به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در گردهمایی سالانه گروه موسوم به «ائتلاف یهودی‌های جمهوری‌خواه» درباره مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله خارج کردن کشورش از برجام سخنرانی کرد.

او گفت: «سال گذشته آمریکا را از یکی از خطرناک‌ترین و یکجانبه‌ترین توافق‌های تاریخ، یعنی توافق هسته‌ای ایران خارج کردم. آنها می‌خواستند اسرائیل را بکشند. می‌خواستند اسرائیل را نابود کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «شاید بتوانید برای معترضی که الان از اینجا خارجش کردند توضیح دهید امضا کردن توافق با کشوری که شعار "مرگ بر اسرائیل" سر می‌دهد یعنی چه.»

وی اضافه کرد: «حالا ما سخت‌ترین تحریم‌ها را به ایران تحمیل کرده‌ایم و ایران دیگر آن کشوری نیست که زمان به قدرت رسیدن من بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «وقتی من ریاست‌جمهوری را در اختیار گرفتم در یکی از اولین جلساتم به پنتاگون رفتم. ژنرال‌های بزرگ و آدم‌های مهمی آنجا بودند. خواستم گزارشی درباره ایران بشنوم. در ۱۴ منطقه مختلف که درگیری‌های خطرناکی در آن در جریان بود، ایران یا پشت قضیه بود... آنها در این مناطق مزدور، پول یا سربازهای خودشان را داشتند. الان ماجرا کاملاً فرق کرده است. الان در خیابان‌هایشان شورش در جریان است و پول کمی وارد کشورشان می‌شود.»

ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی فرایند تصمیم‌گیری خود درباره به رسمیت شناختن ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را هم تشریح کرد.

 ترامپ گفت: «همان‌طور که می‌دانید اسرائیلی‌ها ۵۲ سال است که دنبال تایید برای این قضیه بودند. می‌خواستند که آمریکا حاکمیت آنها بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. ۳۲ همایش و نشست در طول دهه‌های گذشته برگزار کرده بودند.» 

ترامپ در ادامه تصریح کرد درباره این موضوع با «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی و برخی دیگر از مشاورانش از جمله «جیسون گرینبلات»، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در غرب آسیا و «جارد کوشنر»، دامادش رایزنی کرده است.  

او گفت: «من با سفیر شما (فریدمن) صحبت کردم. جارد هم آنجا بود. جیسون گرینبلات هم بود. گفتم رفقا، یک لطفی به من بکنید. خیلی سریع تاریخچه مختصری [از مسئله جولان] به من ارائه کنید. می‌خواهم سریع پیش بروم، چون خیلی مسائل دیگر هست که روی آنها کار می‌کنم، مثل چین، کره شمالی. مختصر و مفید باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت در آن ۳۲ همایش درباره جولان گفته شده بود که تسلط بر این منطقه برای حفظ امنیت لازم است. وی اضافه کرد: «من گفتم، بسیار خوب. این پیشنهاد که من حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت بشناسم به نظرتان چطور می‌آید؟ چون من قبول دارم که شما این بلندی را لازم دارید.»

ترامپ در ادامه گفت: «به دیوید گفتم نظرت چیست که این کار را انجام بدهم؟ او آدم بسیار قوی و جاه‌طلبی است. مثل یک بچه زیبا و شگفت‌‌انگیز [نگاهم کرد و] گفت شما واقعا این کار را انجام می‌دهید؟ گفتم بله، فکر می‌کنم همین حالا در آستانه این کار هستم؛ بگذار یک چیزی مکتوب کنیم.»

ترامپ گفت: «ما تصمیم‌های سریع می‌گیریم و تصمیم‌های خوبی می‌گیریم. من کلی تصمیم‌ خوب گرفته‌ام. اتفاق زیبایی افتاد، از لحاظ امنیت، از لحاظ عظمت اسرائیل.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «کار تمام شد. بعد نگاهی انداختم به رسانه‌های جعلی. می‌گفتند خبر فوری! رئیس‌جمهور ترامپ همین الان تعهدش به بلندی‌های جولان را اعلام کرد. تا دو روز این مسئله جزو اخبار بسیار بسیار مهم بود. همه خوشحالند. تبعاتی هم در کار نیست، در کار هم نخواهد بود. من برای محافظت از اسرائیل با شما هستم، بنابراین خبری نخواهد بود. کار درست را انجام دادیم.»