌ها برای خدمت رسانی به مردم و رفع موانع تاکید کرد. گفتنی است، معاون اول رئیس جمهور در این تماس‌های تلفنی بار دیگر بر آمادگی کامل دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل‌های اخیر تاکید کرد.
 
چرا زیباکلام دستگیر نمی‌شود؟

زیباکلام گفت: برخی می‌گویند زیباکلام مزدور نظام است، اما خودم فکر می‌کنم علت اینکه بازداشت نمی‌شوم و سر از زندان اوین درنمی‌آورم این است که آن‌هایی که بازداشت می‌کنند متوجه این نکته شده‌اند که زیباکلام برای جایگاه و قدرت سیاسی سخن نمی‌گوید؛ من برای آنچه باورم است، سخن می‌گویم./نامه نیوز
 
با مشاهده تصاویر سیل‌زدگان گریه‌ام گرفت

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: با وجود اینکه دولت، سپاه و ارتش دست به دست هم داده و تلاش می‌کنند، اما تا همکاری عموم نباشد، مشکلات حل نخواهد شد. آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، با تاکید بر اینکه امروز سیل‌زدگان کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارند اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب کشت‌زارها، احشام و تمام سرمایه مردم از دست رفته است و مردم سیل زده در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و ما باید خودمان را جای سیل زدگان بگذاریم و برای جبران خسارات سیل دست به دست هم دهیم. وی با تاکید بر اینکه اگر مردم به فکر هم باشند، خداوند لطف می‌کند تصریح کرد: در حال حاضر، امتحان بزرگی برای همه آغاز شده و در این میدان امتحان همه باید آبرومند بیرون بیایند و در این زمینه خداوند، رحمان، رحیم و ارحم الراحمین است و لطف او شامل مردم خواهد شد. این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید طوری شود که عده‌ای به واسطه مشکلات طاقت فرسای سیل تلف شده و یا امیدشان از همه چیز بریده شود خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دولت، سپاه و ارتش دست به دست هم داده و تلاش می‌کنند، اما تا همکاری عموم نباشد، مشکلات حل نخواهد شد.
 
در جریان سیل اخیر شاهد برخی اقدامات پوپولیستی از سوی دیوانیان و لشکریان بودیم
 
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با «آزادی» در این‌باره گفت: «در جریان سیل اخیر شاهد برخی اقدامات پوپولیستی از سوی دیوانیان و لشکریان بودیم و متاسفانه دیدیم که هر دو در این زمینه با هم مسابقه می‌دهند». وی در پاسخ به چرایی انجام این‌گونه رفتار‌ها گفت: «به نظر من این رفتار‌ها بیشتر دلایل فرهنگی دارد. یعنی بیش از آنکه یک رفتار انتخابی باشد جزئی از شاکله و شخصیت افراد است. مثل کسانی که در خلوت یا در جمع ناخواسته می‌خندند و این کار دستشان خودشان نیست.» این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نتیجه و اثر اینگونه رفتار‌ها بر جامعه نیز گفت: «اگر اعتماد مردم به مسئولین کافی نباشد آثار سوء این رفتار‌ها بیش از آثار مثبت آن است، زیرا این کار‌ها شبیه شادی کردن در میان جمع عزادار است و مردم نیز به خوبی متوجه حرکت‌های نمایشی و پوپولیسی می‌شوند». وی با اشاره به فضای موجود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گفت: «من فکر می‌کنم اگر تصاویری که از مردم سیل زده منتشر شده بررسی و گفتمان و ادبیات آن‌ها تحلیل محتوا شود، خواهیم دید و اثبات می‌شود که بعد از سیل بی‌اعتمادی به مسئولان به میزان چشم گیری افزایش پیدا کرده است.»
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
خوب احمدی نژاد کار اجرائی و کلیدی کشور در دستش نیست و نمی تواند کاری انجام بدهد چرا برود مناطق سیل زده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار