کد خبر: ۷۳۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴ 09 April 2019

کاخ سفید روز دوشنبه در یک اقدام غیر قانونی در بیانیه‌ای به صورت رسمی برنامه دولت خود برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را اعلام کرد.  

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در بیانیه ای عنوان کرد: «امروز من رسماً طرح دولت خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله نیروی قدس به سازمان‌های تروریستی خارجیFTO اعلام می‌کنم.»

در این میان، سوالی که ذهن بسیاری از ناظران داخلی و خارجی را به خود مشغول کرده است این است که آیا قرار گرفتن سپاه لیست FTO به معنای حمله آمریکا به نیروهای سپاه است؟

آمریکا به نیروهای سپاه حمله خواهد کرد؟

در پاسخ باید گفت قرار دادن گروهی در لیست FTO ارتباطی به حمله یا عدم حمله ندارد. لیست FTO تحت دو «قانون مهاجرت و ملیت» ١٩٦٥ همچنین «قانون ضدتروریستی و مجازات مرگ مؤثر» ١٩٩٦ ایجاد شده و مطابق آن وزارت خارجه آمریکا اختیار تعیین مصادیق و اعمال تحریم‌هایی را براساس «مقررات تحریم سازمان‌های تروریستی خارجی» و «مقررات تحریم تروریسم جهانی» یافته است.

در مقررات مربوطه، از ممنوعیت ارائه «کمک‌های عینی» به سازمان‌های مندرج در لیست FTO و «تعقیب کیفری متخلفین» نیز سخن رفته است. به این معنا که متخلفین نه‌تنها در معرض تحریم‌های معمول مانند منع ‌شدن از کسب و کار در بازار آمریکا و منع دسترسی به نظام پولی آمریکا و... قرار می‌گیرند، بلکه به ‌عنوان «متخلف جنایی» مشمول پیگرد کیفری ملی و فراملی، با مجازات بیست سال زندان و جریمه‌های بسیار سنگین نیز می‌شوند.

لذا این قضیه بعد نظامی و عملیاتی ندارد و از این جهت نکته مهمی است. صرفا تصور نظامی و عملیاتی از این اقدام آمریکایی ها، می تواند به تشدید بحران میان دو کشور منجر شود.

برخی از ناظران نیز از زاویه ای دیگر به اقدام ترامپ علیه سپاه نگاه می کنند و بر این باورند که قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی خارجی با هدف تحریک این نهاد برای راه اندازی اقداماتی است که می تواند زمینه ساز اقدامات متقابل آمریکا را فراهم سازد.

در واقع ترامپ سپاه را یک گروه تروریستی اعلام کرد تا ایران را به انجام اقداماتی وادار کند که در نتیجه این اقدامات اجماع جهانی علیه ایران را تسهیل و فشار حداکثری بر ایران را دنبال کند.

لذا، به نظر می رسد باید پیش از هرگونه اقدام عملیاتی، اهداف و ملاحظات اصلی آمریکا از این تصمیم بی سابقه را  سنجید و متناسب با آن و سناریوهای مختلف، پاسخ ها و واکنش هایی را در نظر گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار